لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

سپاه: عملیات تا نابودی پژاک ادامه دارد


محمد پاکپور
محمد پاکپور
محمد پاکپور، فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران می گويد، عمليات تعقيب و مجازات اعضای گروه پژاک ادامه دارد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، دوشنبه، به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت، فرمانده نيروی زمينی سپاه، از کشته شدن ده‌ها نفر از اعضای پژاک در جريان درگيری‌های چند روز گذشته در منطقه سردشت خبر داده است.
حزب حيات آزاد کردستان، پژاک، که عليه جمهوری اسلامی ايران می‌جنگد روز يکشنبه گذشته اعلام کرده بود که در پی تبادل آتش با اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو نفر از نيروهای اين حزب کشته و چهار نفر نيز زخمی شده‌اند.
فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران افزود: «حضور گروهک های تروريستی در مناطق مرزی تهديدی جدی برای هر دو کشور به شمار رفته و ضررهای امنيتی و اقتصادی برای ساکنين را متصور می‌سازد.»
وی در عين حال گفت: «ما ضمن هشدار به فاصله گرفتن بقايای اين گروهک از مرزهای جمهوری اسلامی، آمادگی خود را برای پذيرش افراد نادم و پشيمان اعلام می‌کنيم. »
پیشتر خبرگزاری ايرنا نيز به نقل از يک مقام آگاه گزارش داده بود که درگيری‌ها با پژاک در منقطه ميرآباد بخش وزينه از شنبه شب شروع شد و تا ساعات اوليه صبح يکشنبه، ادامه داشته و مقر گروه پژاک که در ۵۰ کيلومتری سردشت و در نقطه صفر مرزی بوده، به طور کامل به دست سپاه افتاده است.
شيرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک، در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «از نيمه‌شب شنبه نبرد سنگينی ميان پژاک و نيروهای مسلح ايران ادامه داشته که باعث زخمی شدن برخی از افراد گروه ما شده‌است.»
شيرزاد کمانگر مدعی شده که «چند سرباز ايرانی در يک درگيری در نزديکی منطقه پنجوين استان سليمانيه عراق کشته و زخمی شده‌اند»، اما هنوز هيچ منبع مستقلی ادعای وی را تاييد نکرده و بيانيه سپاه هم به آمار دقيق کشته ها اشاره ای نکرده است.
پايگاه خبری گروه پژاک، منظقه درگيری‌ها را «زلی» و «دره کوکه» اعلام کرده و نوشته که اين عمليات با شرکت چندين هزار نظامی ايران و با پشتيبانی هليکوپتر و سلاح‌های سنگينی چون توپ و تانک انجام شده است.
پیشتر جمهوری اسلامی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق را متهم کرده بود که بدون اطلاع دولت عراق زمین در اختيار پژاک قرار داده است.

اخیرا مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از تهران خواست که به جای «ایجاد رعب و وحشت»، از طریق «گفت‌وگو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

مناطق کردستان و آذربایجان غربی ایران در سال‌های اخیر محل درگیری‌های خونین میان نیروهای نظامی و انتظامی ایران با شبه‌نظامیان کرد بوده ‌است که دارای پایگاه‌های نظامی در شمال عراق هستند.

ايران بارها مناطق فعاليت مخالفان مسلح خود در کردستان عراق را گلوله‌باران کرده که اين اقدام، اعتراض مقام‌های عراقی را به دنبال داشته است.

گروه حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، است که از سوی آنکارا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG