لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۲

«سران گروه هشت سرکوب در ايران را محکوم کنند»


لوگوی سازمان دیدبان حقوق بشر
لوگوی سازمان دیدبان حقوق بشر
سازمان ديدبان حقوق بشر از سران گروه هشت خواست « سرکوب خشن تظاهرات آرام مردم در ايران را ‌محکوم کنند.»

نشست سران گروه هشت، که شامل کشورهای آمريکا ،‌ روسيه، کانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا،بریتانیا و فرانسه است از چهارشنبه در ايتاليا آغاز می شود.

کنت راث، رئيس سازمان ديده بان حقوق بشر دوشنبه گفت که مقامات ایرانی پس از سرکوب خشن تظاهرات صلح آمیز معترضان، برخی از افراد زندانی را وادار به اعترافات ساختگی کرده اند.

پخش مجموعه ای از اعترافات بازداشت شدگان اعتراضات پس از انتخابات در ايران در شبکه های دولتی تلويزيون جمهوری اسلامی با واکنش گروه های سياسی در ايران و همچنين نهاد بين المللی طرفدار حقوق بشر مواجه شده است.

مازيار بهاری خبرنگار مجله نيوزويک، که تابعيت ايرانی-کانادايی دارد، در يک نشست خبری در هفته گذشته در «اعترافات» خود از نقش رسانه های غربی برای انجام انقلاب رنگين در ايران خبر داد.

در همین حال، پیشتر، آيت الله يوسف صانعی در بيانيه ای اعلام کرد که طی روز های اخير « شاهد پخش اعترافات برخی از زندانيان در رسانه های انحصاری بوده ايم که بر همه واضح است اين اعترافات حداقل به علت زندانی بودن متهمين و شرايط خاص آنها از نظر شرعی، قانونی و عقلائی هيچ گونه ارزشی نداشته و ندارد.»

سازمان مجاهدين انقلاب و جبهه مشارکت نیز اين اعترافات را بی اعتبار خوانده بودند و سازمان عفو بين الملل شيوه گرفتن اعتراف اجباری را رد کرده بود.

دیدبان حقوق بشر که مقرش در نیویورک است، همچنین می گوید که گروه هشت باید از دولت ایران بخواهد که در مورد حوادث اخیر تحقیق کرده و افرادی را که اعمال خشونت آمیزی را نظیر شکنجه، قتل مرتکب شده اند، مجازات کند.

دیدبان حقوق بشر می افزاید که سران گروه هشت بايد درهرگونه مذاکرات آينده با ايران ، حقوق بشررا در راس اولويت ها قراردهند و به جمهوری اسلامی بفهمانند که نمی تواند با فرافکنی، مسئوليت وقايع اخير را به گردن قدرت های خارجی بيندازد و با سرکوب خشن تظاهرات آرام، حقوق مردم ايران را پايمال کند.

مقامات امنیتی ایران در هفته های گذشته، پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتیاج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، صدها نفر از روزنامه نگاران، شخصیت های سیاسی و معترضان را بازداشت کردند.

راهپيمايی‌های اعتراضی در برخی از نقاط با دخالت نيروهای امنيتی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشيده شد که به گفته مقام دولتی در اين تظاهرات دست کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG