لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

هديه تهرانی؛ «از وام مشایی تا ممنوع الخروج شدن»


هديه تهرانی
هديه تهرانی
نام هديه تهرانی هم به فهرست افرادی که اجازه خروج از ايران را ندارند اضافه شده است. اين بازيگر شناخته شده سينمای ايران هفته گذشته هنگامی که برای بازی در فيلم «خيابان های آرام» به کارگردانی کمال تبريزی قصد سفر به کشور ارمنستان – محل فيلمبرداری اين فيلم – را داشت، با ممانعت ماموران برای خروج مواجه شد و از اين سفر بازماند.

اين خبر که ابتدا به صورت شايعه در محافل سينمای ايران شنيده می شد، روز يکشنبه توسط خبرگزاری مهر تاييد شد.

به نوشته اين خبرگزاری علت ممانعت از خروج خانم تهرانی از ايران، مشکلات مالياتی اين بازيگر عنوان شده و از سفر خانم تهرانی به ارمنستان در يکشنبه شب گذشته ممانعت شده است.



خبرگزاری مهر خبر داد که هديه تهرانی در اين مدت در حال رفع و رجوع مشکلات مالياتی اش بوده تا هر چه زودتر به گروه توليد فيلم بپيوندد. اما با ادامه يافتن اين مشکلات، خانم نيکی کريمی- ديگر بازيگر زن شناخته شده ايرانی- جايگزين خانم تهرانی برای بازی در اين فيلم شده است.

هديه تهرانی در چند سال اخير با کم کردن حجم فعاليت هايش در سينما به عکاسی و طراحی صحنه علاقمند شده بود و در اين راه فعاليت هايی هم انجام داده بود.

از جمله اين فعاليت ها برگزاری يک نمايشگاه عکس با حضور آقای اسفنديار رحيم مشايی در مراسم افتتاحيه آن و نيز انتشار اخباری مبنی بر کمک مالی سازمان ميراث فرهنگی به اين نمايشگاه بود که بازتاب گسترده ای در محافل خبری و حتی سياسی ايران پيدا کرد.

رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر در ارمنستان درباره ممانعت از خروج خانم تهرانی از ايران می گويد: «خانم تهرانی اصولا در روند حرفه ايش هيچوقت موضعگيری سياسی نداشته اند.

نمايشگاه عکسی که سال پيش با کمک آقای مشائی و وامی که آقای مشائی برايشان تهيه کرده بود نشان داد که خانم تهرانی با سطوح بالای دولت رابطه حسنه ای دارند و بيشتر اطلاعات و اخباری که از ايشان منتشر می شود، اخبار حاشيه ای است و موضع سياسی ايشان زياد مطرح نيست.

پس طبعا نمی تواند علت ممنوع الخروج شدن ايشان موضوعات سياسی باشد و احتمال خيلی زياد همان مشکلات مالياتی که مطرح شده، درست است، چون خود ايشان موضوع را تکذيب نکردند.

پيشتر توليد فيلم سينمايی کمال تبريزی بنا به مشکلاتی که به گفته ی معاون سينمايی وزارت ارشاد به نهادهای خارج از وزارت ارشاد مربوط بود، با وقفه مواجه شده بود.»

صديق در مورد توليد اين فيلم و داستانش می گويد: «همان طور که گفته می شود، سوژه اين فيلم، داستان يک شهری است که درگير اتفاقاتی برای انتخابات شده و دچار آشوب و بلوا می شود. اتفاقات عجيب و غريبی می افتد و مردم کارهای محيرالعقولی می کنند.

آقای تبريزی و آقای رضوی، تهيه‌کننده اين فيلم، که گويا جلسه‌ای با آقای شمقدری داشته‌اند، به سه شرط اين فيلم پروانه ساخت گرفته است، اول اينکه جرح و تعديل فراوانی در فيلمنامه صورت بگيرد، مقداری فضای آن تعديل شود و نکته دوم اينکه اين فيلم خارج از ايران ساخته شده و به محيط ايران در اين فيلم پرداخته نشود.

نکته سوم اينکه اين فيلم بدون زمان و مکان باشد.»

اين نخستين بار نيست که از خروج يک سينماگر ايرانی از ايران جلوگيری می شود. سال گذشته نيز فاطمه معتمدآريا ، مجتبی ميرطهماست و جعفر پناهی با ممنوع الخروج شدن از کشور مواجه شدند. که مشکل خانم معتمد آريا و آقای ميرطهماست حل شد اما جعفر پناهی پس از بازداشت همچنان اجازه خروج از ايران را ندارد.

حاشيه ها پيرامون سينمای ايران از زمان برگزاری جشن خانه سينما در شهريور ماه سال گذشته افزايش يافته و فضای عمومی فرهنگ و هنر ايران را تحت تاثير قرار داده است.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG