لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

اروپا حاضر است از قاچاق اسلحه برای حماس جلوگیری کند


کودکی در نوار غزه در میان خرابه های خانه اش. (عکس: Afp)
کودکی در نوار غزه در میان خرابه های خانه اش. (عکس: Afp)
رهبران فرانسه، بريتانيا، آلمان، اسپانيا و ايتاليا اعلام کردند که حاضرند امکانات خود را برای کمک‌رسانی به مردم غزه و جلوگيری از قاچاق اسلحه به نوار غزه به کار گيرند.

به گزارش آسوشيتدپرس، برخی از روزنامه های غربی از قول مقامات اروپايی که نخواستند هويتشان فاش شود، نوشته اند که اتحاديه اروپا در حال مذاکره برای ارسال نيرو به منطقه است.
مقامات اتحاديه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند روز چهارشنبه با تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، ديدار می‌کنند.
اين مقامات قرار است روز يک‌شنبه با وزيران امور خارجه مصر، اردن، ترکيه و تشکيلات خودگردان فلسطينی در مورد چگونگی برقراری صلح پايدار در منطقه مذاکره کنند.

مقامات فرانسوی همچنين اعلام کردند که که وقت آن رسيده است که اجلاسی بين‌المللی برای برقراری صلح پايدار بين اسرائيل و فلسطينی‌ها برگزار شود.

اريک شواليه، سخنگوی وزير امور خارجه فرانسه، گفت که بايد به سرعت مذاکرات بين اسرائيل و فلسطينی‌ها دوباره آغاز شود.
وی افزود هدف اين مذاکرات بايد تشکيل يک کشور فلسطينی باشد.

فرانک – والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، نيز پيش‌نويس طرحی را در مورد چگونگی کمک اتحاديه اروپا به ساکنان نوار غزه و آغاز مذاکرات صلح آماده کرده است.

آسوشيتدپرس می‌نويسد که طرح وزير امور خارجه آلمان در بروکسل برای بحث و گفت‌وگو در اختيار رهبران اتحاديه اروپا قرار گرفته است.
در همين حال گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، نيز اعلام کرد نيروی دريايی اين کشور حاضر است برای جلوگيری از ارسال اسلحه از طريق دريا به حماس وارد عمل شود.

چارلز هيمان، از مقامات سابق ارتش بريتانيا و سردبير مجله نيروهای مسلح این کشور، در اين مورد به آسوشيتدپرس گفت: «بدون ترديد نيروی دريايی بريتانيا می‌تواند مانع ارسال اسلحه به حماس از طريق دريا شود ولی اين کار بسيار مشکلی است. اين اتحاديه اروپاست که بايد نقش فعال‌تری ايفا کند، نه فقط بريتانيا.»

نخست وزير اسرائيل ساعت دو بامداد روز يك‌شنبه به طور يك‌جانبه اعلام آتش بس كرد و گروه حماس گرچه در ابتدا آن را نپذيرفت سرانجام با برقرارى آن موافقت كرد. گروه حماس در اين فاصله ۱۸موشك به سمت اسرائيل شليک كرد.

با اين حال حماس به اسرائيل يک هفته فرصت داد تا تمام نيروهاى نظامى خود را از نوار غزه خارج سازد.

بر اساس گزارش منابع فلسطينى، در جريان ۲۲ روز درگيرى در نوار غزه كه با حملات هوايى و بمباران‌هاى سنگين توسط اسرائيل همراه بود بيش از ۱۲۰۰ نفر كشته شدند كه ۷۰۰ نفر از آنها غيرنظامى بودند.

اسرائیل هدف خود را از این حمله جلوگیری راکت‌پرانی حماس از نوار غزه به داخل خاک اسرائیل اعلام کرده بود.
اين حملات با اعتراض‌هاى گسترده بين‌المللى همراه بود و تظاهرات زيادى را در كشورهاى مختلف جهان به دنبال داشت.
XS
SM
MD
LG