لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

واليبال ساحلی ايران به المپيک نزديک تر شد


مسابقات واليبال ساحلی انتخابی المپيک در منطقه آسيای مرکزی به ميزبانی سريلانکا برگزار شد. در پايان اين رقابت ها تيم ملی ايران روی سکوی قهرمانی قرار گرفت.

ساحلی بازان ايران با کسب مدال طلای اين مسابقات، جواز حضور در رقابت های نهايی انتخابی المپيک که خرداد سال ۱۳۹۱ برگزار خواهد شد را به دست آوردند.

در المپيک لندن ۲۴ تيم در واليبال ساحلی که از زيباترين رشته های ورزشی بازی ها محسوب می شود، به مصاف هم خواهند رفت. شانزده تيم نخست رنکينگ جهانی به صورت مستقيم راهی المپيک می شوند که از جمع تيم های آسيايی، فقط تيم چين بين شانزده تيم برتر جهان قرار دارد.

پنج تيم برتر از پنج قاره جهان در غياب آن ۱۶ تيم نيز راهی المپيک می شوند. يک تيم هم از جام جهانی برگزيده خواهد شد تا در کنار انگلستان ميزبان بازی ها که حضورش در اين رقابت ها قطعی است، برگزار کننده مسابقات واليبال ساحلی المپيک لندن باشند.

به اين ترتيب، پس از تيم ملی واليبال ايران که تنها ورزش تيمی است که همچنان شانس صعود به المپيک را دارد، واليبال ساحلی ايران نيز می تواند با درخشش در آخرين آزمون گزينشی، راهی لندن شود. پيش از اين تيم های فوتبال زنان و مردان ايران مانند هندبال و بسکتبال، بخت حضور در المپيک لندن را از دست داده بودند.
رقابت های مرحله نخست انتخابی واليبال ساحلی برای المپيک لندن در کلمبو به انجام رسيد و در اولين روز مسابقات، ايران الف با ترکيب پرويز فرخی و آق محمد سلاق تيم هندوستان ب را ۲-۰ و با امتيازات ۲۱ بر ۸ و ۲۱ بر ۱۱ شکست داد. ايران ب نيز متشکل از صابر هوشمند و روح الله صالحی نژاد، با همين نتيجه هندوستان الف را با امتيازات ۲۱ بر ۱۱ و ۲۱ بر ۱۳ از پيش رو برداشت.

بعد از ظهر روز شنبه اين دو تيم به دو پيروزی ديگر نيز دست يافتند. ايران الف تيم هندوستان الف را دو بر صفر با امتيازات ۲۱-۱۶ و ۲۱- ۸ شکست داد. ايران ب هم تيم دوم هندوستان را در دو گيم متوالی و با نتايج مشابه ۲۱-۱۴ مغلوب کرد.

در دومين روز اين رقابت ها صبح روز يکشنبه تيم ايران ب مقابل تيم قدرتمند قزاقستان الف قرار گرفت و با نتيجه ۲-۰ و با امتيازات ۱۵-۲۱ و ۱۶-۲۱ مغلوب شد تا اولين شکست برای نمايندگان ايران رقم بخورد.

سپس تيم ايران الف که قهرمان واليبال ساحلی آسيا و اقيانوسيه است، قزاقستان ب را با نتيجه ۲-۰ و با امتيازات ۲۱-۱۸ و ۲۱-۱۶ شکست داد تا تيم های اصلی هر دو کشور همچنان بدون شکست باقی بمانند.

در رقابت های بعد از ظهر، ايران الف در حساس ترين مسابقه مقابل قزاقستان الف که از دو بازيکن روسی بهره می برد قرار گرفت تا اولين بازی سه گيمه رقابت ها به ثبت برسد. ايران در شرايطی به برتری ۲-۱ رسيد که امتيازات دو تيم در هر سه گيم، پاياپای بود. ايران در گيم نخست و گيم سوم به پيروزی ۲۳ – ۲۱ و ۱۹ بر ۱۷ رسيد، اما در گيم دوم ۲۱-۲۳ شکست خورد.

تيم ايران ب اما مقابل تيم قزاقستان ب دو بر صفر مغلوب شد تا دومين شکست متوالی خود را نيز تجربه کند.

بدين ترتيب هر دو کشور، دو پيروزی و دو باخت کسب کردند تا تکليف قهرمان رقابت ها در "ست طلايی" روشن شود. در ست طلايی ايران الف با پرويز فرخی و آق محمد سلاق، با ارائه يک بازی حساب شده تيم قزاقستان الف را با نتيجه ۱۵-۱۱ شکست داد تا نمايندگان ايران در مجموع ۳ بر ۲ به پيروزی برسند.
قزاقستان در شرايطی از صعود به دور بعدی رقابت های گزينشی بازماند که پيش از اين رقابت ها، اردوی ۳۵ روزه ای را در استراليا برپا کرده بود. پس از ايران و قزاقستان، سريلانکا و هندوستان در مکان های سوم و چهارم ايستادند.

پس از اعزام تيم های الف و ب ايران به کلمبو، فدراسيون واليبال اعلام کرد اين دو تيم در شرايط نا مساعدی قرار دارند و ساده ترين امکانات اسکان و تمرين برای آن ها فراهم نيست.

حميد موحدی سرمربی تيم های واليبال ساحلی ايران گفته بود: شرايط در سريلانکا بسيار بد است و مسافرخانه ای که ما در آن اقامت داريم واقعاً وضع اسفناکی دارد؛ اتاق ها بسيار کثيف و کوچک است و اين سبب شده تا استراحت و خواب بازيکنان دچار مشکل شود. مدام بر سر امکانات و شرايط در حال رايزنی با مسئولان هستيم که به نتيجه نرسيده است.

حالا به رغم اقامت چند روزه ساحلی بازهای ايرانی در مسافرخانه و عدم برخورداری از امکانات مناسب، اين تيم با موفقيت راهی دور نهايی شده تا در صورت خلق شگفتی بزرگ، به مسابقات المپيک لندن راه يابد.
XS
SM
MD
LG