لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

تظاهرات مخالفان دولت گرجستان وارد پنجمین روز شد


هزاران نفر از مخالفان رییس جمهوری گرجستان خواستار استعفای وی شده اند.
هزاران نفر از مخالفان رییس جمهوری گرجستان خواستار استعفای وی شده اند.

تظاهرات و اعتراض چند هزار نفر از مردم گرجستان در تفليس، که خواستار استعفای رييس جمهوری اين کشور هستند، وارد پنجمين روز خود شد.


تلاش پليس گرجستان در روز چهارشنبه، هفتم نوامبر، برای پراکنده کردن معترضين بی نتيجه ماند.


به گزارش آسوشيتدپرس، پليس گرجستان دهها نفر از معترضين را از مقابل پارلمان اين کشور که محل تجمع معترضين است دور کرد، ولی آنها ساعاتی بعد به محل تظاهرات برگشتند.


ايوليان خايندراوا، يکی از رهبران «حزب جمهوری» که در صف مخالفان قرار دارد، گفته است که پليس در اوايل صبح صد نفر از تظاهرکنندگان که تمامی شب روبروی پارلمان تجمع کرده بودند را متفرق کرد.


وی افزود: با این حال، صدها نفر از جوانان در حالی که شعارهایی علیه ميخاييل ساکاشويلی، رییس جمهوری این کشور سر می دادند بار دیگر روبروی پارلمان جمع شدند.


نيروهای اپوزيسيون از روز جمعه گذشته در مقابل پارلمان گرجستان گردهم کرده و خواستار استعفای ميخاييل ساکاشويلی از مقام رياست جمهوری شده اند.


این کشور در روز جمعه شاهد تظاهرات بيش از ۵۰ هزار نفر از مخالفان دولت بود.


از زمان وقوع انقلاب بدون خونريزی چهار سال پيش در گرجستان که به «انقلاب مخملی» معروف است تاکنون تفليس شاهد چنين تظاهرات گسترده ای نبوده است.


چهار سال پيش به دنبال بروز این رویداد بدون خونریزی، میخاییل ساکاشويلی که در سياست هايش طرفدار غرب به شمار می رود، به مقام رياست جمهوری رسيد.


بسياری از مخالفان از سياست های هوادار غرب آقای ساکاشويلی، حمايت می کنند و مانند وی خواهان کاهش نفوذ روسيه در گرجستان هستند ولی می گويند که رييس جمهوری کشور قانون را زير پا گذاشته و تبدیل به يک شخص مستبد شده است.


اعتراض به ميخاييل ساکاشويلی از ماه سپتامبر گذشته و پس از آن که ايراکلی اوکراشويلی، وزير دفاع سابق اين کشور دستگير شد شدت گرفت.


وی، رییس جمهوری گرجستان را به فساد مالی و توطئه برای به قتل رساندن مخالفانش متهم کرده بود.


تظاهرکنندگان خواستار انتخابات پيش از موعد هستند ولی آقای ساکاشويلی چنين درخواستی را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG