لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

جریمه میلیاردی «اچ اس بی سی» بر سر پولشویی برای ایران


بانک بزرگ بریتانیایی «اچ اس بی سی» (HSBC)، روز سه شنبه، ۲۲ آذرماه، اعلام کرد برای حل و فصل اختلافات با مقامات فدرال آمریکا بر سر پولشویی، با پرداخت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه و غرامت به این کشور موافقت کرده است.

این تخلفات، جابجایی میلیاردها دلار پول برای ایران و کارتل‌های قاچاق مواد مخدر مکزیک را در برمی گیرد.

به گزارش «سی بی اس»، استوارت گایلور از مسئولان این بانک با انتشار بیانیه‌ای گفت ما اشتباهات گذشته خود را می‌پذیریم و به شدت از این بابت متاسفیم.

یک سناتور آمریکایی پیشتر به کمیته امنیت ملی سنا گفته بود، بانک اچ اس بی سی در لندن طی سه سال به نقل و انتقالات غیر قانونی پول برای ایران اقدام کرده‌ است.

سناتور دمکرات، کارل لوین، روز سه‌شنبه، در جلسه کمیته امنیت ملی سنا گفت درحالیکه شعبه آمریکایی بانک اچ اس بی سی و بانک‌های همکار آن در داخل آمریکا در حال جر و بحث بر سر این موضوع بودند، شعبات این بانک در اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی، از طریق بانک اچ اس بی سی در داخل آمریکا برای ایران پولشویی کرده و هرنوع ردپایی را پاک می‌کردند.

سناتور لوین افزود که این روند تنها در سال ۲۰۰۷، پس از آنکه بانک اچ اس بی سی تصمیم گرفت از ایران خارج شود، متوقف شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه اعلام کرد که بانک بریتانیایی استاندارد چارترد به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، میانمار، لیبی و سودان ۳۲۷ میلیون دلار جریمه به دولت آمریکا پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این بانک با نهادهای مالی و تجاری‌ای نقل و انتقالات مالی انجام داده که تحت تحریم آمریکا بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG