لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

اسرائیل و انتخابات ریاست جمهوری ایران


انتخابات ریاست جمهوری در کرمان
انتخابات ریاست جمهوری در کرمان
اختلاف نظر جدی و غير منتظره بر سر راهکار پرونده هسته ای ايران که در ميان نامزدهای انتخابات رياست جمهوری در مناظره يک هفته پيش از روز رای گيری ايران در برابر چشم جامعه جهانی بروز کرد، دستکم می بايست توجه يک کشور را به خود جلب می کرد؛ اسرائيل.

اما چنين نبود.

اين اختلاف ها ميان نامزدهای انتخابات ايران و حتی انتقادهای بی سابقه از زبان علی اکبر ولايتی مشاور بين الملل رهبر ايران از سعيد جليلی مذاکره کننده هسته ای ايران بخاطر شيوه جليلی در جريان مذاکرات هسته ای ايران و جامعه جهانی در طول شش سال گذشته، کمترين بازتاب را در رسانه های اسرائيل داشت.

بنيامين نتانياهو نخست وزيراسرائيل نيز درتازه ترين اظهارنظر خود در باره انتخابات ايران آن را برای اسرائيل «بی اهميت» دانست و گفت تنها يک امر در ايران برای ما مهم است؛ تغيير عملکرد هسته ای ايران.

رسانه های اسرائيل و تحليلگران اين کشور نيز اين بار برخلاف دوره های انتخابات پيشين ايران، کمترين توجه را به اين اتفاق سياسی ايرانی نشان دادند و از حضور پی در پی کارشناسان امور ايران در رسانه های اسرائيل برای بررسی جزييات انتخابات ايران نيز کمتر خبری بود.

تنها در روز رای گيری در انتخابات ايران است که روزنامه های اسرائيل در گزارشهايی به اين امر اشاره کرده اند.

روزنامه چپگرای هاآرتص جمعه ۲۴ خرداد، تيتر «نان يا اتم؛ ايران امروز سخنگوی رهبر را انتخاب می کند» به انتخابات امروز اين کشور مهم منطقه اختصاص داده است.

هاآرتص نوشته است: «اصولگرايان ايران دستخوش تشتت هستند، جوانان ايران بی اعتناء و اوپوزيسيون ايران هنوز در شوک ناشی از سرکوبگريهای چهار سال پيش؛ اما با اين وجود، رای گيری امروز ايران شايد مهمترين انتخابات برای جمهوری اسلامی باشد».

هاآرتص نوشته است: «آيت الله علی خامنه ای پس از حمايت همه جانبه ای که از احمدی نژاد کرد و پس از آنکه با اين شيوه تقريباً ايران را به کام فاجعه کشاند، اين بار بشدت احتياط نشان می دهد و می داند که حمايت شتابزده از يکی از نامزدها، می تواند دوباره به چالشی برای نظام او مبدل شود».

در همين حال، در روز انتخابات ايران، برای بسياری از رسانه های اسرائيل مانند روزنامه جروزالم پست، نمايش مسابقه اتومبيلرانی «فرمول يک» که برای نخستين بار به اسرائيل آورده شده است، و يا رخدادهای ترکيه و يا مسايل داخلی اسرائيلی مانند قتل اين روزهای يک همجنس گرای جوان، اهميت بيشتری داشته و گزارش انتخابات امروز ايران، خبرهای کوچک و حاشيه ای را در اين رسانه ها به خود اختصاص داده است.

در حالی که در روز چهارشنبه بيست و دوم خرداد، در روز پايانی کارزار تبليغاتی نامزدهای انتخابات ايران، آنها در سخنان خود در سفرهايشان به شهرهای مختلف ايران نظراتشان را در باره راهکار معضل هسته ای تکرار می کردند، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در سفر به اروپا، بار ديگر در اشاره به ايران از «خطر وقوع هولوکاست ديگری» سخن گفت.

