لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

ایران اتهامات شورای همکاری خلیج فارس را مردود دانست


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در واکنش به بيانيه صد و نوزدهمین نشست وزيران خارجه شورای همکاری خليج فارس، اتهامات علیه ایران را «تکراری و کذب» خوانده بود.

به گزارش ایرنا، رامين مهمانپرست چهارشنبه اين ادعاها را اقدامی در جهت انحراف افکار عمومی جامعه بين المللی از اقدامات نظامی گرايانه و بحران ساز برخی کشورهای منطقه در مواجهه با مطالبات مشروع و حقوق ملت های خود و مداخله در امور کشورهای همسايه توصيف کرد.

کشورهای شورای همکاری خليخ فارس، سه شنبه، با انتشار بیانیه ای مداخله آشکار جمهوری اسلامی را در کشورهای منطقه را محکوم کرده، ايران را متهم به توطئه عليه امنيت ملی اين کشورها کرده بودند.

در اين بيانيه جمهوری اسلامی همچنين متهم به دامن زدن به اختلافات فرقه ای در ميان شهروندان کشورهای منطقه شده است.

گردهم آيی وزيران خارجه شورای همکاری خليج فارس در عربستان سعودی، و به رياست وزير خارجه امارات متحده عربی برگزار شد.

شورای همکاری خليج فارس از ايران خواسته است تا کمپين خصمانه رسانه ای خود را متوقف کند.

آقای مهمانپرست همچنین در واکنش به این بیانیه با تاکيد بر اهميت و اولويت حفظ و تداوم امنيت منطقه خليج فارس برای جمهوری اسلامی ايران، نقش مخرب برخی جريانات و رسانه های کشورهای منطقه در ايجاد تفرقه و فضای دشمنی را غير مسئولانه دانست.

اين شورا همچنين نگرانی خود را از برنامه هسته ای ايران اعلام کرده است. در بيانيه شورای همکاری خليج فارس آمده است که دخالت جمهوری اسلامی در امور کشور‌های منطقه مغاير با حسن همجواری بوده و به بهبود روابط ايران با کشور‌های منطقه کمک نمی‌کند.

بحرين که اکثريت جمعيتش را شيعيان تشکيل می‌دهند، ناآرامی‌های اخير در اين شيخ‌نشين را توطئه خارجی دانسته و از ايران به شدت انتقاد کرده است.


در همین حال علی اکبر صالحی، ‌وزير خارجه ايران نیز با ارسال نامه‌ای‌ به بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از اعزام نيروهای خارجی به بحرين، خواستار «اقدام جدی و عاجل شورای امنيت برای توقف کشتار مردم» اين شيخ‌نشين شد.

شورای همکاری خليج فارس، پیشتر با صدور بيانيه‌ای خواستار اقدام جامعه جهانی و شورای امنيت سازمان ملل برای پايان بخشيدن به «تحريکات و دخالت وقيحانه ايران» در امور داخلی کشورهای عرب خليج فارس شد.

هيلاری کلينتون،‌ وزير امور خارجه آمريکا، نیز جمهوری اسلامی را به تلاش برای سواستفاده از اعتراض‌های مردمی در منطقه خاورميانه متهم کرده است.

وزيران خارجه شورای همکاری خليج فارس همچنین روز سه شنبه بر اهميت به کارگيری تمامی ابزار‌های لازم برای برقراری امنيت و ثبات در کشور‌های منطقه تاکيد کردند.

این شورا همچنین حمایت خود از طرح باراک اوباما برای تشکيل کشورمستقل فلسطينی اعلام کردند.

باراک اوباما ، رئيس جمهوری آمريکا چند هفته پيش پيشنهاد کرد اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطينی ها، گفتگوهای صلح را بر مبنای مرزهای سال ۱۹۶۷ و معاوضه مناطق تحت کنترل هر يک از طرفين از سر بگيرند.

XS
SM
MD
LG