لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

ابراز خشنودی حماس از سیاست آمریکا در خاورمیانه


خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی حماس
خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی حماس
خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی حماس با ابراز «خشنودی» از سياست جديد دولت آمريکا در ايجاد فشار بر اسرائيل برای قطع شهرک سازی يهوديان درکرانه باختری، اعلام کرد که «حماس مانع از رسيدن به پيمان نهائی صلح ميان فلسطينی ها و اسرائيل نخواهد شد، و نقش مثبتی در روند سياسی ايفا خواهد کرد.»

خالد مشعل که در قاهره بسر می برد، گفت: «فشاری که دولت اوباما براسرائيل وارد می کند، گامی مثبت و الزامی برای به جريان انداختن دوباره گردونه سياسی است.»

مشعل جامعه بين المللی را فرا خواند که حماس را به رسميت بشناسد و آنرا بعنوان «يک عامل مثبت» در تلاش های سياسی تلقی کند.

خالد مشعل درقاهره گفت، «ادبيات جديدی ازسوی باراک اوباما شنيده می شود که مورد استقبال ما است اما بايد با عمل نيز همراه باشد.»

پيشتر سازمان حماس در بيانيه رسمی از نطق پنجشنبه گذشته اوباما در قاهره حسن استقبال کرده بود.

باراک اوباما تا کنون سياست دولت پيشين آمريکا درقبال حماس را تغيير نداده، و هرگونه گفت و گو با حماس را تحريم کرده، اما اوباما در نطق قاهره چراغ سبزداد که «سازمانی که بر غزه مسلط است می تواند بخشی از روند صلح باشد.»

مشعل در واکنش گفت ««حماس نقش مثبت در روندی را ايفا می کند که هدف آن، راه حلی عادلانه برای فلسطينی ها باشد و موجب احقاق حقوق حقه آنان گردد. حماس مانع صلح نخواهد بود، و همگان می دانند که مانع، اسرائيل است.»

منابع فلسطينی می گويند که پس از نطق سياسی و مهم يکشنبه آينده بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، خالد مشعل نيز در يک سخنرانی خطاب به جهان، ديدگاههای تازه حماس را اعلام خواهد کرد.

ناظران می گويند که سازمان حماس از زمان روی کارآمدن باراک اوباما تلاش می کند که به آمريکا و جامعه جهانی نزديک شود.

خالد مشعل چهارشنبه در مصاحبه با شبکه الجزيره تاييد کرد که در روزهای آينده جيمی کارتر، رئيس جمهوری اسبق آمريکا با او و يک هيات حماس در دمشق ديدار می کند.

مشعل به الجزيره گفت، «تا حال تماس مستقيمی ميان حماس و دولت اوباما برقرارنشده و برای چنين تماس هائی هيچ مانعی نداريم.»

مشعل رخدادهای مرگبار روزهای اخير ميان فتح و حماس را «مانع اصلی» آشتی داخلی فلسطينی ها ناميد.

در اين حملات داخلی، بيش از ده نفرکشته شده و شمار ديگری زخمی شده اند. فتح دهها عضو حماس در کرانه باختری را نيز دستگير کرده، و حماس نيز به نوبه خود، دهها نفراز فعالان فتح را در غزه زندانی کرده است.

پنج دور از مذاکرات آشتی ملی فلسطينی تا کنون ناکام مانده، و پس از شکست دور پنجم، محمود عباس ماه گذشته دولت انتقالی جديد را بدون مشارکت حماس برپا کرد.

خالد مشعل خود درصدر هيات حماس به قاهره رفته تا با ژنرال عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر درباره آينده ديالوگ آشتی ملی فلسطينی گفتگو کند. احمد قريع مقام ارشد فتح نيز دوشنبه برای اين منظور در قاهره بود.

مصر به طرفين ضرب الاجل داده که هفتم ژوئيه، ۱۶ تير، به پای ميزمذاکرات بازگردند. اما حماس ژنرال سليمان را متهم کرد که «يک ميانجی بی طرف و عادل نيست و به سود فتح موضع گيری می کند.»

تشکيلات فلسطينی سه شنبه حماس را متهم کرد که با هدف «کودتا» در کرانه باختری، باندهائی را برای سوقصد به رهبران فتح فعال کرده و محموله های اسلحه را در زيرزمين مساجد و برخی موسسات اجتماعی و خيريه پنهان کرده است. نيروهای فتح اين هفته از چهار مسجد درالخليل محموله های سلاح کشف کردند.

تشکيلات فلسطينی سه شنبه اعلام کرد از يک باند حماس، که مامور قتل رهبران فتح شده بود، يک ميليون يورو نيز بدست آمد.
XS
SM
MD
LG