لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

لاریجانی: ایران به دنبال امپراطوری سازی نیست


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، سه شنبه، دوم خرداد ماه، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: « اگر چه مسئله هسته ای وزنی برای قدرتمندی کشورها دارد اما اصل مسئله توازن منطقه ای نيست و ايران نيز به دنبال امپراطوری سازی نيست.»

وی افزود: «ممکن است برخی ها اشتباه کنند که می توانند امپراطوری های گذشته را احيا کنند ولی آنها تصور نادرستی دارند چرا که زمانه امپراطوری سازی به سر آمده است و دوران همزيستی مسالمت آميز است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی در مورد مذاکرات ۱+۵ در بغداد گفت: «سياست جمهوری اسلامی اين است که مذاکرات به نتيجه برسد و اگر آنها به مذاکرات سازنده روی بياورند به نفع خودشان هم است. چرا که راه حل مسائل گفت وگوهای سازنده و دقيق و روشن است که به اهميت و سازگاری منطقه ای کمک می کند.»

وی با اشاره به گروه پنج به علاوه یک در مذاکرات گفت «اگر آنها می خواهند مذاکرات به يک جای روشن برسد می توانند در مذاکرات بغداد نشانه هايی از آن را بروز و ظهور دهند.»

سخنان آقای لاریجانی تنها یک روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان بیان می شود.

ایران و شش قدرت جهانی قرار است، چهارشنبه دور دوم مذاکرات خود را در بغداد آغاز کنند.

دور اول گفت‌وگوها در استانبول انجام شد و هر دو طرف از آن ابراز رضایت کردند. غرب و اسرائیل تهران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح آمیز می خواند.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، از امضای یک قرارداد تازه با جمهوری اسلامی با هدف افزایش همکاری تهران با این آژانس در آینده بسیار نزدیک خبر داد.

به گفته آقای آمانو، سایت نظامی پارچین نیز جزئی از این توافق تازه خواهد بود.

غرب و اسرائیل، ایران را متهم به ساخت بمب اتمی می کنند ولی تهران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

XS
SM
MD
LG