لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۱

«پرونده قتل قاسملو ماهيت سياسی به خود گرفته، نه حقوقی»


عبدالرحمان قاسملو
عبدالرحمان قاسملو
در بيست و دوم تيرماه سال ۶۸ خورشيدی، در آپارتمانی در شهر وين ، عبدالرحمان قاسملو ، دبير کل آن زمان حزب دموکرات کردستان ايران ، عبدالله قادری آذر، نماينده اين حزب در خارج و دکتر فاضل رسول، استاد دانشگاه در رشته علوم سياسی در دانشگاه شهر وين در جريان يک ديدار پنهانی با فرستادگانی از سوی جمهوری اسلامی ايران، کشته شدند.
گفته می شود عوامل اين قتل و ترور ، پس از انجام ماموريت خود را به سفارت ايران در شهر وين رسانده و سپس از اتريش خارج شدند.
در آن زمان گفته می شد که تهديد جمهوری اسلامی ايران ، سبب شد که دولت اتريش از دستگيری و بازداشت عوامل ترور چشم پوشی کند.
آليو اسموک وزير خارجه آن زمان اتريش به نوشته روزنامه نوييس فوکس بلات، ضمن آنکه کشته شدن قاسملو و دو تن از يارانش را يک رسوايی خواند، همزمان، از ارعاب و تهديد ايران هم سخن به ميان آورد.
ولی با اين حال وزير کشور وقت اتريش ، تهديد از سوی جمهوری اسلامی ايران را رد کرد.
هيوا بهرامی، نماينده حزب دموکرات کردستان ايران در اتريش در گفت و گو با راديو فردا می گويد که «پرونده قتل عبدالرحمان قاسملو و دو تن از يارانش ماهيت سياسی به خود گرفته ، نه حقوقی.»
هيوا بهرامی : اين مسئله ای بوده است که ما هميشه به آن اعتراض داشتيم. اتريشی های زيادی هم به اين مسئله اعتراض دارند. ولی خوب! ما از هر امکانی که توانسته ايم استفاده کنيم، استفاده کرده ايم.
اين پرونده از نظر حقوقی مختومه اعلام نشده است. فشارهای سياسی که وجود دارند باعث شده است که نگذارند که دادستان وين اين پرونده را دنبال کند.
ولی الان توانسته ايم از طريق دوستان اتريشی مان که اينجا تاثيرگذارند کاری کنيم که لااقل اين پرونده زنده نگاه داشته شود و نگذاريم که مختومه اعلام شود.
ترور های ديگری هم در اروپا وجود داشته است. در برلين ترور و فاجعه ميکونوس و در پاريس هم ترور شاپور بختيار رخ داد. اما در اين پرونده ها حداقل دادگاهی وجود داشت تا حداقل اشاره کنند که چه کسانی مرتکب اين ترورها شده اند.
آقای هيوا بهرامی، نماينده حزب دموکرات کردستان ايران در اتريش در پايان گفت و گو با راديو فردا ، يادآور می شود که اگر به ترور عبدالرحمان قاسملو و دو تن از يارانش در دادگاهی در اتريش رسيدگی می شد، کشتار در رستوران ميکونوس در برلين، قتل شاپور بختيار در پاريس و پس از آن، فريدون فرخزاد و ديگر مخالفان از سوی عوامل جمهوری اسلامی ايران صورت نمی گرفت.
XS
SM
MD
LG