نتانياهو که روزهای گذشته را در سفر رسمی به کشور لهستان بسر برده، دوازدهم ژوئن در آيين گشايش شعبه دايمی نمايشگاه موزه هولوکاست در اردوگاه مرگ آوشويتص، گفت «ايران درحالی مشغول توليد بمب اتمی است که هدف مصرح اين کشور، نابودی اسرائيل و کشتن ميليونها يهودی است».

نتانياهو در آشويتس گفت «هنوز مانند زمان نازيها، کسانی درصدد نابودی يهوديان هستند و يهودستيزی را مشی خود قرار داده اند، اما بی اعتنايی دنيا به اين پديده، خطرات را برای اسرائيل و جامعه جهانی ادامه داده است».

اسرائيل اگر در طول سالها با حزب الله در لبنان و حماس در باريکه غزه، به عنوان «بازوهای ايران» کنار آمده است، اما تاکيد دارد هرگز با برنامه هسته ای ايران اگر هدف نظامی داشته باشد، کنار نخواهد آمد.

نتانياهو از سالها قبل ادعا کرده بود، برنامه هسته ای ايران درحالی که محمود احمدی نژاد هولوکاست را انکار می کند و محو اسرائيل را مرام خود کرده است، وضعيتی شبيه سال ۱۹۳۸، اندکی پيش از حمله آلمان نازی به لهستان در سپتامبر ۱۹۳۹ و آغاز جنگ جهانی دوم، بوجود آورده و ممکن است خطر هر لحظه به يک جنگ منطقه ای و حتی جهانی بکشد.

در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد، گفتارهای خصمانه سران اسرائيل و ايران از بيت المقدس و تل آويو و تهران عليه يکديگر، به اوج خود رسيد و حتی در مقاطعی، از آغاز جنگ و قريب الوقوع بودن حمله اسرائيل به ايران و يا واکنش مهلک ايران، سخن رفت.

اين نزاع همين به تازگی در حالی ادامه يافت که آيت الله علی خامنه ای در نخستين سخنرانی در سال ۱۳۹۲ گفت «رژيم صهيونيستی دست از پا خطا کند، حيفا و تل آويو با خاک يکسان می شود»؛ اين ديگر تهديدی بود که نتانياهو و احدی از سران اسرائيل تا به امروز به آن واکنشی نشان نداده اند تا دور تسلسل واکنش ها، به درگرفتن شعله ای ناخواسته منجر نشود.

رهبر ايران درحالی سال ۱۳۹۲ را با اين تهديد لفظی بی سابقه آغاز کرد که نخست وزير اسرائيل از پاييز قبل از آن گفته بود، اواخر بهار و يا تابستان اين سال جديد، ايران می تواند به خط قرمز توليد بمب اتمی برسد.

يووال اشتاينيتز وزيراطلاعات و امور راهبردی اسرائيل دوشنبه بيستم خرداد گفته بود که ايران به خط قرمزی که نتانياهو تعيين کرده است، نزديک شده و ۱۹۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده بيست درصدی دارد و بعيد نيست که اين ميزان تا دو ماه ديگر به ۲۵۰ کيلوی مورد نياز برای توليد بمب اتمی برسد.

نتانياهو و تساخی هنگبی مشاور او در هفته های گذشته گفته اند مسئله اتمی ايران تنها در حيطه اختيارات رهبر ايران است.

شايد به به همين دليل است که روزنامه هاآرتص اين هفته نوشته بود موساد امسال نيز اکثر بودجه مالی کلان خود را، مانند سالهای گذشته، برای مقابله با ايران اختصاص داده است.

ولی برخی از ناظران بعيد نمی دانند که تغيير جدی در روند مذاکرات هسته ای در صورت پيروزی هريک از نامزدهای انتخابات ايران غير از سعيد جليلی، می تواند اميد تازه ای برای اسرائيل در رسيدن به سازش ميان جامعه جهانی با ايران، بوجود آورد.
XS
SM
MD
LG