لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

اعتراضات مصر الهام بخش مخالفان حکومت ایران


تظاهرات در قاهره
تظاهرات در قاهره
روزنامه «وال استریت جورنال» می نویسد که حوادث هفته اخیر در مصر جهان عرب را متحیر کرده ولی در ایران که خود در سال 2009 شاهد تظاهرات گسترده ضد حکومتی بود، هم رژیم اسلامی و هم مخالفان حکومت بر سر کسب امتیاز به خاطر تاثیر گذاری بر حوادث مصر رقابت می کنند.

اعتراضات سیاسی گسترده علیه حکومت حسنی مبارک در مصر در عین حال باعث شده که برخی از گروه های مخالف حکومت ایران تحرک بیشتری از خود نشان داده و خواستار فعالیت و تجدید اقدامات اعتراضی شوند. پس از اعتراضات گسترده مربوط به انتخابات بحث بر انگیز ریاست جمهوری در تابستان سال 2009 حکومت اسلامی با اتکاء به سرکوب گسترده توانست اعتراضات مردم را سرکوب کند.

از اواخر سال 2009 به این سو خیابان های تهران و شهرهای بزرگ دیگر ایران در مجموع آرام بوده و به نظر می رسد که سرکوب و فشار های امنیتی حکومت توانسته است ادامه حرکت مخالفان را متوقف کند.

به نوشته روزنامه «وال استریت جورنال» وب سایت اصلی فعالان جنبشی دانشجویی ایران با انتشار بیانیه ای خواستار برگزاری یک تضاهرات گسترده ضد حکومتی در روزهای سالگرد انقلاب ایران شده است. وب لاگ نویسان نیز در مطالب خود از رهبران شناخته شده حرکت اعتراضی ایران خواسته اند که به این حرکت بپیوندند.

وب سایت خبری «دانشجو» در بخشی از بیانیه خود می نویسد: « جنبش دمکراسی خواهی که در ایران آغاز شد اکنون در سراسر منطقه گسترش یافته و امروزه ما شاهد بیداری و خیزش مردم در کشورهای عربی هستیم. اکنون زمان آن فرا رسیده که ما نیز به این حرکت پیوسته و به جهانیان ثابت کنیم که نظام های دیکتاتوری باید برچیده شوند.»

«وال استریت جورنال» می افزاید که در روزهای اخیر شعار جدیدی با مضمون « سيد علی برو همراه بن علی» بر در و دیوارهای شهر تهران پدیدار شده است. اشاره این شعار به فرار پرزیدنت زین العابدین بن علی پس از گسترش اعتراضات در تونس است. حوادث یک ماهه گذشته در تونس آغازگر و الهام بخش اعتراضات ضد دولتی هفته های اخیر در کشورهای عربی از جمله مصر، یمن،الجزایر و اردن بود.

در همین حال رسانه های دولتی ایران سعی می کننند نا آرامی های سیاسی مصر را حرکتی شبیه به انقلاب اسلامی ایران جلوه دهند که بیش از سی سال پیش رژیم اسلامی را به قدرت رساند. آنها چنین وانمود می کنند گویا تظاهرات در مصر قیام مردم مسلمان علیه حکومتی است که متحد آمریکا بوده و معاهده صلح را با رژیم اسرائیل امضا کرده است.

خبرگزاری ها و رسانه های دولتی ایران بخشهایی از سخنان سال گذشته آیت الله خامنه ای را باز پخش کرده که در آن رهبر ایران به شکاف فزاینده بین حاکمان و مردم مصر اشاره کرده و نتیجه می گیرد: «من هیچ تردیدی ندارم که یک خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت و به امید خدا یک خاورمیانه اسلامی خواهد بود.»

روزنامه «وال استریت جورنال» سپس یادآوری می کند که روابط دولت های مصر و ایران طی سه دهه گذشته پرتنش بوده است. حکومت ایران همواره رژیم مصر را متحد آمریکا تلقی کرده و در مقابل حسنی مبارک نیز در راس یک نظام سکولار، همواره نگران نفوذ و کمک های رژیم ایران به گروههای اسلام گرای منطقه بوده است.

مناسبات دیپلماتیک دو کشور در سال 1980 یعنی یک سال پس از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران و امضا معاهده صلح بین مصر و اسرائیل قطع شد. مقامات دولت ایران در روزهای اخیر ابراز امیدواری کرده اند که تغییر رژیم در مصر بتواند به بهبود مناسبات بین دو کشور بیانجامد.

به نوشته «وال استریت جورنال» میر حسین موسوی یکی از رهبران جنبش اصلاحات در ایران روز شنبه با انتشار بیانیه ای شجاعت مردم مصر را ستوده و برای آنها آرزوی موفقیت کرد. او این فرضیه که گویا نارضایتی و حرکات اعتراضی مصر ریشه های اسلامی دارد را رد کرده و بر خواست مردم مصر برای دمکراسی و اصلاحات تاکید دارد.

آقای موسوی در بخشی از بیانیه خود گفت: « من بدون هیچ تردیدی می توانم بگویم که نقطه آغاز حرکات اعتراضی که در تونس، صنعا، قاهره، اسکندریه و سوئز روی می دهند به اعتراضات گسترده سال 2009 در خیابانهای تهران باز می گردد.»

در روزهای گذشته وب لاگ نویسان ایرانی یک پیام کوتاه و یک جمله ای را در شبکه های اجتماعی و وب سایت های مخالف دولت منتشر می کردند : «امروز همه ما مصری هستیم.»
XS
SM
MD
LG