لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

در حاشيه کنفرانس گروه-۸ : مهلت ايران تا پايان انتخابات


در پايان اولين دور مذاکرات وزيران خارجه هشت کشور قدرتمند جهان در لندن، ويليام هيگ وزير خارجه بريتانيا و رييس دوره ای اجلاس، طی يک رويارويی با نمايندگان رسانه ها فاش ساخت: " تصميم نهايی در برابر ايران و نحوه برخورد با فعاليتهای اتمی جمهوری اسلامی، به بعد از روشن شدن نتايج انتخابات ( رييس جمهوری) ۱۴ ماه ژوئن موکول شده است.

او همچنين تاکيد کرد مهلت ايران برای اثبات حسن نيت در مذاکرات در سال جاری به پايان ميرسد.

اجلاس لندن عمدتا بمنظور پرداختن به تحريکات نظامی کره شمالی و همچنين آخرين تحولات مرتبط با جنگ داخلی سوريه ترتيب داده شده. در هر دو موضوع اصلی کنفرانس لندن، ( کره شمالی و سوريه) ايران نيز به گونه ای غير مستقيم مطرح شده بود.

موضوع ديگری که حاشيه کنفرانس لندن را از متن آن گرم تر ساخت ظاهر شدن انجلا جولی هنرپيشه آمريکايی و نماينده مخصوص سازمان ملل در کنار وزير خارجه بريتانيا بمنظور انعکاس نگرانی های جامعه جهانی نسبت به اعمال خشونت های جنسی عليه زنان و کودکان در مناطق جنگ زده و تاکيد بر ضرورت پيشگيری از اين پديده دردناک بود.

در رابطه با کره شمالی، ژاپن به هدف از پيش اعلام شده خود که صدور بيانيه ای محکم در محکوم ساختن اقدامات تحريک آميز اخير پيونگ يانگ بود دست يافت. وزرای خارجه هشت کشور بزرگ که در ترکيب آن وزيران خارجه روسيه و چين نيز قرار دارند، اقدام کره شمالی در انجام آزمايش اتمی و موشکی را با شديدترين وجه ممکن محکوم ساختند.

کره شمالی طی روزهای اخير ضمن تهديد به انجام يک آزمايش اتمی اعلام داشته موشک موسوم به موسودان را برای پرتاب آزمايشی به مناطق شرقی کشور فرستاده. برد تخمينی اين موشک در حدود ۲۵۰۰ کيلومتر است.

کره شمالی از اين راه خاک ژاپن، کره جنوبی و پايگاه نظامی آمريکا در جزيره گوام را مورد تهديد قرار داده است. ژاپن و کره جنوبی با آماده ساختن سامانه دفاع ضد موشکی پاتريوت برای مقابله با تهديد موشکی کره شمالی آمادگی لازم را فراهم ساخته اند.

شباهت دو موشک

موشک موسودان که از آن با نام نودونگ –بی ۱ هم ياد ميشود دارای شباهت فراوان با موشکهای سجيل ساخت ايران است. موشکهای سجيل دو مرحله ای با برد در حدود ۲۰۰۰ کيلومتر دارای موتور سوخت جامد است و برای نخستين بار در آبان سال ۱۳۸۷ پرتاب آزمايشی آن در ايران صورت گرفته. اخيرا گزارشهايی پيرامون مشارکت کره شمالی در ساخت و پرتاب آزمايشی موشک سجيل انتشار يافته است.

هر دو کشور ايران و کره شمالی برای نصب بمب اتمی احتمالی خود به طراحی بمب در اندازه های کوچک و آماده ساختن آن برای قرار دادن در دماغه موشکهای نوع نودونگ، شهاب، موسودان و سجيل نيازمند اند.

موضوع همکاری های نزديک موشکی و اتمی دو کشور ايران و کره شمالی طی چند سال گذشته موضوع مطالعات مراکز اطلاعاتی و امنيت منطقه ای قرار داشته است. بمنظور انجام همکاری های فنی ( نظامی ) و علمی دو کشور تاکنون چند قرار داد همکاری به امضاء رسانده اند.

آينده سوريه

ادامه خونين جنگ داخلی در سوريه موضوع با اهميت ديگری بود که در اجلاس لندن مورد بحث قرار گرفت. اظهارات وزير خارجه بريتانيا در پايان اجلاس حاکی از نگرانی های ناشی نفوذ گروههای افراطی و جهادی در صفوف ارتش آزاد سوريه و حساسيت کشورهای غربی نسبت به احتمال رسيدن سلاحهای ارسالی برای مخالفان اسد، بدست اين گروهها بود.
در حال حاضر کشورهای غربی به تجهيز و آموزش نيروهای معتدل در درون ارتش آزاد سوريه ادامه ميدهند و هجوم نهايی برای ساقط ساختن رژيم اسد ظاهرا به بعد از آماده ساختن اين نيروها موکول شده است.

همگام با آماده ساختن و تجهيز نيروهای معتدل، کشورهای غربی برای رسيدن به توافق سياسی پيرامون آينده سوريه با مسکو نيز به تلاشهای خود ادامه ميدهند.

در پايان اجلاس لندن از " انتقال سياسی " در دمشق سخن گفته شد و با وجود ابراز نگرانی عميق نسبت به فاجعه انسانی در آن کشور تصميم تنبيهی خاص عليه اسد گرفته نشد که به نوبه خود ميتواند نشانه نزديکتر شدن نگاههای روسيه-چين با غرب تلقی شود.
جان کری وزير خارجه آمريکا که در اجلاس لندن حضور فعال داشت در حاشيه کنفرانس توصيه کرد: " ضروری است که مخالفان اسد سازمان دهی خود را بهبود دهند."

اجلاس سران

اجلاس وزيران خارجه هشت کشور قدرتمند جهان در لندن مقدمه برگزاری اجلاس سران در بريتانيا است. ديويد کمرون نخست وزير بريتانيا رياست ادواری سران گروه هشت را در سال جاری بر عهده دارد.

اجلاس سران قرار است در ايرلند شمالی برگزار شود. علاوه بر پرداختن به داغ ترين و حساس ترين مسائل روز جهان، هر سال کشور ميزبان روند خاصی را برای گفتگو های سران در کشور خود نظر ميگيرد.

برای اجلاس سال جاری سران گروه هشت، دولت باز، جامعه باز و اقتصاد باز در نظر گرفته شده. موازين اقتصاد آزاد، روشهای مقابله با فرار از پرداخت ماليات و همچنين شفاف سازی نيز در کنار هدفهای جنبی کنفرانس قرار گرفته است.

اجلاس وزيران خارجه هشت کشور بزرگ جهان اولين فرصت برای ارزيابی جمعی آنها از نتايج مذاکرات اتمی با ايران در شهر الماتی قزاقستان بشمار ميرفت. ويليام هيگ رييس اجلاس لندن ضمن اشاره به مذاکرات الماتی و" ناکام" خواندن آن ياد آور شد که سياست دوگانه تنبيه ( تحريمها) و باز نگاه داشتن در مذاکرات برای بازگشت ايران ادامه خواهد يافت ولی نه برای هميشه. او پيشتر ياد آور شده بود که قطعيت يافتن مهلت ايران به بعد از انتخابات رييس جمهوری اسلامی در سال جاری موکول شده است.
XS
SM
MD
LG