لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

همکاری نظامی گرجستان و اسرائیل در هاله ای از ابهام


از روز جمعه گذشته که جنگ ميان ارتش های روسيه و گرجستان درمنطقه اوستيای جنوبی آغاز شد. (عکس: EPA)
از روز جمعه گذشته که جنگ ميان ارتش های روسيه و گرجستان درمنطقه اوستيای جنوبی آغاز شد. (عکس: EPA)

وزارت امور خارجه اسرائيل به همه نهادهای اين کشور توصيه کرده است تا هنگامی که جنگ ارتش های روسيه و گرجستان درجريان است، ازفروش تسليحات به گرجستان «کاملا» خودداری کنند.


گرجستان هم پيمان اسرائيل است و ازهنگام استقلال خود، مناسبات حسنه ای با اسرائيل دارد. به قدرت رسيدن ميخائيل ساکاشويلی به ریاست جمهوری که هم پيمان مهم غرب، بويژه آمريکاست، موجب تحکيم بيشتری در مناسبات اسرائيل با گرجستان شد.


از روز جمعه گذشته که جنگ ميان ارتش های روسيه و گرجستان درمنطقه اوستيای جنوبی آغاز شد و دامنه آن به منطقه آبخازيا نيز رسيد، رسانه های اسرائيل به گستردگی موضوع همکاری های تسليحاتی اسرائيل با گرجستان را منتشر کرده اند.


يک وزير دولت گرجستان که پيشتر سفير اين کشور در اسرائيل بوده و زبان عبری را نيز درحد تسلط کامل آموخته شنبه به شبکه دهم تلويزيون اسرائيل گفت: «اسرائيل بايد افتخار کند که به گرجستان سلاح فروخته و در تعليم نيروهای نظامی ارتش گرجستان نقش داشته است.»


يک ديپلمات اسرائيلی به روزنامه هاآرتص گفت: «اسرائيل بايد در ادامه همکاری های نظامی خود با گرجستان احتياط نشان دهد زيرا روسيه اين امر را فعاليتی عليه امنيت خود تلقی خواهد کرد و اين موضوع، ممکن است روسيه را به فروش تسليحات بيشتر به جمهوری اسلامی ايران و کشورهای عرب تشويق کند و با دادن تسليحات پيشرفته تر، توازن قوای منطقه را که تاکنون به سود اسرائيل بوده است، برهم زند.»


« دولت اسرائيل شش ماه پيش به کارخانجات صنايع نظامی اين کشور دستور داد که ازفروش جنگ افزارهای «تهاجمی» به گرجستان خودداری کنند.»
روزنامه هاآرتص

اين ديپلمات می گويد: «روسيه هم اينک نيز انواع سيستم های جنگ افزار به ايران و سوريه می فروشد و دليلی ندارد که اسرائيل انگيزه بيشتری به روس ها بدهد.»


اين ديپلمات اسرائيلی يادآورشد که اين کشور می کوشد، مانع ازدسترسی ايران به سيستم های ضد موشکی اس-۳۰۰ روسيه شود.


به گفته او: «روزی که اسرائيل اين درخواست ها را رسما با روس ها در ميان بگذارد، با سابقه فروش جنگ افزار به گرجستان، دست خود را بسته است.»


«درخواست دریافت سلاح بیشتر از اسرائیل»


به نوشته هاآرتص، گرجستان درهفته های اخير درخواست های بيشتری برای دريافت سلاح ازاسرائيل به عمل آورد اما ازآنجا که دولت اسرائيل شش ماه پيش به کارخانجات صنايع نظامی اين کشور دستور داد که ازفروش جنگ افزارهای «تهاجمی» به گرجستان خودداری کنند، به همه درخواست های اخير گرجستان ترتيب اثرداده نشد ولی همکاری های ديگر ادامه يافت.


ژنرال گال هيرش، فرمانده پيشين سپاه شمال ارتش اسرائيل نيز در امر آموزش دادن نيروهای نظامی گرجستان نقش دارد.


ژنرال هيرش که تازگی ازارتش اسرائيل کنار رفته، يک شرکت تعليمات نظامی بين المللی برپا کرده و با گرجستان همکاری دارد.


ايالات متحده فروشنده اصلی تسليحات به ارتش گرجستان است. گرجی ها همچنين از ياری تسليحاتی اوکراين و شمار زيادی از کشورهای غربی ديگر برخوردارند.


شيمون پرز، ریيس جمهوری اسرائيل که برای شرکت درآئين گشايش مسابقات المپيک به چين رفته بود، روز جمعه با يک درخواست اضطراری ازسوی ولاديمیر پوتين، نخست وزير روسيه روبرو شد که خواهان ملاقات فوری با او در پکن بود.


دستياران ریيس جمهوری اسرائيل گفتند، موضوع همکاری نظامی این کشور با گرجستان در اين ديدار مطرح نشده بلکه مسائل مربوط به پرونده اتمی ايران درصدر گفت و گوهای پرز- پوتين قرارداشته است.


اما روزنامه هاآرتص يکشنبه نوشت: «نظر به اين واقعيت که گرجستان خود را به شريک استراتژيک اسرائيل تبديل کرده، بعيد است که اين مساله درديدارپوتين با پرز مطرح نشده باشد.»


اسرائيل و گرجستان مناسبات نزديک دارند. سفارتخانه اسرائيل درتفليس فعال است و همراه با آژانس يهود و سازمان های يهودی ديگر، به مراقبت ازجان هزاران نفرازيهوديان گرجستان نيزمی پردازد.


شمار يهوديان گرجی الاصل نيز در اسرائيل زياد است. صدها نفراز آنان روز شنبه در برابر سفارتخانه روسيه در تل آويو عليه آنچه که «حمله ارتش روسيه» به وطن خود می ناميدند، تظاهرات می کردند.


از سال ۱۹۹۱ که گرجستان استقلال يافت، پايه محکم مناسبات بیت المقدس- تفليس ريخته شد ولی از سال ۲۰۰۰ به بعد، حضور پرقدرت يهوديان گرجی تبار در اسرائيل موجب امضای قراردادهای مهمی بين دو کشور شد.


ميخائيل ساکاشويلی و وزير دفاع او، ديويد کازارشويلی موافقت وزارت دفاع اسرائيل را برای دريافت اسلحه به هدف تقويت ارتش گرجستان بدست آوردند.


تحکيم مناسبات اسرائيل با گرجستان درحالی است که ناخشنودی اسرائيل از روسيه از زمان برملاشدن فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران، جدی شده است.


XS
SM
MD
LG