لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

حجم تجارت ایران و عراق نصف شد


 نمایشگاه تجاری دهوک عراق
نمایشگاه تجاری دهوک عراق

يک مقام رسمی وزارت بازرگانی عراق اعلام کرده است که حجم مبادلات بازرگانی ايران و عراق در سال گذشته به شدت کاهش يافته است.

هاشم السودانی، رئيس شعبه روابط تجارت ببن المللی وزارت بازرگانی عراق در گفتگو با خبرگزاری ترند آذربايجان اعلام کرده است که ترکيه طی يکسال گذشته با پشت سر نهادن ايران، بزرگترين شريک تجاری عراق شده است.

بگفته وی، ايران در سال ۲۰۱۰ با هشت ميليارد دلار تجارت خارجی با عراق، بزرگترين شريک تجاری اين کشور بود، در حالی که اين رقم در سال ۲۰۱۱ به چهار ميليارد دلار کاهش يافته است.

وی درباره علت کاهش دو برابری مبادلات تجاری با ايران توضيح نداده است، اما گفته است که تمامی معاملات بازرگانی ايران و عراق با واحد ارز دلار انجام می شود.

امريکا در طی سال يکسال گذشته، تلاشهای گسترده ای را برای انزوای مالی ايران، خصوصا قطع دسترسی به سيستم مالی بين المللی و استفاده از دلار در معاملات خارجی اين کشور آغاز کرده است.

تحريم های تازه آمريکا و اتحاديه اروپا نيز که از آغاز سال جاری ميلادی عليه ايران اعمال شده اند توان اين کشور برای پرداخت بهای کالای اساسی خريداری شده در بازار های جهانی را با مشکل مواجه کرده است.

السودانی درباره نحوه پرداخت و سيستم نقل و انتقال پول ميان دو کشور گفته است که اين پرداختها مستقيما توسط بانکهای ملی دو کشور و بانکهای خصوصی انجام می شود.

وی در ادامه گفته است که در سال ۲۰۱۱، ترکيه حجم مبادلات تجاری با عراق را به ۱۲ ميليارد دلار رسانده و هم اکنون بزرگترين شريک تجاری عراق است.

اخيرا خبرگزاری رويترز گزارش داد که اين تحريم ها باعث شده اند تا ايران نتواند دلار و يوروی مورد نياز خود را تامين کند و برای تجارت با کشورهای خارجی رو به سيستم معامله پاياپای آورده است.

عراق از معدود کشورهايی است که هنوز با استفاده از واحد ارزی دلار با ايران معامله می کند.

علی دباغ سخنگوی دولت عراق اوايل ماه جاری، فوريه، در گفتگو با خبرگزاری رويترز گفت که کشورش ممکن است خواستار معافيت از قانون تحريم ها شود، چرا که عراق امکان اجرای تحريم های تازه آمريکا عليه ايران را ندارد.

ايران اواسط سال گذشته، اعلام کرد که در نظر دارد حجم مبادلات بازرگانی با عراق را به ۱۰ ميليارد دلار برساند. آن زمان، محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی نژاد نيز پيش بينی کرده بود که در «آينده ای نزديک» اين رقم به ۲۰ ميليارد دلار هم برسد.

هنوز معلوم نيست که قرار گرفتن بانک مرکزی ايران در ليست تحريمات جديد امريکا، به چه ميزان مبادلات بازرگانی ايران و عراق را تحت شعاع قرار دهد، اما آقای دباغ گفته است که محدوديتهای اعمال شده از طرف امريکا به سيستم بانکی ايران، خصوصا بانک مرکزی ايران، برای عراق دردسرساز شده است.

XS
SM
MD
LG