لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

«زردآلوی طلايی» ارمنستان در دستان اصغر فرهادی


جدایی نادر از سیمین، برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم ایروان شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00

در جشواره فیلم زردآلوی طلایی در ایروان که شنبه‌شب ۲۵ تیر ماه به کار خواد پایان داد، فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی، جایزه اصلی را از آن خود کرد. آقای فرهادی خود در مراسم اختتامیه حضور نداشت و جایزه این فیلم را یکی از دوستان وی دریافت کر

در هشتمین دوره جشنواره فیلم زردآلوی طلایی که شنبه‌شب ۲۵ تیر ماه در ایروان پایتخت ارمنستان به کار خود پایان داد، فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی، جایزه اصلی را از آن خود کرد.

آقای فرهادی خود در مراسم اختتامیه حضور نداشت و جایزه این فیلم را یکی از دوستان وی دریافت کرد.
پارک جونگ-بوم برای «دفتر خاطرات موسان» زردآلويی نقره ای را از آن خود کرد.
فيلم سينمايی «ماندوو» (خسته) به کارگردانی «ابراهيم سعيدی» نيز جايزه «فيپرشی» (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) بخش مسابقه اصلی هشتمين دوره جشنواره بين المللی فيلم «زردآلوی طلايی» ايروان در ارمنستان را به دست آورد.
فيلم سينمايی «ماندوو» (خسته) در پاييز و زمستان ۱۳۸۷ طی دو ماه در کردستان عراق و همچنين در شهر کرکوک عراق فيلمبرداری شده است و منتخبی از بازيگران ايرانی و کردستان عراق در آن به ايفای نقش پرداخته‌اند.
ماندوو داستان يک خانواده آواره کرد ايرانی در عراق را روايت می‌کند که پس از ۲۸ سال اقامت در عراق تلاش می‌کنند تا به زادگاهشان در ايران برگردند.
«هيچ بزرگ» به کارگردانی احمد سيد کشميری، ديگر کارگردان ايرانی ديپلم افتخاری از آن خود کرد.
سال گذشته نيز فيلم ترکيه‌ای «گيتی» به کارگردانی «رها اردم» برنده زردآلوی طلايی بهترين فيلم سينمايی سال در اين دوره از رقابت‌های سينمايی ارمنستان شد.

به نوشته راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، هدف از برگزاری اين جشنواره بين‌المللی معرفی بيشتر اين کشور در عرصه فرهنگ جهانی و کمک به احيا سنت فيلم سازی درخشان اين کشور کوچک است که در دهه های اخير مورد بی توجه قرار گرفته است.

امسال اين جشنواره در ميان ساکنان ايروان توجه بيشتری به خود جلب کرد و بسياری از علاقمندان نتوانستند فيلم های مورد نظر خود را ببينند.

مؤسس اين جشنواره فيلمساز معروف ارمنستان هارويتون خاچاتوريان است که از سال ۲۰۰۴ تاکنون بار اصلی تدارک و برگزاری اين برنامه را به دوش کشيده است. اکنون پس از هفت سال اين جشنواره به يکی از برنامه های فرهنگی مهم ارمنستان بدل شده است.

پيتر ون بوئرن منتقد سينما از هلند که در اين جشنواره شرکت کرده است می گويد با توجه به امکانات و بودجه ناچيز اين جشنواره توانسته است آثار بسيار متنوع و خوبی را گردآوری کرده و به نمايش بگذارد. وی معتقد است که کيفيت فيلم ها در اين جشنواره از بسياری از جشنواره های مشابه در اروپای شرقی و حتی در ساير نقاط جهان عالی تر است.

در جشنواره فيلم «زرد آلوی طلايی» حدود ۱۵۰ فيلم از ۴۵ کشور جهان، از آسيای ميانه و روسيه گرفته تا کانادا و آمريکا ، از فرانسه و پرتغال گرفته تا چين و تايلند شرکت داشتند. از کشورهای همسايه ارمنستان مثل ترکيه، ايران ، آذربايجان و گرجستان نيز فيلم هايی به اين جشنواره دعوت شده اند.

فيلم عباسی کيارستمی کارگردان ايرانی با عنوان « کپی برابر اصل است» که محصول مشترک فرانسه و ايتالياست برنامه افتتاحيه اين جشنواره بود که در روز دهم ژوئيه نمايش فيلم های آن آغاز و تا ۱۷ ژوئيه ادامه يافت.

مضمونی که برای فيلم‌های امسال انتخاب شده «تقاطع و در هم آميختگی فرهنگ و تمدن ها» است. ميهمان ويژه جشنواره امسال «فنی آردانت» هنرپيشه فرانسوی است و دو فيلم جديدی که وی کارگردانی کرده است در طول جشنواره به نمايش گذاشته می شود.

يکی از اهداف اين جشنواره احيای سنت قوی فيلم سازی ارمنستان است که پس از سقوط اتحاد شوروی رو به زوال گذاشت. در عين حال برگزار کنندگان جشنواره تلاش می کنند که جمعيت هر چه بيشتری از مردم در اين مناسبات فرهنگی شرکت کنند. بهای بليط بسيار ارزان است و از هفته ها پيش اخبار و جزئيات مربوط به اين مناسبت در سطح گسترده ای تبليغ شده است.
XS
SM
MD
LG