لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

دستگيری يک و نيم ميليون نفر در سال گذشته


معاونت اجتماعی قوه قضائيه ايران از دستگيری يک و نيم ميليون نفر در سال گذشته به دليل جرايم مختلف خبر داده که ۶۰۰ هزار نفر از اين تعداد در زندان به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، محسن صادقی، مدير کل پيشگيری از وقوع جرم قوه قضائيه ضمن اعلام اين مطلب از افزايش نرخ جرايم در ايران ابراز نگرانی کرده است.

به گفته اين مقام قضايی ايران، ۷۰ درصد زندانيان در کشور سابقه کيفری ندارند اما ۳۰ درصد بقيه سابقه دار هستند.

محسن صادقی با اشاره به اين که در ايران يک هزار و ۹۳۰ عنوان مجرمانه وجود دارد، ده جرم اول کشور را به ترتيب؛ سرقت، ضرب و جرح عمدی و غير عمدی، توهين، تهديد، نگهداری مواد مخدر، استعمال مواد مخدر، صدور چک بدون محل و کلاهبرداری عنوان کرده است.

در حالی اين مقام قضايی ايران سرقت را نخستين جرم کشور معرفی کرده که پيشتر، مقامات قضايی ايران، جرم مرتبط با مواد مخدر را در صدر جرايم کشور معرفی کرده بودند.
در همين زمينه خبرگزاری تسنيم فروردين ماه امسال در گزارشی، مجرمان مرتبط با مواد مخدر را در صدر جرايم کشور معرفی کرده بود و پس از آن سرقت؛ قتل، تجاوز و اوباشی گری را در رده های بعدی قرار داده بود.

طبق اين گزارش آمار جرايم غير عمد مانند ديه، مهريه و چک هم گزارش شده بود.
بر اساس اين آمار ۵/۴۶ درصد از زندانيان کشور مرتبط با جرايم مواد مخدر و ۲۵ درصد هم مرتبط با سرقت هستند و درصد باقی مانده هم بر ساير جرايم تقسيم شده است.
در اين گزارش به تعداد زندانيان سياسی در ايران اشاره ای نشده است.

طبق آخرين آمار مرکز مطالعات بين المللی زندان های جهان (آی.سی.پی اس) ، تا ديماه سال ۹۱ در ايران به ازای هر يک صد هزار نفر، ۲۸۴ زندانی وجود دارد.

در اين ميان يکی ديگر از مشکلات، کمبود فضا در زندان های ايران است و در حالی که جمعيت ايران در ۳۲ سال گذشته دو برابر شده، به نسبت آن، جمعيت زندانيان به ۲۵ برابر رسيده است.
XS
SM
MD
LG