لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

کانديداهای جمهوری‌خواه در مورد ايران چه می گويند


میشل باکمن
میشل باکمن
روز يازدهم اوت، هشت نفر از کانديداهای حزب جمهوری خواه برای انتخابات ۲۰۱۲ رياست جمهوری آمريکا، در مناظره تلویزیونی شرکت کردند.
به نوشته سايت فاکس نيوز يکی از محورهای مهم مناظره بين ران پل ، ريک سنتورم و میشل باکمن، سياست خارجی و موضع دولت آمريکا در قبال ايران و برنامه های هسته ای آن کشور بود.
ران پل، نماينده تگزاس در مجلس نمايندگان در پاسخ به سئوال مجری مناظره که از وی پرسيد « چرا در قبال ايران موضع نرمی دارد؟» گفت که در مورد سياست ما در قبال ايران بايد يک نگاه تاريخی داشت.

وی با اشاره به دوران جنگ سرد و دشمنی آمريکا با بلوک شرق طی چهار دهه پياپی افزود «آمريکا با وجودی که دشمنی بزرگتر از اتحاد شوروی و يا چين نداشت به اين کشورها حمله نکرد. اتحاد شوروی بيش از سی هزار کلاهک هسته ای و موشک های قاره پيما داشت. حال چرا بايد در مورد ايران که يک زمانی ممکن است به سلاح هسته ای دست يابد اين حد جنجال و حساسيت به پا کرد؟»
ران پل در عين حال افزود «اعمال تحريم های شديد موضوع را بدتر کرده است و گفت گاهی اوقات بايد از منظر مردم ايران به اين مسئله نگاه کرد. بسياری از کشورهای منطقه از روسيه و چين گرفته تا اسرائيل ، هند و پاکستان سلاح هسته ای دارند. ايران نيز می خواهد با اتکا به قدرت هسته ای بر وزن سياسی خود در منطقه بيافزايد.»
وی ادامه داد «در دهه های جنگ سرد رهبران آمريکا به جنگ شوروی نرفتند و حتی با آنها مذاکره می کردند. در نهايت اين گسترش بازار آزاد است که به شکلی صلح آميز اين رژيم ها را تغيير می دهد. به اعتقاد من اعمال تحريم در مورد هر کشوری زمينه سازی برای جنگ است. در صورتيکه من طرفدار عدم دخالت در امور داخلی آن کشورها هستم و معتقدم که هر چه زودتر نيروهای آمريکا بايد از اين مناطق خارج شوند.»
سناتور سابق ريک سنتورم در مقابل اين سخنان گفت:« ايران از سال ۱۹۷۹ با آمريکا در جنگ بوده و يک کشور کوچک و صلح طلب نيست. ايران کشوری است که بيشتر از شورشيان عراق يا افغانستان به شکل غيرمستقيم به نيروهای آمريکايی در اين کشورها حمله کرده و می کشد . دولت ايران يک خطر جدی برای موجوديت اسرائيل است.»
ران پل در مقابل بر ضرورت نگاه تاريخی به مسئله مناسبات با ايران تاکيد کرد و گفت:« حقيقت تاريخی اين است که ما آمريکايی ها در سال ۱۹۵۳ و با انجام کودتا ، مستقر کردن حکومت شاه و تقويت ارتجاع جنگ را با ايران شروع کرديم و آنچه در سال ۱۹۷۹روی داد و اکنشی به همين دخالت ها بود. مشکل آمريکا اين است که در امور داخلی ديگران دخالت می کند.»
ريک سنتورم ضمن دفاع از دخالت آمريکا در کودتای سال ۱۹۵۳ گفت:« سناتور پل نيز مثل باراک اوباما می خواهد به خاطر سياست های قبلی آمريکا از همه عذرخواهی کند. آنچه که ما در گذشته انجام داده ايم برای گسترش نفوذ آمريکا و توسعه دمکراسی بوده و من به اين خاطر از کسی عذرخواهی نخواهم کرد. من از مردم ايران به خاطر اينکه يک دوره طولانی زير حکومت شاه در رفاه و آزادی بودند عذرخواهی نمی کنم. پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی تمام حقوق و آزادی های موجود در ايران نقض شده ، حکومت ايران بزرگترين حامی تروريسم در خاورميانه و در سطح جهان است و اين فعاليت های خطرناک را در بيخ گوش ما در ونزوئلا و ساير نقاط آمريکای جنوبی هم انجام می دهد.»
ميشل باکمن نماينده مينيسوتا در کنگره ضمن موافقت با سخنان آقای سنتورم گفت:«ايران يک موضوع محوری درکل خاورميانه است وموضوع ديگر امکان و توانايی آنها برای دستيابی به سلاح هسته ای است.ايران يکی ازچهار کشوراصلی حامی تروريسم در سطح جهان است. من عضو کميته امور امنيتی مجالس آمريکا هستم و هر چند نمی توانم اطلاعات طبقه بندی شده را برملا کنم ولی قطعا می گويم که به عنوان رييس جمهور آمريکا من هر آنچه را که لازم باشد انجام خواهم داد تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای شوم.«
ران پل در ادامه مناظره تلويزيونی گفت:« از هم اکنون تبليغات در مورد جنگ با ايران به راه افتاده و احتمال آغاز ششمين جنگ برای آمريکا موجب نگرانی است. درست است که در ايران گروههای مسلح و خطرناکی هست ولی اين نوع گروه ها در سراسر جهان وجود دارند و نمونه ايران نيز از اين حالت مستثنی نيست. ارتش ايران نيروی هوايی ندارد که بتواند به آمريکا حمله کند، وضع آنها طوری است که حتی بنزين مورد نياز خود را نمی توانند تامين کنند.
وی افزود فضای تبليغات عليه ايران درست شبيه به جو سازی های سال ۲۰۰۲ در آستانه حمله به عراق است. بعدها مشخص شد که تمام ادعاهای دستگاههای امنيتی و سياست خارجی ما در مورد عراق نادرست و اغراق آميز بوده اند.»

او تاکيد کرد که همان سياستمدارانی که از جنگ عليه عراق دفاع می کردند ، از جمله آقای سنتورم، اکنون طرفدار تدارک حمله به ايران هستند.

ران پل در پايان نتيجه گيری کرد که اين جنگ ها ميلياردها ميليارد برای آمريکا هزينه در بردارد و زمان آن فرا رسيده که ما اين روش را به کلی به کنار بگذاريم.
XS
SM
MD
LG