لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

کمک آلمان به موزه موسیقی ایران


موزه موسيقی ايران با امضای تفاهم‌نامه‌ای همکاری تازه‌ای را با دانشکده موسيقی شهر هانوفر و دانشگاه هيلدسهايم در آلمان جهت ديجيتالی و امروزی کردن گنجينه موسيقی‌اش آغاز کرده است.

اين موزه هنری از جمله اندک نهادهايی است که بدون هيچگونه وابستگی به دولت از آبانماه سال ۸۸ از سوی هنرمندان پيشکسوت و دلسوز موسيقی در تهران بنيان گرفته است. بالا بردن کيفيت موسيقی ضبط شده گذشته و حال ايران يکی از هدف‌های اوليه موزه موسيقی ايران است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
لینک مستقیم

به گفته علی مرادخانی مدير اين موزه ديجيتالی کردن موسيقی ضبط شده گذشته و حال ايران ضمن حفظ و نگهداری ميراث موسيقايی و فرهنگی ايران راه را برای تحقيق دانشجويان و پژوهشگران هم هموار می‌کند.

مرکز موسيقی جهان وابسته به دانشگاه هيلدسهايم يکی از مراکز معتبر علمی است که سوای ايران تاکنون ميراث فرهنگ مصوت ديگر کشورها را نيز ديجيتالی و امروزی کرده است.

در ضمن شهر هانوفر آلمان هم با پيشينه‌ای ۱۰۰ ساله در ضبط و توليد صفحات گرامافون با ايران همکاری داشته و نخستين صفحات موسيقی ايرانی در ۹۰ سال پيش در همين شهر هانوفر ضبط می‌شد.

با همکاری تازه‌ای که ميان موزه موسيقی ايران و دانشگاه هيلدسهايم در آلمان آغاز شده حدود ۱۴ هزار صفحه قديمی، کاست و نوار موسيقی ايرانی به صورت ديجيتالی و امروزی در اختيار پژوهشگران در سراسر دنيا قرار می‌گيرد. در طرح تازه نه تنها گنجينه موسيقی گذشته بلکه آثار اخيرا ضبط شده موسيقی ايرانی هم به روش ديجيتال بازسازی و آرشيو می‌شود.
XS
SM
MD
LG