لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

۱۰ تا ۱۴ درصد مردم جهان از ميگرن رنج می برند


پزشکان توصيه می کنند که نبايد هر نوع سردرد شديد و طولانی مدت را با سردردهای ميگرنی اشتباه گرفت.
پزشکان توصيه می کنند که نبايد هر نوع سردرد شديد و طولانی مدت را با سردردهای ميگرنی اشتباه گرفت.

جان براند، سرپرست اولين «کلنيک تخصصی سردردهای ميگرنی» در آلمان، می گويد: «۱۰ تا ۱۴درصد جمعيت دنيا از سردردهای ميگرنی رنج می برند.»


جان براند می افزاید: «فرقی نمی کند در چه موقعيت اجتماعی، اهل کدام مذهب يا حتی چه نژادی. تنها تفاوت در جنسيت است. دو سوم مبتلايان به سردردهای ميگرنی زنان و يک سوم مردان هستند.»


نتيجه تحقيقات تازه با اشاره به اينکه تغييرات هورمونی در زنان بيشتر از مردان است، دليل اين تفاوت را تا حدی توجيه می کند. علاوه بر اين، تلاش برای حفظ تعادل ميان روابط کاری و زندگی شخصی به عنوان يکی از مهمترين فاکتورهای افزايش دهنده استرس بيشتر در خانم های شاغلی که دچار حمله های ميگرنی می شوند، ديده می شود.


با وجود تحقيقات وسيع پژوهشگران بر روی اين بيماری، بسياری از افرادی که از ميگرن رنج می برند هنوز علت اصلی بروز اين سردردهای شديد را نمی دانند. سردردهای ميگرنی اغلب با حالت تهوع، حساسيت به نور و صدا همراهند.


  • «برخی از راه ها برای پیشگیری میگرن عبارت است از: انجام نرمش های آرامش بخش روزانه، نوشيدن آب، پرهيز از مصرف داروهای مسکن بدون مشورت با پزشک، متعادل کردن تعذيه روزانه با مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات.»
دکتر جان براند

دکتر براند توضيح می دهد: «فراموش نکنيد که هرچند هنوز صد در صد ثابت نشده، اما بيماری ميگرن ريشه ژنتيکی دارد. در خانواده تمامیِ افرادی که از اين بيماری رنج می برند موارد ديگری را هم پيدا می کنيد، والدين، خواهر، برادر يا اقوام دورتر. از آن گذشته متاْسفانه اين بيماری راه درمانی ندارد و به صورت مزمن باقی می ماند. فقط شدت حمله های ميگرنی و دفعات بروز آن کم و زياد می شود.»


پزشکان به بيماران ميگرنی توصيه می کنند تمامی برنامه روزانه شان را در يک دفترچه کوچک يادداشت کنند و آنرا همراه داشته باشند. از فاکتورهای مهم تحريک کننده حمله های ميگرنی می توان به نوع تغذيه، ميزان خواب يا شرايط روحی - عاطفی اشاره کرد. بررسی اين يادداشتها به بيمار و مهمتر از آن به پزشک معالج کمک می کند عامل تحريک کننده بروز سردردها را شناسايی کند.


دکتر جان براند اشاره می کند:«مهمترين نکته در مورد اين سردردها پيشگيری از بروز آنهاست. با شناسايی نوع ميگرن، روش پيشگيری مناسب به بيمار توصيه می شود.»

وی می گوید برخی از راه ها برای پیشگیری میگرن عبارت است از: انجام نرمش های آرامش بخش روزانه، نوشيدن آب، پرهيز از مصرف داروهای مسکن بدون مشورت با پزشک، متعادل کردن تعذيه روزانه با مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات.


دکتر براند با اشاره به روش های درمانی متفاوت از جمله استفاده از دستگاه های الکتريکی که طراحان آن ادعا می کنند با ماساژ ناحيه پشت سر مانع بروز حمله های ميگرنی می شوند، می گويد:«ببينيد اين دستگاه ها فقط به يک نفر کمک می کنند یعنی طراح دستگاه!»


وی می افزاید: اين نوع دستگاه ها هيچ کمکی نمی کنند اما خوب فروش می روند، چون بيماری که در ماه چند شبانه روز از شدت سردرد نمی تواند تکان بخورد، حاضر است هر روشی را امتحان کند. پذيرفتن اين نکته که ميگرن يک بيماری مزمن است و راه درمان قطعی ندارد، برای بيمار ساده نيست.»

البته پزشکان توصيه می کنند که نبايد هر نوع سردرد شديد و طولانی مدت را با سردردهای ميگرنی اشتباه گرفت. مشکلاتی از قبيل فشار خون بالا، بيماريهای چشمی يا مصرف مداوم دارو هم می توانند منجر به بروز سردردهای شديد شوند.


دکتر جان براند در پایان شاره می کند:«هر چند که خانم ها بيشتر از آقايان دچار حمله های ميگرنی می شوند اما پس از دوران يائسگی شدت و تعداد اين حملات به طور چشمگيری کاهش پيدا می کند و با کمی مراقبت و پيشگيری به ندرت دوباره بروز می کنند.»


XS
SM
MD
LG