لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

طرح ساماندهی پایگاه های اینترنتی «اصلاح» شد


پیش از ایران، چین نیز برای کنترل وبلاگ نویسان در تابستان سال گذشته، خواستار ثبت تمامی وبلاگ های چینی با دامنه اختصاصی شده بود.
پیش از ایران، چین نیز برای کنترل وبلاگ نویسان در تابستان سال گذشته، خواستار ثبت تمامی وبلاگ های چینی با دامنه اختصاصی شده بود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، طرح اولیه «ساماندهی پايگاه های اينترنتی» را اصلاح و با مستثنی خواندن برخی از وبلاگ‌ها از ضرورت ثبت، قلمرو نظارتی این طرح را محدود کرد.


به گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «ثبت وبلاگ های بدون دامنه اختصاصی اجباری نمی باشد. در صورت تمایل به ثبت وب لاگ، از اطلاعات جمع آوری شده در طرح های حمایت از پایگاه های اینترنتی استفاده خواهد شد. کلیه سایت ها اعم از خبری ، اطلاع رسانی ، علمی ، آموزشی و ... که دارای دامنه منحصر به فرد می باشند، ملزم به تکمیل فرم ثبت نام در طرح ساماندهی سایت های ایرانی می باشند.»


تغییر محدود این آیین نامه در حالی صورت می گیرد که تعدادی از وبلاگ نویسان، دارای دامنه اختصاصی و منحصر به فرد بوده و در نوشته های خود نیز به انتقاد از دولت می پردازند. براساس آیین نامه وزارت ارشاد ایران، این دسته از وبلاگ ها بدلیل دارا بودن دامنه اختصاصی همچنان مجبور به ثبت وبلاگ خود هستند.


پیش از ایران، چین نیز برای کنترل وبلاگ نویسان در تابستان سال گذشته، خواستار ثبت تمامی وبلاگ های چینی با دامنه اختصاصی شده بود.


وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در ۱۱ دی ماه به دارندگان وب سايت های ايرانی دستور داد تا پايگاه اينترنتی خود را در سايت «ستاد ساماندهی پايگاه های اينترنتی»، وابسته به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، ثبت کنند.


ميزبان وب سايت وزارت ارشاد با آدرس www.samandehi.com ، شرکت آمريکايی FeBox است که از خدمات شرکت آمريکايی wildhoster .inc بهره می گيرد.


براساس اين بخشنامه، وب سايت هايی که طی دو ماه آينده به ثبت نرسند مسدود خواهند شد.















بر اساس بخشنامه وزارت ارشاد اسلامی، دارندگان وب سايت ها موظفند در دو ماه آينده اطلاعات شخصی چون «نام واقعی، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت و کار، تلفن ثابت و همراه خود» و اطلاعات فنی وب سايت خود چون «سال تاسيس، زبان برنامه نويسی، محتوا، انگيزه، تعداد تفريبی بازديد کنندگان روزانه، رده بندی مخاطبين از نظر سنی و تخصصی، نوع پايگاه اينترنتی و نام سايت و کشور ميزبان وب سايت» را در سايت وزارت ارشاد ثبت کنند.



ابطحی: وبلاگ‌نويسی دفتر خاطرات شخصی افراد است. اگر رسانه هم بود بايد برای كنترل آن قانون نوشته شود. با مصوبه دولت نمی‌توان حقوق رسمی پذيرفته‌شده در قانون اساسی را محدود كرد.

هدف از اين طرح، که آيين نامه آن در ۲۹ مرداد سال جاری به تصويب هيات دولت رسيد، «نظارت بر محتوای سايت های اينترنتی و وادار کردن گردانندگان سايت ها به پاسخگويی» اعلام شده است.


بسیاری از وبلاگ نویسان مخالفت خود را با چنین طرحی بیان کردند و در وبلاگ هایشان نوشتند که وبلاگ خود را ثبت نخواهند نمود. به نوشته بسیاری از وبلاگ نویسان، ثبت و کنترل صد ها هزار وبلاگ عملی نیست.


«دعوای خودی ها»


محمد علی ابطحی، معاون پیشین ریاست جمهوری در دوره خاتمی، که وبلاگ پربیننده «وب نوشت» را دارد، در یادداشتی با اشاره به طرح ساماندهی پایگا ه های اینترنتی می گوید:« آقای وزير ارشاد هم در توضيح اين مساله گفته است، فقط می‌خواهيم صاحبان اين رسانه مشخص باشند تا اگر اتهامی می‌زنند قابل تعقيب باشد.»


وی می افزاید:« اساسا اتهام‌های اخير كه باعث نگرانی دولت شده، هیچکدام در وبلاگ‌های وبلاگ‌نويسان عادی نبوده است. عمده‌ترين اتهام در حوزه طرفداران آقای قاليباف و آقای احمدی‌نژاد بوجود آمد كه عليه يكديگر اتهام‌زنی آغاز كردند. هر دو دولتی و هر دو از يک جناح كه به‌هر‌دليل با هم نمی‌سازند. وبلاگ‌های عادی چه اطلاعاتی دارند كه اعلام كنند؟»


وی طرح ساماندهی پایگاه های اینترنتی را متناقض با قانون اساسی دانسته و می گوید که وبلاگ‌نويسی دفتر خاطرات شخصی افراد است و اگر رسانه هم بود بايد برای كنترل آن قانون نوشته شود. وی می افزاید:« با مصوبه دولت نمی‌توان حقوق رسمی پذيرفته‌شده در قانون اساسی را محدود كرد.»


XS
SM
MD
LG