لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

اقدامات حقوقی دولت هلند برای آزاد کردن ۳۰ فعال صلح سبز در روسيه


دولت هلند اقدامات حقوقی برای آزادی ۳۰ نفر از فعالان گروه مدافع محيط زيست، صلح سبز، را که در روسيه به اتهام دزدی دريايی بازداشت شده اند، آغاز کرده است.

وزير خارجه هلند اعلام کرد براساس کنوانسيونهای سازمان ملل متحد در زمينه مقررات دريانوردی شکايت عليه دولت روسيه را آغاز کرده است.

به گفته وزارت خارجه هلند اين کشتی حامل فعالين « صلح سبز» و خدمه آن با پرچم هلند درحرکت بوده است.

وزارت خارجه هلند شکايت خود را به ديوان بين المللی قوانين دريانوردی که مرکز آن در هامبورگ است تسليم کرده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، هدف از اين شکايت اين است که اقدام روسيه در بازداشت اين افراد بررسی شده و در صورت صدور حکم از سوی اين مرجع قانونی بازداشت شدگان آزاد شوند.

وزير خارجه هلند تاکيد کرد که از طريق گفتگو با مقامات روسيه قصد دارد زمينه آزادی خدمه اين کشتی را فراهم کند که اکنون در روسيه به اتهام دزدی دريايی بازداشت شده اند.
طبق اطلاعيه وزارت خارجه هلند بازداشت خدمه و سرنشينان اين کشتی توسط روسيه غيرقانونی است چون دولت روسيه قبل از متوقف کردن و ورود به اين کشتی بايد از دولت هلند اجازه می گرفت.

روز سوم اکتبر دولت روسيه برای سرنشينان و خدمه اين کشتی به اتهام دزدی دريايی اعلام جرم کرد که مجازات آن می تواند تا پانزده سال زندان باشد.
گروه مدافع محيط زيست، صلح سبز، علام کرده که خدمه و سرنشينان اين کشتی مرتکب هيچ جرمی نشده و برخورد دولت روسيه را بسيار شديد و نامتناسب توصيف کرده است.
فعالين گروه صلح سبز که در ماه سپتامبر توسط روسيه بازداشت شده اند تبعه هجده کشور مختلف هستند. آنها هنگامی که می خواستند از يکی از پايانه های نفتی شرکت روسی گاز پروم در آبهای دريای « برانت» بالا بروند توسط گارد ساحلی روسيه بازداشت شدند. هدف از اقدام نمادين آنها اعتراض به برنامه حفاری های اين شرکت در اقيانوس منجمد شمالی شمالی( آرکتيک) بود.
ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه در واکنش به اين رويداد گفت که از نظر وی اين فعالين دزد دريايی نيستند ولی قوانين بين المللی را نقض کرده اند.
پايانه نفتی که فعالين صلح سبز سعی کردند از آن بالا بروند اولين تاسيسات شرکت گازپروم برای حفاری نفت در آبهای اقيانوس منجمد شمالی است. اين پايانه فعاليت خود را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرده و به دليل مشکلات فنی هنوز بهره برداری از آن شروع نشده است.
دولتهای روسيه ، آمريکا، کانادا، دانمارک و نروژ که هر يک کنترل بخشهايی از اقيانوس منجمد شمالی را در اختيار دارند در سالهای اخير سعی کرده اند به اشکال مختلف مالکيت خود را بربخش بزرگتری از اين منطقه تثبيت کنند. کارشناسان معتقدند که حدود يک چهارم از منابع نفت و گاز کشف نشده جهان در بستر اين اقيانوس نهفته است.
XS
SM
MD
LG