لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

بمبگذاری ها در هند دست کم ۸۰ کشته بر جای گذاشت


انفجار چند بمب در شهر جیپور دست کم ۸۰ کشته بر جای گذاشته است. (عکس: AFP)
انفجار چند بمب در شهر جیپور دست کم ۸۰ کشته بر جای گذاشته است. (عکس: AFP)

پليس هند روز چهارشنبه اعلام کرد که يک رشته انفجار در روز سه شنبه، در شهر جيپور، مرکز استان راجستان در غرب هند، منجر به کشته شدن دست کم ۸۰ نفر و مجروح شدن بيش از ۱۵۰ نفر دیگر شده است.


پليس هند می گويد که اين انفجارها در مناطق شلوغی از جمله چند بازار روی داده و اولين بمب در ساعت هفت و ۳۰ دقيقه عصر به وقت محلی منفجر شده است .


جيپور از مراکز مهم توريستی هند محسوب می شود و در حدود ۲۶۰ کيلومتری دهلی نو پايتخت هند قرار دارد. سالانه صدها هزار توريست هندی و خارجی به جيپور می آيند تا از معابد و قصرهای متعدد آن بازديد کنند.


ای اس جيل، رييس پليس راجستان به خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد: « بدون هيچ ترديد اين انفجارها عملياتی تروريستی بوده است. اين عمليات طوری سازماندهی شده بود که موجب بيشترين تلفات شود.»


يکی از بمب ها در يک بازار نزديکی يک معبد هندو منفجر شده است. روز سه شنبه، روز عبادت در اين معبد بوده، و جمعيت زيادی در محل حادثه حضور داشتند.


« بدون هيچ ترديد اين انفجارها عملياتی تروريستی بوده است. اين عمليات طوری سازماندهی شده بود که موجب بيشترين تلفات شود.»
ای اس جیل، رییس پلیس راجستان

انفجار ديگر در بازار جواهر فروشان شهر که از مراکز توريستی جيپور است منفجر شده است. خبری تاکنون از کشته شدن اتباع خارجی گزارش نشده است.


دولت هند اين بمبگذاری ها را بخشی از توطئه بزرگ عليه هند دانسته و دستور داده تا در شهرهای بزرگ اين کشور پليس و ماموران امنيتی به حالت آماده باش باشند. گفته می شود شش یا هفت بمب در فاصله کوتاهی منفجر شده اند.


گروهی و يا فردی مسئوليت اين بمبگذاری ها را بر عهده نگرفته است ولی برخی از مقامات هندی ساعاتی پس از انفجارها پاکستان و گروه های اسلامی را که اين کشور پشتيبانی می کند، مسئول اين بمبگذاری ها دانستند.


در ماه مارس گذشته نيز، بر اثر انفجار يک نارنجک در منطقه ای در شمال شرقی اين کشور، سه نفر کشته شدند. پليس گروه جدايی طلب جبهه آزاديبخش آسام را مسئول اين حمله می داند.


اين گروه از حدود دو سال پيش برای کسب استقلال آسام در شمال شرقی هند مبارزه مسلحانه ای را به راه انداخته است. در ژوئيه ۲۰۰۶ نيز چند انفجار در ايستگاه راه آهن مومبای، مرکز اقتصادی هند، موجب کشته شدن حدود ۲۰۰ نفر شد.


XS
SM
MD
LG