لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

«دسترسی به اينترنت يکی از اساسی ترين حقوق انسانی است»


بر اساس يک نظر سنجی جهانی، ۸۰% از مردم معتقدند که دسترسی به شبکه جهانی اينترنت حق مسلم و اساسی انسان ها ست و به هيچ وجه نبايد چهار چوبی برای آن در نظر گرفت.

به گزارش رويترز اين نظر سنجی توسط شبکه خبری بين المللی بی بی سی از ۲۷۰۰۰ نفردر ۲۶ کشور دنيا انجام گرفته است.

در اين نظر سنجی ۷۸% از پرسش شوندگان معتقدند که اينترنت به آنها آزادی عمل بيشتری می دهد و از هر ده نفر، نه نفر براين باورند که اينترنت فضای مناسبی برای يادگيری است.

بر اساس اين نظر سنجی همچنين پاسخ دهندگان در ايالات متحده بيشتر بر اين باورند که اينترنت يک منبع مناسب برای کسب آزادی بيشتر و ابراز نظر افراد است.

اين در حاليست که ۶۵% از پاسخ دهندگان ژاپنی اينترنت را برای ابراز نظرشان محيط مناسبی نمی دانند، پاسخ دهندگان کشورهای کره جنوبی، آلمان و فرانسه نيز دراين مورد اظهار نگرانی کرده اند.

رويترز می افزايد، موضوع آزادی های اينترنتی زمانی به صدر اخبار آمد که گوگل،بزرگترين موتور جستجوگر اينترنت بدنبال اعمال محدوديت های اينترنتی توسط دولت چين تهديد به توقف فعاليت های خود در اين کشور کرد.

چين بزرگترين بازار تجارت در دنيای مجازی اينترنت بشمار می رود.

بيش از ۵۰% از پاسخ دهندگان بر اين باورند که اينترنت نبايد در هيچ کجای جهان تحت هيچ گونه محدوديتی قرار گيرد.

در حاليکه اکثر پرسش شوندگان در مکزيک، کره جنوبی و نيجريه از اين نظر حمايت می کنند، پاسخ دهندگان از کشورهای چين ، ترکيه وپاکستان با ۱۶% کمترين حمايت را از آزادی بی قيد و شرط اينترنت ابراز کردند.

در سال ۲۰۰۶ شرکت گوگل وارد بازار چين شد، قوانينی داخلی اين کشور را پذیرفت و دسترسی به سايت های پورنوگرافی و پايگاه های اينترنتی مربوط به گروهای جدايی طلب تبت را غير ممکن ساخت.

لازم به يادآوريست قوانين مذکور مختص به گوگل نبوده و شرکت های بین المللی دیگری نظير« مايکروسافت» را نيز شامل می شود.

دوگ ميلر مدير مرکز گلوب اسکن که اين نظر سنجی را برای شبکه خبری بی بی سی انجام داده می گويد:« با وجود تمامی نگرانی ها نسبت به حريم خصوصی افراد و مسئله کپی برداری در اينترنت، مردم سراسر دنيا معتقدند که دسترسی به اينترنت از حقوق اساسی افراد است.»

بيش از ۶۰% از پاسخ دهندگان در ژاپن، روسيه و مکزيک گفته اند زندگی بدون دسترسی به اينترنت برايشان غيرممکن است.
XS
SM
MD
LG