لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

قرار دادن فردو در سايه بوشهر، افزايش سرعت حرکت بسوی بمب؟


فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
اعلام خبر راه اندازی مرکز غنی سازی فُردو همزمان با عملياتی شدن کارخانه برق اتمی بوشهر، توسط فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، اخطاری است محاسبه شده داير بر امکان افزايش سرعت و ظرفيت غنی سازی اورانيوم در صورت ادامه و افزايش فشار های کنونی عليه ايران.
دو روز پيش از طرح اظهارات روز شنبه فريدون عباسی که در آن هيچ نکته فنی تازه ای ديده نميشد، فليپ هموند، وزير دفاع بريتانيا که بمنظور ديدار از لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا به واشنگتن سفر کرده بود، با حضور در مرکز تحقيقاتی «شورای واشنگتن» تاکيد کرد «ايران با سرعت در حال نزديک شدن به ظرفيت توليد بمب اتمی است.»
فیلیپ هموند همچنين تاکيد کرد که «هر نوع تلاش بمنظور اخلال در جريان صدور نفت از تنگه هرمز غير قانونی است و ناموفق خواهد ماند.»
اظهارات اخير رييس سازمان انرژی اتمی ايران داير بر راه‌اندازی مرکز فردو، ضمن تائيد غير مستقيم نظر وزير دفاع بريتانيا، داير بر افزايش ظرفيت غنی سازی اورانيوم، و نزديک تر شدن ايران به غلظت نظامی اورانيوم مورد نياز برای مبادرت به انفجار اتمی، واکنش متقابل نسبت به تهديد های غرب عليه ايران بشمار ميرود.
مرکز فردو ، بر خلاف مرکز غنی سازی اورانيوم در نطنز، به دليل قرار داشتن در سينه کوه، پس از راه اندازی تا حدود زيادی از تهديد حمله نظامی احتمالی آمريکا و اسرائيل مصون خواهد بود.
نزديک تر شدن به ظرفيت نظامی
ايران پيشتر اعلام داشته که غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ در صد را از نطنز به فردو منتقل خواهد کرد. با افزايش غلظت اورانيوم از ۳.۵ در صد تا ۲۰ در صد ، زمان لازم برای دست يافتن به غلظت نظامی ( ۹۰ در صد ) به نصف کاهش خواهد يافت.
با توجه به استفاده از مکانيسم و تجهيزات ( سانتريفيوژ ) مشابه، مرکز فردو به راحتی و بدون هر نوع تغيير قادر خواهد بود، غنی سازی تا غلظت ۶۰ در صد را نيز انجام دهد.
در صورت اتخاذ تصميم به افزايش غلظت اورانيوم تا ميزان ۶۰ در صد ايران ميتوانند به همان بهانه هايی متوسل شود که پيشتر در توجيه تصميم مبادرت به غنی سازی تا غلظت ۲۰ در صد اتخاذ کرده بود؛ توليد سوخت اتمی برای مصرف در راکتور آزمايشگاهی تهران و راکتور هايی که در آينده ساخته خواهد شد.
حرکات نظامی
بنا بر گزارش های منابع خبری، منجمله روزنامه تايمز چاپ لندن، شبکه جهانی بی بی سی و همچنين خبرگزاری رويترز، بخش مهمی از گفتگوهای اخير وزير دفاع بريتانيا با همتای آمريکايی خود در واشنگتن، به موضوع ايران، بحران جاری در تنگه هرمز، نحوه اجرای تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی، و همچنين هماهنگ ساختن اقدامات آمريکا و بريتانيا در صورت بروز يک رويداد تصادفی در خليج فارس، و همچنين امکان شدت گرفتن نا خواسته اين بحران تخصيص يافته بود.
ايران در انتهای هفته گذشته يک مانور دريايی ۱۰ روزه را در آبهای هرمز و دريای عمان به پايان برد. يک روز بعد از پايان رزمايش ياد شده، که طی آن بستن تنگه هرمز از طريق مين گذاری و همچنين مشغول کردن ناوهای آمريکايی در مناطق خارج از آبهای خليج فارس تمرين شد، نيروی دريايی سپاه با استفاده از قايق‌های تندرو، تدارک حملات انتحاری عليه ناو های جنگی مستقر در درون آبهای خليج فارس، و استفاده از ظرفيتهای موشکی برای دست يافتن به اهداف مشابه را، طی برگزاری رزمايشی جداگانه، در درون آبهای خليج فارس آغاز کرد.
علاوه بر ناوگان پنجم آمريکا که در آب های خليج فارس بسر ميبرد و در بحرين دارای يک پايگاه مجهز و برخوردار از تسهيلات بندری است، کشور های کانادا، بريتانيا، اسرائيل، فرانسه و استراليا نيز در آبهای خليج فارس واحد های دريايی و هوايی خود را مستقر کر ده اند.
بريتانيا به تنهايی دارای ۸ واحد دريايی در آبهای خليج فارس است. يک زير دريايی اتمی، يک فروند کشتی مين جمع کن، و يک ناوچه موشک انداز بخش از ناوگان بريتانيا در آبهای خليج فارس بشمار ميروند.
از اين لحاظ در تدارک هر اقدام دفاعی و يا تلافی جويانه در ارتباط با وضعيت موجود در هرمز، بريتانيا دارای نقش بسيار با اهميت خواهد بود.
تخفيف تا تشديد بحران؟
با وجود استقبال محافل سياسی و خبری جمهوری اسلامی از اقدام اخير نيروی دريايی آمريکا در آزاد سازی ملوانان ايرانی که در اسارت دزدان دريايی قرار داشتند، ساير گمانه ها حاکی از حفظ ميزان تنش مابين ايران و غرب و ادامه تهديد ها از هر دو سو ی به تلافی تهديد متقابل است.
روز چهار شنبه، جامعه اروپا از توافق کلی نسبت به اعمال تحريم عليه نفت ايران خبر داد. چهار روز پيش از آن اوباما با امضاء لايحه بودجه دفاعی سالانه آمريکا، تحريم بانک مرکزی ايران را رسمی ساخت.
روز پنج شنبه وزيران دفاع آمريکا و بريتانيا، ضمن محکوم ساختن تهديد های ايران برای مسدود ساختن تنگه هرمز تصميم قطعی خود برای خنثی ساختن اين اقدام احتمالی را بار ديگر مورد تاکيد قرار دادند.
اگرچه فيليپ هموند وزير دفاع بريتانيا روز جمعه اعلام داشت که اقدام نظامی احتمالی عليه ايران «کنترل شده و محدود» خواهد بود، نگرانی بزرگتر، ناشی از افزايش تنش موجود در نتيجه بروز يک رويداد اتفاقی است.
استفاده از تعداد زيادی قايق های کوچک و سريع طی رزمايش نيروی دريايی سپاه، بی شک خطر بروز اين گونه رويداد های تصادفی را طی مدت برگزاری مانور ياد شده افزايش ميدهد.
آنچه روشن است التهاب جاری در تنگه هرمز به هيچ وجه کاهش نيافته و بحرانی که دليل اوليه آن ايستادگی جامعه جهانی در مقابل تلاشهای مشکوک به تعقيب هدفهای نظامی ايران و دست يافتن به بمب اتمی معرفی شده همچنان ادامه دارد.
اظهارات روز شنبه فريدون عباسی داير بر عملياتی کردن مرکز غنی سازی فردو تازه ترين تحول خبری در جهت تاکيد بر آمادگی ايران به تلافی جويی عليه تحريم های تنبيهی غرب بشمار ميرود.
XS
SM
MD
LG