لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

«خطر تحریم‌های سنای آمریکا برای اشياء باستانی ایران»


«شورای سراسری ايرانيان آمريکا» می نويسد تحريم های جديد عليه ايران اشياء باستانی متعلق به آن کشور در موزه ها و دانشگاه های آمريکا را نيز هدف گرفته و تحت تاثير آن مصادره و احتمال حراج اين آثار بی نظير در آمريکا ساده تر خواهد شد.

« شورای سراسری ايرانيان آمريکا» در مطلبی که روی وب سايت اين شورا منتشر شده است هشدار می دهد که تحت تاثير پيش‌نويس جديد قانون تحريم ها عليه ايران که اخيرا در يکی از کميته های تخصصی سنا به تصويب رسيده، احتمال مصادره آثار باستانی ايران در موزه ها و دانشگاه های آمريکا افزايش يافته است.

وکلای مدافع طرف های دعاوی حقوقی با حکومت ايران ممکن است برای پرداخت غرامت از دستگاه قضايی آمريکا بخواهند که اين اشياء را ضبط کرده و به حراج بگذارند.

به نوشته «شورای سراسری ایرانیان آمریکا» که مرکزش در واشینگتن است، از هم اکنون وکلای يک پرونده ادعای غرامت از حکومت ايران می کوشند که سنگ‌نوشته متعلق به ديوارهای تخت جمشید را که پیشینه‌ای دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد و سندی است مربوط به دوران حکومت داريوش بزرگ مصادره کنند.

اگر لايحه مورد بحث در مجلس سنای آمريکا به قانون بدل شود بدون شک سنگ‌نوشته‌ها و گل‌نوشته‌های ديواره‌های تخت جمشید از دانشگاه ها و موزه های آمريکا مصادر شده و به حراج گذاشته خواهند شد.

درخواست الواح گلی ايران باستان به عنوان غرامت

اعضای خانواده تفنگداران آمريکايی که ۲۸سال پيش در يک عمليات بمب‌گذاری در بيروت کشته شدند، حدود سه سال پيش درخواست کردند یک لوح متعلق به دوران ايران باستان که در موزه‌ای در آمريکا به امانت گذاشته شده، به آنها واگذار شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آنها اين لوح ارزشمند و تاريخی را در ازای غرامت دو ميليارد ۷۰۰ ميليون دلاری که دادگاه برای انها تعيين کرده، خواسته اند.

اين لوح، بخشی از ميراث فرهنگی ايران است که وظيفه حفاظت و نگاهداری از آن به عنوان گنجينه ای ملی، بر عهده دولت جمهوری اسلامی ايران است.

جمهوری اسلامی ايران هرگونه حمايت از گروه های تروريستی و دست داشتن در حادثه تروريستی دهه هشتاد در بيروت را رد کرده است.

ايران اعلام کرده است که احکام دادگاه های آمريکا را به رسميت نمی شناسد، اما با در اختيار گرفتن وکيل تلاش می کند تا مانع دستيابی شاکيان به اين لوح گلی شود.

صدها لوح و قطعه باستانی از هشتاد سال پیش که توسط باستان شناسان در ايران کشف شدند، برای تحقيقات در اختيار بخش آسیايی دانشگاه شيکاگو قرار گرفته اند و هنوز به ايران بازگردانده نشده اند.

ترجمه نوشته های باقی مانده بر روی قطعات کشف شده، پنجره های جديدی را به روی زندگی روزانه مردم در دوران فرمانروايی هخامنشیان در تخت جمشيد باز کرد.

اين الواح که به صورت حکاکی بر روی گِل هستند در بردارنده اطلاعاتی از زندگی روزمره زنان و مردانی است که خود، آن‌ها را نوشته‌اند و مهر زده‌اند. اين زنان و مردان در شکل‌گيری و به اوج رسيدن بزرگ‌ترين امپراتوری جهان سهيم بوده‌اند. چوب حراج زدن به اين مدارک ارزشمند، خسارتی است جبران‌ناپذير، نه تنها برای ايرانيان، بلکه برای تمام آيندگان.

برخی از اين قطعات صدها هزار دلار ارزش دارند، هرچند ارزش واقعی بسياری از آنان هنوز تعيين نشده است. صدها قطعه از اين گنجينه پيش از اين به ايران بازگردانده شده بود.

« شورای سراسری ايرانيان آمريکا» می گويد در شرايطی که مردم ايران در داخل آن کشور با سرکوب و اختناق شديد و از خارج با يک جنگ اقتصادی همه جانبه روبرو هستند ما بايد در برابر روش‌هايی که بدون هيچ تمايز و ملاحظه ای همه را هدف مجازات قرار داده و ميراث فرهنگی ايران را به حراج می برد، ايستادگی کنيم.

« شورای سراسری ايرانيان آمريکا» می نويسد حکومت ايران به بسياری از افراد بيگناه آسيب زده و مسلما قربانيان آن بايد به شکل عادلانه ای غرامت دريافت کنند. ولی حفاظت از حقوق قربانيان رفتار حکومت ايران بايد به شکلی انجام شود که ميراث فرهنگی ايرانيان را به خطر نياندازد.

« شورای سراسری ايرانيان آمريکا» سپس می افزايد که در پيشاپيش همه ايرانيان برای حفاظت از سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید در تمام نهادها از جمله مراجع قضايی، مجالس قانونگذاری و حتی کاخ سفيد تلاش خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG