لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

نامه ای اعتراضی برای شکست حصر موسوی و کروبی


با گذشت شش ماه از حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، در خانه هايشان در تهران، روز سه شنبه، کمپينی اعلام موجوديت کرد، که با جمع آوری امضا از فعالان سياسی در دنيا، از آنها می خواهد، تا به حصر اين ۴ نفر اعتراض کنند.

نامه اعتراضی که توسط کمپين اعتراض سبز تهيه شده، تا کنون صدها امضا جمع آوری کرده و در تلاش است تا پس از اتمام زمان امضای اين نامه، آن را به مراجع بين المللی و حقوقی ارائه کند.

کمپين اعتراض سبز، که از چند ماه پيش و با اعتصاب غذای زندانيان سياسی در ايران ، آغاز به کار کرد، مجموعه ی از فعالان سياسی اجتماعی است که برای دمکراسی خواهی در ايران تلاش می کنند.
در رابطه با نامه اعتراضی اين کمپين، راديو فردا گفتگويی داشته با مصطفی خسروی، يکی از اعضای اعتراض سبز، و از او درباره ی نامه اعتراض به حصر خانگی پرسيده است

خسروی: طرح تدوين اين نامه در ابتدا با ايده برخی از دوستان فعال ما در داخل کشور کليک خورد. آنها از ما که دسترسی مان به فضای رسانه ای و دنيای آزادمان بيشتر بود اين درخواست را داشتند که به صورت جدی پيگير اين مطالبه مردم باشيم.

گفت‌‌وگوی هانا کاویانی با مصطفی خسروی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم


کمپين اعتراض سبز هم از آنجايی که در دو کمپين قبلی اش، بخصوص در مورد زندانيان سياسی سعی کرده بود به شکل فراگير عمل کند، و ندای مردم ايران را به گوش افکار عمومی جامعه جهانی برساند، در اين زمينه وارد عمل شد و نامه ای تهيه گرديد.

ممکن است خلاصه ای از اين نامه اعتراضی را ذکر کنيد، اينکه اين نامه خطاب به چه کسانی و به چه دليلی نوشته شده است؟

در مرداد ماه ۱۳۹۰ اين نامه توسط چندين تن از وکلای بين المللی نگاشته و تدوين شد. اعضاء کمپين اعتراض سبز هم برای تدوين اين نامه فعاليت زيادی انجام دادند تا به صورت يک شکايت نامه حقوقی در بيايد.

در اين نامه به تمام مواردی که جمهوری اسلامی در حيطه قانون اساسی و قوانين حقوقی داخلی کشور که بايد به آنها پايبند باشد، و همچنين ميثاق نامه های بين المللی که جمهوری اسلامی ايران آنها را امضا کرده و نسبت به اجرای آن متعهد است، قانون را نقض کرده است ، اشاره شده است.

ما تمام اين موارد را رصد کرديم. مواردی که بر اساس اين قانون ها در مورد آقای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی نقض شده است را استخراج کرده و در يک نامه حقوقی ذکر کرده ايم.

در اين راستا و در گام نخست سعی کرديم امضای شخصيت های مختلف سياسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری را برای تاييد اين نامه بگيريم.

اين نامه به يازده مرجع ديپلماتيک و حقوقی در جامعه جهانی فرستاده می شود، از جمله برای دبير کل سازمان ملل، سفيران کشورها در سازمان ملل، کميسير عالی حقوق بشر ، گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران، وزرای خارجه کشورهای مختلفی که با ايران در ارتباطند، هيات روابط پارلمان ايران- اروپا، اعضای شورای امنيت سازمان ملل، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ، سازمان کشورهای اسلامی ، اتحاديه بين المجالس که مدتی هم آقای کروبی از اعضا آن بودند و همچنين، کميته حمايت از ناپديدشدگان قهری سازمان ملل ارسال خواهد شد.

امضاگيری آن در تاريخ دهم سپتامبر به پايان می رسد و به اين افراد فرستاده می شود و کمپين اعتراض سبز هم تلاش خودش را خواهد کرد تا بتواند پيگير روند تاثيرگذاری اين نامه باشد و از دريافت کنندگان درخواست عملکرد مثبت و موثر در اين زمينه داشته باشد.

تا کنون چند نفر اين نامه را امضا کرده اند؟

در طول دو هفته گذشته اين نامه به امضاء حدود ۲۸۳ نفر از فعالين سياسی، اجتماعی ، هنری و فرهنگی در داخل و خارج از کشور رسيده است و همچنين حدود ۲۱ گروه و انجمن حقوق بشری در خارج از کشور به اضافه تعدادی از رسانه های سبز اين نامه را امضا کرده اند.

از امروز صبح هم اين نامه در وب سايت کلمه و ديگر وب سايت ها قرار گذاشته شد تا عموم مردم، چه ايرانی و چه ساير مليت ها بتوانند صدای اعتراض خودشان را از اين عملکرد به گوش جهانيان برسانند.

الان که من دارم با شما صحبت می کنم و بعد از گذشت سه ساعت، تعداد امضاء کنندگان اين نامه به حدود ۸۰۰ نفر رسيده است و من پيش بينی می کنم که اين نامه بتواند امضای اکثر فعالين و علاقمندان به شکستن حصر آقای موسوی و کروبی و همسرانشان را جلب کند.

آيا قرار است امضاهايی که در داخل ايران می شود به شکل علنی اعلام شود؟
نه به هيچ عنوان. ما صرفا امضاهايی که در گام اول از فعالين سياسی و اجتماعی گرفته ايم ، و آنها هم با علم بر اينکه امضاهايشان منتشر خواهد شد، نامه را تاييد کرده اند، را منتشر کرده ايم.

در گام دوم امضاهايی که گرفته ايم به هيچ عنوان منتشر نخواهد شد. هيچ کس به اين امضاهها دسترسی نخواهد داشت و صرفا کمپين اعتراض سبز و افرادی که اين نامه برای ارسال خواهد شد و در اصل مخاطبين اين نامه هستند، به نام امضا کنندگان دسترسی خواهند داشت.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG