لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

پیام تبریک مسیحیان زندانی به حسن روحانی


فرشيد فتحی، عليرضا سيديان و محمد هادی بردبار که به دليل فعاليت‌های مسيحی خود در بند ۳۵۰ زندان اوين، دوران محکوميت خود را بسر ميبرند، با ارسال پيامی ضمن تبريک پيروزی اقای روحانی در انتخابات رياست جمهوری، نوشته اند امیدواریم «در دوران رياست جمهوری شما، بخاطر ايمان به عيسی مسيح و انجيل او، مجبور به تحمل رنج زندان نباشيم.»

پیام این سه مسیحی زندانی در سایت های اینترنتی منتشر شده است.

این سه نوکیش مسیحی در نامه شان خطاب به آقای روحانی نوشته اند «حضور شما دراین مقام خطیر، به مدد الهی باعث سرافرازی دوباره نام ایران زمین وبازگشت آزادی به اقلیت های مذهبی، خصوصا مسیحیان گردد.»
اميدواريم با تغيير فضای سياسی ايران، دولت آينده بتواند حقوق و آزادی‌های قانونی مسيحيان را تضمين کرده و از آن پاسداری نمايد. البته لازمه آن، تغيير در نگاه امنيتی به مسيحيان فارسی‌زبان خواهد بود. برای مسيحيان ايرانی، نقطه آغاز در جبران حقوق ضايع شده آنان، آزادی مسيحيانی است که در سال‌های اخير به دلايل عقيدتی زندانی شده‌اند.»
منصور برجی

پیشتر منصور برجی، سخنگوی کميته ماده ۱۸‌، که در زمينه دفاع از حقوق مسيحيان ايرانی فعاليت دارد، به رادیو فردا گفته بود «در همهمه انتخابات رياست جمهوری، مسئولين امنيتی از فرصت بهره برده و روند برخورد با مسيحيان، و به ويژه مسيحيان فارسی‌زبان را شدت بيشتری بخشيدند. گزارش‌های رسيده در دو ماه گذشته حاکی از شدت کم سابقه فشار بر مسيحيان و کليساهای فارسی‌زبان است.»

روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه، تنها چند روز پيش از انتخابات رياست جمهوری، چند نوکيش مسيحی که از بهمن ما ۱۳۹۰ بازداشت و تحت فشارهای زيادی در زندان عادل‌آباد شيراز زندانی بودند، با احکام سنگين دادگاه انقلاب اسلامی مواجه شدند. آقايان مجتبی سيد علاالدين حسينی، محمدرضا پرتويی،‌ وحيد حکانی، همايون شکوهی هر کدام به سه سال و هشت ماه زندان محکوم شدند. به علاوه خانم فريبا ناظميان و نيما شکوهی همسر و پسر ۱۷ ساله آقای شکوهی، نيز به دو سال حبس تعليقی محکوم شدند.

کمی پيشتر، در اواسط ارديبهشت ماه احکام صادره برای چهارتن از رهبران کليسای جماعت ربانی اهواز، به اجرا گذاشته شد و کشيش فرهاد سبکروح، شهناز جيزان، ناصر ضامن دزفولی و داود عليجانی برای گذران يک سال حبس به زندان منتقل شدند.

شورای کليسای جماعت ربانی در ايران چند شعبه دارد. شعبه مرکزی آن در خيابان طالقانی تهران، از سالها پيش از انقلاب اسلامی فعاليت داشته و مراسم نيايش آن از پر شمارترين جلسات کليسايی مسيحيان به زبان فارسی است.

نگرانی‌های جامعه مسيحی ايران با دستگيری کشيش روبرت آسريان در روز سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه افزايش يافت. کشيش روبرت آسريان، از چهره‌های برجسته مسيحی، مولف و مدرس الهيات مسيحی است و يکی از رهبران کليسای جماعت ربانی مرکز. اعتراض‌های بين‌المللی به دستگيری اين کشيش مسيحی در حال اوج‌گيری است اما مسئولين امنيتی بدون تفهيم اتهام همچنان او را در بازداشت نگه داشته‌اند.

مدت کوتاهی بعد از دستگيری کشيش آسريان، بر سر در کليسای جماعت ربانی مرکز، اطلاعيه‌ای نصب شد که خبر از تعطيلی موقت اين کليسامی‌داد.

منصور برجی، سخنگوی کميته ماده ۱۸‌، که در زمينه دفاع از حقوق مسيحيان ايرانی فعاليت دارد به راديو فردا گفت:‌ «دستگيری اين کشيش شکل يک گروگان‌گيری به خود گرفته و مسئولان امنيتی تلاش دارند تا به اين ترتيب کليسا را مجبور به تسليم در برابر خواسته‌های خود کرده تا نهايتاً کليسا به يک تعطيلی ظاهراً «خودخواسته» تن دهد.»

وی با اشاره به نتيجه انتخابات رياست جمهوری افزود: «اميدواريم با تغيير فضای سياسی ايران، دولت آينده بتواند حقوق و آزادی‌های قانونی مسيحيان را تضمين کرده و از آن پاسداری نمايد. البته لازمه آن، تغيير در نگاه امنيتی به مسيحيان فارسی‌زبان خواهد بود. برای مسيحيان ايرانی، نقطه آغاز در جبران حقوق ضايع شده آنان، آزادی مسيحيانی است که در سال‌های اخير به دلايل عقيدتی زندانی شده‌اند.»
XS
SM
MD
LG