لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

آغاز طرح نيروی انتظامی برای برخورد با کاربران اينترنت


در ایران برخورد با کاربران اینترنت تشدید شده است.
در ایران برخورد با کاربران اینترنت تشدید شده است.
يک مقام نيروی انتظامی از ورود اين نيرو به برخورد با وبلاگ ها و کاربران اينترنت خبر داد ، و اعلام کرد اين نيرو « با متخلفان وبلاگ ها که اقدام به انتشار مضامين ممنوع می کنند به شدت برخورد قانونی می کند. »


فرمانده امنيت اخلاقی همچنين با اشاره به آنچه وی « شناسايی سايت های ممنوعه اينترنتی » خواند ، از دستگيری شماری از کاربران اينترنت در ايران خبر داد ، و گفت که در « استفاده غيرمجاز از سايت‏ها که در حوزه کاری ما است ، دستگيری هم داشته‏ايم و به مقامات قضايی معرفی شده‏اند. »

وی از انتشار اسامی و تعداد دستگير شدگان به اتهام « استفاده از سايت هايی ممنوعه » خودداری کرد ، و تاکيد کرد که به دليل وجود « بخشنامه ای داخلی در نيروی انتظامی » امکان اعلام اسامی کسانی که به چنين اتهامی دستگير شده اند ، وجود ندارد.

« فيلترينگ سايت های ممنوعه همراه با دستگيری متهمان توسط نيروی انتظامی آغاز شده است. » روزنامه اعتماد ملی
با گذشت يک ماه از تصويب قانون جرايم رايانه ای در مجلس شورای اسلامی که براساس آن فرمانده امنيت اخلاقی نيروی انتظامی نيز به عضويت « کميته جديد تعيين مصاديق فيلترينگ سايت های اينترنتی » در آمده ، احمد روزبهانی به خبرگزاری ايلنا به گفت که برخورد با افرادی که به انتشار « مضامين بد و ممنوع » می کنند ، در برنامه جديد پليس مبارزه با مفاسد اجتماعی قرار گرفته است.

آقای روزبهانی مصاديق « مضامين بد و ممنوع » را معرفی نکرد، اما گفت « پليس امنيت اخلاقی فضا را برای متخلفان اينترنتی ناامن کرده است و در تلاش هستيم فضای فعاليت اين افراد متخلف را بيشتر از قبل در تنگنا قرار بدهيم. »

روزنامه اعتماد نيز در شماره روز يکشنبه خود گزارش داد که « فيلترينگ سايت های ممنوعه همراه با دستگيری متهمان توسط نيروی انتظامی آغاز شده است. »

فرمانده امنيت اخلاقی نيروی انتظامی به اين روزنامه گفت « پليس امنيت اخلاقی و پليس آگاهی هر يک در حيطه تخصص خويش وظيفه شناسايی و فيلترينگ سايت ها و وبلاگ ها را انجام می دهند. »

وی افزود « سايت هايی که اقدام به کلاهبرداری می کنند در حيطه و تخصص پليس آگاهی است ، و ساير موارد در تخصص پليس امنيت اخلاقی. »

اين نخستين بار است که فرمانده امنيت اخلاقی نيروی انتظامی برخورد با وبلاگ ها و سايت های اينترنتی را از وظايف مجموعه تحت امر خود اعلام می کند.

نگرانی وزير ارشاد از فن آوری های جديد ارتباطی

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز روز شنبه با اشاره به اينکه « برخی کشورها توانستند ابتدا اينترنت را مهار ، و سپس به کاربران خود عرضه کنند » به خبرگزاری برنا ارگان سازمان ملی جوانان ، گفت که در ايران « اينترنت بدون هيچ تحليل و آگاهی وارد جامعه شد ، و اين امر موجب ايجاد محدوديت ها و به نوعی فيلترينگ شده است. »

محمد حسين صفارهرندی همچنين با اشاره به راه اندازی ام.ام.اس يا « پيام تصويری » در برخی از اپراتورهای تلفن همراه در ايران، گفت که از لگد کوب شدن ارزش ها در ارسال پيام های تصويری تلفنی نگران است.

صفارهرندی با انتقاد از ورود فن آوری هايی ارتباطی جديد به کشور گفت « در بسياری از موارد ما از فناوری استقبال می کنيم که خود هنوز نسبت به آن توجيه نشده ايم. »

وی همچنين تاکيد کرد « بايد فناوری وارد شده در تسخير ما باشد ، و نه اينکه ما مسخر آن باشيم. »

پيش از اين معاون دادستان کل کشور از فيلتر بيش از ۵ ميليون سايت اينترنتی در ايران خبر داده بود.

هفته گذشته حسين عضو شورای عالی انفورماتيک ايران به خبرگزاری ايسنا گفت که تعداد کاربران اينترنت تا پايان شهريور ماه ۸۷ نزديک به ۲۱ ميليون نفر ، و ضريب نفوذ اينترنت نيز در ايران ۳۰ درصد است.
XS
SM
MD
LG