لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

کتابفروشی اينترنتی گوگل افتتاح می شود


گوگل برنامه خود برای افتتاح کتابفروشی اينترنتی، تا قبل از پايان سال جاری میلادی را، طبق زمان بندی تعيين شده به پيش می برد.

بنگاه انتشاراتی گوگل ( Google Edition ) که اصطلاحا برای گنجينه ی عظيم کتابهايی به کار برده می شود که حقوق معنوی آنها به نوعی در اختيار گوگل است تا پايان ماه دسامبر فعال می شود.

اين خدمات جديد گوگل از دل « گوگل بوک » رشد خواهد کرد که در حال حاضر سرکشی و بررسی کتابهای موجود در اين کتابخانه را برای کاربران ميسر می کند.

به گزارش روزنامه وال استريت جورنال مسئول پروژه های جديد شرکت گوگل گفته که خدمات جديد که در اساس قرار بود تابستان امسال تکميل شود در ماههای اخير مشکلات فنی و حقوقی خود را برطرف کرده و قبل از پايان سال جاری راه اندازی خواهد شد.

بنگاه انتشاراتی اينترنتی گوگل به کاربران اجازه خواهد داد که با استفاده از هر نوع سيستم عامل روی اينترنت کتاب مورد نظر خود را مطالعه کرده و برای اين کار به يک ابزار رايانه ای افزوده احتياج نخواهند داشت.

دسترسی به کتابخانه گوگل از طريق هر کامپيوتر يا تلفن موبايل که مرورگر داشته باشد، ميسر است. مراجعان حتی می توانند متن اين کتاب ها را برای مطالعه در زمانی که به شبکه اينترنت وصل نيستند پياده کنند ولی روش دقيق اين نوع کاربری هنوز مشخصا اعلام نشده است.

به گزارش وب سايت « پی سی مک» شيوه کار کتابخانه يا بنگاه انتشاراتی گوگل طوری تنظيم شده که از انحصاری شدن و خلق فقط يک کانال برای دسترسی الکترونيکی به کتاب اجتناب می کند.

در صورتيکه در نقطه مقابل آن « آمازون» متن کتاب های خود را فقط برای کاربرانی فراهم می کند که نرم افزار « کيندل» را داشته باشند. در روشی که گوگل طراحی کرده کاربران می توانند در هر کجا و فقط به شرطی که به شبکه اينترنت متصل باشند به منابع مکتوب دسترسی پيدا کنند. و قاعدتا در مواقعی هم که به شبکه اينترنت دسترسی نباشد می توان متن ها را روی يک وسيله رايانه ای برای مطالعه کتاب منتقل کرد.

براساس مقررات منتشر شده توسط کتابخانه گوگل، اين شرکت ۵۲ درصد از درآمد حاصل را به ناشران کتابها خواهد داد. نمونه های ديگر کتابخانه های الکترونيکی به عنوان مثال « آی بوک » محصول اپل ۷۰ درصد درآمد را به ناشران می دهد. در عين حال گوگل متعهد شده است که هيچگاه بهای فروش کتاب های الکترونيکی را کمتر از ۸۰ درصد از بهای نسخه فيزيکی آن تعيين نخواهد کرد.

با توجه به اينکه نرخ گذاری بر کتاب های رايانه ای مشکل دردسرآفرينی برای آمازون و شرکت های ديگر بوده هنوز نمی توان دقيقا پيش بينی کرد که کتابخانه گوگل تا چه حد موفق خواهد بود. در عين حال اگر از ظرفيت های کتابخانه گوگل که نکته ی اصلی آن قابل دسترس بودن بدون نياز به يک وسيله افزوده است به خوبی بهره برداری شود يک رقيب جدی برای سايرين از جمله اپل و آمازون خواهد بود.
XS
SM
MD
LG