لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

اعتصاب غذای فعالان مدنی بازداشت شده در تبريز


عبدالله صدوقی از فعالين مدنی آذربايجان که دوم شهريورماه در جلسه افطاری به همراه سی تن از فعالان ديگر در شهر تبريز بازداشت شده بود، در پی اعتصاب غذای ۱۷ روزه دچار خونريزی معده شده است.

ماموران امنيتی دوم شهريور با مراجعه به منزل مصطفی عوض پور که حدود ۳۰ نفر از فعالين تبريزی برای صرف افطار و مذاکره موضوع رد طرح دوفوريتی آبرسانی به درياچه اروميه در آن محل تشکيل جلسه داده بودند، همه افراد حاضر در جلسه را بازداشت کرده اند.

هم اکنون ۱۵ تن از دستگير شدگان طی دادگاهی، بدون دسترسی به وکيل مدافع به دوسال حبس تعليقی و ۴ ماه حبس تعزيری محکوم شده اند و وضعيت ۱۵ تن ديگر هنوز معلوم نيست.

برادر عبدالله صدوقی در رابطه با اعتصاب غذای برادرش در گفتگو با راديو فردا می گويد: «از دوم شهريور که ايشان دستگير شدند، در اطلاعات اعتصاب غذای خشک و تر کرده بود که منجر به خونريزی معده وی شده است. ماموران امنيتی بعد از خونريزی معده عبدالله و وخامت حال وی، ايشان را به بهداری زندان منتقل کردند.»

بگفته وی، برادرش بعد از خونريزی معده و انتقال به بهداری، نهايتا به اعتصاب خذای خود خاتمه داده، اما در حال حاضر (به خاطر خونريزی معده) قادر به خوردن غذا نيست.

برادر عبدالله صدوقی در ادامه می گويد که يک بار با برادرش ملاقات داشته، هم اکنون عبدالله بدون تفهيم اتهام در زندان است و يک ماه قرار بازداشت برای وی صادر شده است.

طبق برخی گزارشات به غير از آقای صدوقی، حداقل دو فعال آذربايجانی ديگر که در جريان مراسم افطاری بازداشت شده بودند نيز اعتصاب غذا کرده اند. "موسی برزين خليفه لو" وکيل دادگستری که قبلا وکالت تعدادی از فعالين مدنی ايران را برعهده داشته و مهدی حميدی شفيق.

هادی، برادر مهدی حميدی شفيق در گفتگو با راديو فردا می گويد: «تاکنون نتوانسته ايم بصورت مستقيم با مهدی تماس داشته باشيم و از زبان خود وی نسبت به وضعيتش اطلاعی کسب کنيم، اما دوستانشان که در بازداشت وزارت اطلاعات بودند و به زندان تبريز انتقال داده شدند، گفته اند که مهدی اعتصاب غذا کرده بود.»

بگفته وی، در پی گيريهايی که خانواده و خودشان به شخصه از دادگستری، بازپرسی و غيره انجام داده اند، اطلاعات دقيقی در ارتباط با وضعيت مهدی حميدی شفيق داده نمی شود.

هادی می گويد، به غير از برادرش، هنوز چهار نفر ديگر در بازداشت وزارت اطلاعات هستند و به زندان منتقل نشده اند.

جمشيد زارعی، تقی سلحشور و مهندس وحيد شيخ بگلو هنوز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات هستند و از سرنوشت آنها هيچ اطلاعی به خانواده ها داده نمی شود.

بگفته وی، يکی از خانواده های اين افراد از طريق بازپرس ها مطلع شده است که قرار بازداشت آنها (در وزارت اطلاعات) تا دو هفته ديگر تمديد شده است.

از ۶ شهريور تا کنون اعتراضات مردمی به خشک شدن درياچه اروميه ادامه دارد. به گزارش سازمان ديده بان حقوق بشر، ماموران امنيتی و انتظامی استانهای آذربايجان شرقی، غربی و اردبيل تاکنون صدها نفر را دستگير کرده اند.

با شدت گرفتن اعترضات به رد طرح دوفوريتی آبرسانی به درياچه اروميه، ۱۷ شهريورماه اعلام کرد که ۹۵۰ ميليون دلار برای احيای درياچه اروميه اختصاص داده است.

درياچه اروميه که نيمی از آب خود را از دست داده است و در برخی نقاط آن، آب تا ۱۰ کيلومتر پس روی داشته است، با ادامه اين روند تخمين زده می شود که تا سه سال آينده خشک شود و بگفته محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست، در اينصورت ۱۰ ميليارد تن نمک بصورت گرد و غبار و طوفان بر سر ۶ ميليون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ريخت.»

XS
SM
MD
LG