لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

کنترل شتاب نرخ تورم در آبان ماه


نمایی از بازار بزرگ تهران
نمایی از بازار بزرگ تهران

«نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه به ۳۷ درصد رسیده است.» این را محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفته است.

رسیدن نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۷ درصد بیانگر کاهش مداوم نرخ تورم نقطه به نقطه در ماههای اخیر است که به معنای کنترل شتاب نرخ تورم است.
هرچند که برخی کار‌شناسان از جمله حسین راغفر، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، این کاهش نسبی نرخ تورم نقطه به نقطه را متاثر از رکود حاکم بر اقتصاد ایران می‌داند، اما مسوولان دولتی اقتصاد ایران از جمله علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، به استقبال از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه رفته و آن را نشانه‌ای مثبت در اقتصاد ایران ارزیابی کرده‌اند.
پیش از این نیز دولتی‌ها از شتاب گرفتن روند کنترل نرخ تورم از آبان ماه امسال خبر داده‌بودند، اگرچه کاهش نسبی نرخ تورم نقطه به نقطه در ماههای اخیر می‌تواند امیدهایی را برای آینده اقتصاد ایران به ارمغان آورد، اما کار‌شناسان و صاحب‌نظران اقتصادی به این کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه با دیده تردید می‌نگرند.

حسن منصور، اقتصاددان مقیم بریتانیا در گفت‌وگو با رادیو فردا، کاهش این نرخ را ناشی از کنترل نرخ ارز و کاهش اندک قیمت‌های انواع ارز در این بازار می‌داند که به اعتقاد او توانسته روند شتابان نرخ تورم را اندکی کنترل کند.
نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال که در واقع بیانگر نرخ تورم در دو مقطع شهریور ماه پارسال و امسال است، ۴۱ درصد بوده که حال با کاهش ۴ درصدی به ۳۷ درصد رسیده است.
بررسی ده قلم کالا و مواد خوراکی منتخب رادیو فردا و بررسی روند تغییر قیمت این ده قلم کالا و مواد خوراکی در آبان ماه امسال نیز کاهش نسبی شتاب نرخ تورم را تایید می‌کند.

در جدول شماره یک، متوسط قیمت این مواد خوراکی در مهرماه و آبان ماه امسال مقایسه شده است که از کاهش قیمت چهار قلم از این مواد خوراکی و افزایش بسیار اندک قیمت سایر اقلام حکایت می‌کند، میانگین ساده رشد قیمتی این ده قلم کالا در این دو ماه کمتر از یک درصد (۰.۸۷) رشد داشته است که می‌تواند به معنای توقف روند شتابان قیمت‌ها باشد.

جدول شماره یک: مقایسه تغییر متوسط قیمت سبد منتخب در مهر و آبان ۹۲
ردیف کالا / کیلوگرم متوسط قیمت
مهر ۹۲ / تومان
متوسط قیمت
آبان ۹۲ / تومان
رشد / درصد
۱ برنج داخله درجه یک ۷۴۳۰ ۷۴۲۲ ۰.۱ -
۲ لوبیا چیتی ۱۰۶۰۴ ۱۰۵۸۷ ۰.۱۶ -
۳ روغن مایع / یک لیتری ۴۵۹۹ ۴۵۹۹ صفر
۴ قند ۲۶۳۰ ۲۶۳۳ ۰.۱۱
۵ سیب زمینی ۲۰۹۷ ۲۰۹۹ ۰.۰۹
۶ پیاز ۱۲۱۷ ۱۲۱۹ ۰.۱۶
۷ گوجه فرنگی ۲۰۱۱ ۲۱۹۱ ۸.۹۵
۸ تخم مرغ / شانه ۳۰ عددی ۹۰۸۳ ۹۰۶۰ ۰.۲۵ -
۹ گوشت مرغ ۶۹۸۰ ۶۸۷۵ ۱.۵ -
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۳۰۸۶۶ ۳۱۳۰۹ ۱.۴۳
منبع: بانک مرکزی جمهوری اسلامی

اما بررسی جدول دو، که در آن متوسط قیمت سبد منتخب رادیو فردا از کالاهای خوراکی خانوار ایرانی در دو مقطع آبان ماه امسال و پارسال مقایسه شده است، همچنان از رشد قیمتی معنادار این کالاها در دوره زمانی بررسی شده، خبر می‌دهد.
میانگین ساده رشد قیمتهای این سبد کالایی در دوره یک ساله آبان ۹۱ تا آبان ماه ۹۲، از رشد نزدیک به ۴۸ درصدی (۴۷.۹۴) قیمت‌های این سبد خبر می‌دهد.
البته این رشد قیمتی حدودا ۴۸ درصدی، در مقایسه با رشد قیمت اقلام همین سبد کالایی در دوره یک ساله مهرماه پارسال تا مهرماه سال ۹۲، که در گزارش پیشین رادیو فردا بررسی شده بود، کاهش رشد قیمت‌های این سبد کالایی را نمایان می‌سازد.

بر اساس آن گزارش متوسط قیمت این ده قلم مواد خوراکی در مهر ماه سال ۹۲ در مقایسه با متوسط قیمت آنها در مهر ماه پارسال، رشدی در حدود ۶۴ درصد را تجربه کرده بود.

جدول شماره دو: مقایسه تغییر متوسط قیمت سبد منتخب در آبان ماه ۹۱ و آبان ماه ۹۲
ردیف کالا / کیلوگرم متوسط قیمت
آبان ۹۱/ تومان
متوسط قیمت
آبان ۹۲ / تومان
رشد قیمت/درصد
۱

برنج داخله درجه یک

۴۹۳۹ ۷۴۲۲ ۵۰.۲۷
۲ لوبیا چیتی ۵۸۰۹ ۱۰۵۸۷ ۸۲
۳ روغن مایع / یک لیتری ۳۷۴۸ ۴۵۹۹ ۲۲.۷
۴ قند ۲۱۷۶ ۲۶۳۳ ۲۱
۵ سیب زمینی ۸۲۲ ۲۰۹۹ ۱۵۵.۳۵
۶ پیاز ۱۰۳۶ ۱۲۱۹ ۱۷.۶۶
۷ گوجه فرنگی ۱۵۰۱ ۲۱۹۱ ۴۵.۹۶
۸ تخم‌مرغ / شانه ۳۰ عددی ۸۱۳۵ ۹۰۶۰ ۱۱.۳۷
۹ گوشت مرغ ۴۹۰۶ ۶۸۷۵ ۴۰.۱۳
۱۰ گوشت گوساله بی‌استخوان ۲۳۵۳۳ ۳۱۳۰۹ ۳۳.۰۴

منبع: بانک مرکزی جمهوری اسلامی



آنگونه که محمدباقر نوبخت، معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست‌جمهوری، پیش بینی کرده است، نرخ تورم در سال ۹۳ به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید.
او در عین حال احتمال داده است که نرخ تورم دوازده ماهه در ماههای آینده همچنان روند افزایش داشته باشد، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز، هفته پیش از کاهش ۵ درصدی نرخ تورم تا پایان امسال خبر داده بود و تاکید داشت که «وضعیت اقتصاد ایران، در سال آینده، بهتر خواهد شد.»
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران، انتشار گزارش یکصد روزه نخست کارنامه کاری دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف را به هفته اول آذرماه موکول کرده است، اما از میان سخنان غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری ایسنا، گفت‌و گو کرده است، می‌توان فهمید که دولت در گزارشی به این کمیسیون، کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه‌ها را به توقف روند رشد نقدینگی، و تثبیت نرخ ارز نسبت داده است.
XS
SM
MD
LG