لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

دولت اوباما، فرصت اسرائیل برای بازنگری سیاست‌ها


سربازان اسرائیلی پرچم به دست به مرزهای اسرائیل به نوار غزه بازمی گردند. (عکس: Afp)
سربازان اسرائیلی پرچم به دست به مرزهای اسرائیل به نوار غزه بازمی گردند. (عکس: Afp)
کنگره آمريکا تا مرز غزه و اسرائيل فاصله ای چند هزار کيلومتری دارد، اما آن چه در دوردست ها رخ می دهد تعيين کننده واقعيات اين بخش از خاورميانه است.
جدول خروج کاروان سربازان اسرائيلی ازغزه تا آغاز برگزاری مراسم تحليف باراک اوباما، رئيس جمهور جديد آمريکا، تنظيم شده است.
برنامه ريزی خروج آنها طوری است که تا آغاز اين مراسم يعنی ظهر سه شنبه در واشينگتن، سربازی درغزه باقی نمانده باشد.
اما اکنون اميدها به اين است که شايد تغييری که اوباما از آن برای آمريکا سخن گفته است خون ها را از اسرائيل و فلسطين نيز پاک کند. در اين ميان تحليلگران اسرائيلی برای وقوع «تغيير» مورد نياز، تغيير در نگاه و استراتژی را توصيه ميکنند.
بسياری از مفسران اسرائيلی در ارزيابی عمليات ۲۲ روزه ارتش اسرائيل در غزه و فجايع انسانی ناشی از تنش هشت ساله اخير با غزه، دولتمردان و مردم دو طرف را به عقلانيت و ديدن واقعيات فرا ميخوانند.
در اکثر اين فراخوان ها روی کار آمدن دولتی جديد در آمريکا فرصتی مناسب برای بازنگری در سياست ها و عملکردها در قبال همسايگان تلقی ميشود.
تسوی برئل، کارشناس خاورميانه و روزنامه نگار، ميگويد: «اوباما مانند بوش و کلينتون به امنيت اسرائيل متعهد است، اما برداشت اوباما از امنيت با دو سلف او تفاوت دارد. اوباما صلح را تامينکننده امنيت ميداند، و بهتر است که اسرائيل به جای فشار آوردن به اوباما از طريق عوامل خود در واشينگتن برای ديالوگ سازنده با همسايه هايش آماده شود».
تسوی برئل طرح صلح اتحاديه عرب را کارساز ميداند و مينويسد: «اگر سوريه بر حماس و حزب الله تاثير دارد، اگر جايگاه مصر آينده منطقه را رقم ميزند، اگر عربستان پاسخ مناسبی همتراز با ايران است، اينها شريک صلح اسرائيل هستند. بايد با عوامل اصلی معامله کرد، نه مهره های دست دوم آنها. بدون استراتژی نوينی که بر طرح صلح اعراب استوار باشد، نبرد غزه تکرار خواهد شد و دور دوم آن ممکن است چندان دور نباشد».
عاکيوا الدار، مفسر کهنه کار اسرائيلی نيز ميگويد که اکنون سال هاست که سهم اسرائيل در منافع امريکا در هاله ای از ابهام است.
او ميگويد: «اوباما دو گزينه در مورد اسرائيل دارد: يکی آن که در گوشه ای بايستد و بگذارد که خون همچنان خاورميانه را بگيرد و اسرائيل با اين تصور که بيچاره است همچنان مشت بر اين و آن بکوبد يا اين که برای اجرای طرح صلح عربی که اسرائيل را نيز به عنوان کشوری يهودی تقويت ميکند و صلح برای آن به ارمغان می آورد تلاش کند وظيفه ای را به پايان برساند که از زمان هری ترومن (رئيس جمهور آمريکا در زمان استقلال اسرائيل) در آمريکا ناتمام مانده است».
روزنامه هاآرتص نيز در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: «در کنار تدابيرلازم برای اين که بار ديگر کسی از غزه به حمله راکتی دست نزند، رفتار و کمک های توام با صبر و شکيبايی به مردم غزه به تامين امنيت و آرامش مردم در جنوب اسرائيل کمک ميکند.»
بنا بر يک نظرسنجی که ۲۴ ساعت پس از آتشبس در اسرائيل به عمل آمد، تنها نيمی ازاسرائيلي ها عمليات نظامی در غزه را «موفق» ميدانند، در حالی که هفته گذشته يعنی پانزدهم ژانويه ۷۸ درصد آن را «موفق» ميدانستند.
طبق نظرسنجی مشترک روزنامه هاآرتص و شبکه ده تلويزيون اسرائيل، نيمی از مردم اين کشور فکر ميکنند که عليرغم پذيرش آتش بس از سوی حماس، حملات راکتی به شهرهای جنوب اسرائيل هر لحظه ممکن است تکرار شود.
XS
SM
MD
LG