لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

درگیری حماس با گروه هوادار القاعده


یکی از اعضای حماس در نوار غزه. عکس تزئینی است.
یکی از اعضای حماس در نوار غزه. عکس تزئینی است.
ساعاتی پس از آنکه شيخ عبداللطيف موسی ملقب به «ابا النور المقدسی» رهبر گروه اسلامگرای افراطی جند انصارالله، نوار غزه را «امارات اسلامی وفادار به اسامه بن لادن» ناميد، وی همراه با دهها نفر از ياران مسلح اش توسط نيروهای حماس به قتل رسيد.

بنابر آخرين گزارش ها، شمار کشته ها در حملات حماس به مساجد الرفح در جنوب غزه نيز به ۲۲ نفر رسيده است.

برخی شاهدان عينی گفته اند که ابوعبدالله السوری،؛ ملقب به «ابو عبدالله مهاجر» فرمانده نظامی «جند انصارالله» نيز در ميان کشته هاست.

دست کم شش نفر از کشته ها نيروهای امنيتی حماس هستند. حماس تاييد کرد که فرمانده گردانهای عزالدين قسام، شاخه نظامی حماس درالرفح، در شمار کشته هاست. درميان غيرنظامی ها، کشته شدن يک دخترک يازده ساله تاييد شد.

شيخ عبداللطيف موسی ظهر جمعه درخطبه های نماز که در منطقه الرفح ايراد کرد، غزه را «امارات اسلامی» اعلام کرد. او همچنين تاکيد کرد که «جند انصارالله» وفادار به «جهاد جهانی» و القاعده است و اسامه محمد بن لادن را می ستايد.

شيخ موسی همچنين از اينکه حماس همه خطيبان نمازجمعه را منصوب می کند و هرگونه فعاليت در مساجد را شديدا کنترل می کند و مراقب است تا هراقدامی در راستای هدفهای حماس باشد، انتقاد کرد و گفت «تا هنگامی که حماس در راستای شريعت اسلامی و جهاد کامل باشد همکاری می کنيم اما بله قربان گوی حماس نخواهيم بود و دستش را قطع می کنيم».

تنش از مراسم نماز جمعه درمسجد «ابن تيميه» شدت گرفت و هنگامی که شيخ موسی به خانه اش بازگشت، نيروهای حماس با محاصره خانه او، با شليک خمپاره ها و رگبارآتش شيخ موسی و گروهی از نيروهای محاصره شده او را به قتل رساندند.

نيروهای دولتی حماس مقرها و خانه های ديگری را نيز که ساير اعضای «جند انصارالله» درآن بودند، محاصره کرده و به زد و خورد مسلحانه با آنها پرداختند. اکثرنيروهای مسلح و غير مسلح وفادار به موسی در مسجد ابن تيميه کشته يا زخمی شدند.

دربرخی گزارش های حماس ادعا شده که «درگيری ها پس از آن آغاز شد که يک فرد وفادار به شيخ موسی که بمب به بدن خود بسته بود، به ميان نيروهای حماس در مراسم نمازجمعه آنها رفت و بمب را منفجر کرد».

اما از آنجا که هيچ منبع خبری مستقلی در غزه نمی تواند فعاليت کند، تعيين درستی يا نادرستی ادعاهای حماس امکان پذير نيست.

«جند انصارالله» يکی از گروههای افراطی که در سه سال حکومت حماس بر غزه برپا شده است. اين گروهها بر اين باورند که حماس «به حد کافی اسلامی نيست و قوانين شريعت بايد بطور کامل اجرا شود».

سازمان حماس اعلام کرد که «بی نظمی و فعاليت های خارج از قوانين اعلام شده از سوی دولت حماس را تحمل نخواهد کرد».

حماس کشتن شيخ موسی و کشته شدن دهها نفرازاعضای «جند انصارالله» را در يورش نيروهای امنيتی حماس به شماری از مساجد درمنطقه الرفح تاييد کرد، و شمار زخمی ها را بيش از ۱۵۰ نفراعلام کرد.

سامی ابوزهری سخنگوی دولت حماس گفت «جند انصارالله» دستخوش انحرافات فکری شده، و رهبرآن توازن عقلی نداشت- هرچند که ابوزهری گفت «جند انصارالله» با عوامل بيگانه درارتباط نبود.

تشکيلات خود گردان فلسطينی که از سه سال پيش تسلط بر نوار غزه را از دست داد، در واکنش به رخدادهای روزجمعه غزه گفت «حکومت حماس، غزه را به کام هرج و مرج برده است». صائب عريقات ازبلندپايگان تشکيلات خودگردانی در رام الله افزود «حماس با زبان شمشير با مردم حرف می زند».

شهر الرفح و اطراف آن- بويژه نواحی نزديک به مرز با مصر، شنبه نيز زير مقررات نظامی اعلام شده از سوی حماس قراردارد. پستهای بازرسی متعددی در بين راهها از سوی حماس برپا شده و رفت و آمد شديدا زير کنترل است. دست کم ۴۰ نفر تا بامداد شنبه در اين بخش دستگير شدند.

شبکه العربيه می گويد که افرادی ناشناس شنبه پنج فروند راکت به سوی خاک مصر شليک کردند که احتمالا بيان خشم وفاداران شيخ موسی از کشته شدن او بود. «جند انصارالله» در وب سايت خود «سوگند» خورد که از حماس «انتقام بگيرد».
XS
SM
MD
LG