لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

برای نخستين بار، انسانی زنده بدون قلب و نبض


صحنه ای از مستندی در مورد عمل موفقیت امیز بیلی کوهن و بادفریزر
صحنه ای از مستندی در مورد عمل موفقیت امیز بیلی کوهن و بادفریزر

دو پزشک امريکايی به نام های «بيلی کوهن» و «باد فريزر» از مؤسسه قلب تگزاس توانسته اند طی يک عمل موفقيت آميز در سينه يک بيمار رو به مرگ به جای قلب يک دستگاه جاسازی کنند و ادامه زندگی او را بدون قلب و حتی نبض ميسر سازند.

به نوشته ديلی ميل، پيش از آنکه اين دو پزشک تصميم به شکافتن سينه و خارج کردن قلب بيمار خود، آقای «کِرِيگ لوئيس» بگيرند، عمل تعويض قلب را بر روی پنجاه گوساله انجام داده بودند. با انجام موفقيت آميز اين عمل، امروز آقای لوئيس و گوساله های بی دل و زبان به جای قلب از نوعی دستگاه پمپ گريز از مرکز (سانتريفيوژ) بهره می برند.

تا به اينجای کار شايد چندان هم بی سابقه نباشد، اما آنچه اين عمل را به صورت موردی خاص برجسته می کند شيوه عملکرد دستگاه جايگزين قلب است. قطعه فوق چيزی شبيه به يک توربين است با چند روتور ساده گردان که مثل يک قلب نمی تپد، بلکه مانند شلنگ های آبياری مورد استفاده باغبان ها «جريانی پيوسته» را ايجاد می کند.

بعد از اينکه پزشکان يکی از گوساله های آزمايشگاهی به نام «اَبيگِيل» را برای تعويض قلب جراحی کردند، آنگونه که دکتر کوهن در يک مصاحبه با راديو «ان. پی. آر» می گويد: «اگر با يک گوشی به صدای قلب او گوش کنيد، هيچ صدای تپشی را نخواهيد شنيد و اگر رگ هايش را معاينه کنيد نبضی حس نخواهيد کرد. اگر هم حيوان را به يک قلب نگاره (ای.کِی.جی.) وصل کنيد تنها يک خط صاف را بر روی نمايشگر خواهيد ديد.»

«کِرِيگ لوئيس» که هم اکنون تنها انسانی است که بدون قلب و نبض بر روی کره زمين زندگی می کند پيش از عمل به سبب بيماری آميلوئيدوز در بستر مرگ افتاده بود. در بيماران مبتلا به آميلوئيدوز، پروتئين های غيرطبيعی در بدن انباشته می شوند و با مسدود کردن اندام ها و بافت ها مانع از ادامه فعاليت آن عضو می شوند. اما لوئيس ۵۵ ساله پس از دريافت دستگاه پمپ به جای قلب، ديگر از اين بيماری رنج نمی برد.

بعد از انجام جراحی و جريان يافتن دوباره خون در رگهای کريگ لوئيس زمانی که پزشکان گوشی مخصوص را بر روی سينه او قرار دادند تنها صدای «زمزمه ای ممتد» را به جای ضربان قلب او شنيدند. دکتر کوهن می گويد: «طبق همه فاکتورهای موجود برای سنجش علائم حياتی بيماران، اين بيمار مرده است.» اين پزشک در نهايت می گويد: «اين عمل اثباتی است بر اين حقيقت که فيزيولوژی انسان بدون وجود نبض هم قادر به ادامه حيات است.»

XS
SM
MD
LG