لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

پنجمین همايش جمهوريخواهان دموکرات و لائيک


مهرداد درویش پور
مهرداد درویش پور
شهر هانوفر آلمان از روز جمعه تا يکشنبه، شاهد برپایی پنجمين همايش جمهوريخواهان دموکرات و لائيک است.

اين نهاد سياسی،همانگونه که از نامش پيداست،بر جمهوری، استقرار دموکراسی و جدایی دين از حکومت تاکيد دارد.

مهرداد درويش پور،عضو شورای هماهنگی جمهوريخواهان دموکرات و لائيک در گفتگو با رادیو فردا، مروری کرده است بر این همايش.

درویش پور: روز اول يک سمينار عمومی خواهد بود متشکل از دو ميز گرد که يک ميزگرد آن مربوط به بحث انتخابات رياست جمهوری ايران، تحولات سياسی آينده و بررسی راهکارهای امکان عبور از جمهوری اسلامی است.

ميز گرد دوم درباره همگرايی جمهوری خواهان ايران خواهد بود. نيروهای جمهوری خواهی که خواستار جدايی دين از دولت، دموکراسی و جمهوری هستند.

در مجموع و در برنامه روز اول که يک کنفرانس عمومی است ما از ۱۲ سازمان جمهوری خواه دعوت کرده ايم. نظير حزب دموکرات کردستان ايران و حزب کومله، جبهه ملی ايران و از جريان های دين باور لائيک مثل نيروهای ملی – مذهبی و از مجامع اسلامی ايرانيان از جريان هايی که هويت جمهوری خواهانه دارند نظير خود اتحاد جمهوری خواه ايران و سازمان جمهوری خواه ايران، اتحاد سکولار – دموکراسی و نيز از چند سازمان چپ نيز دعوت شده است نظير سازمان فدائيان خلق شاخه اکثريت ، اتحاد فدائيان خلق ايران و شورای موقت سوسياليست.

اينها را در کنار يکديگر بنشانيم و ببينيم که زمينه های همگرايی در اين مجموعه ها چيست و همچنين نگاه اين جريان ها را به انتخابات بررسی کنيم و اينکه امکان گذار از جمهوری اسلامی ايران و تحولات سياسی چگونه ممکن خواهد شد.

آقای درويش پور ، اين گروه هايی را که نام برديد را شما خودتان انتخاب کرده و دعوت کرديد يا اينکه فراخوان داديد و آنها پذيرفتند که در اين همايش پنجم جمهوری خواهان دموکراتيک و لائيک شرکت کنند؟

تمام جريان هايی که گفتيم به درخواست ما جواب مثبت دادند و تمام نمايندگان اين سازمان های ۱۲ گانه ای که اشاره کرديم ، خودشان نمايندگانشان را انتخاب و تعيين کردند.

روزهای دوم و سوم همايش چگونه خواهد بود؟

در روز دوم و سوم در واقع گردهمايی پنجم هست که می بايست چند سند را تصويب کنيم. يک بيانيه سياسی داده شده است که اين بيانيه سياسی راجع به تحولات روز و راجع به انتخابات رياست جمهوری پيش روست.

در آن پيشنهاد شده است که ما در اين انتخابات شرکت نمی کنيم.

علت آن را هم گفته ايد که چرا؟

چون جمهوری خواهان لائيک از آن جا که با ساختار نظام دينی در ايران مخالف هستند ، علی العموم نظر چندان خوشايندی نسبت به اين انتخابات ندارند.

کما اينکه اگر حتی اين انتخابات را با انتخابات سال ۸۸ که به هر حال يک فرصت سياسی برای مردم شمرده می شد، مقايسه کنيم در سند پيشنهادی در اين رابطه عنوان شده است که شرايط انتخابات پيش رو نسبت به انتخابات گذشته بسته تر است و بنابر اين جمهوری خواهان لائيک و دموکرات فراخوانده شده اند تا در اين انتخابا شرکت نکنند و در واقع کلمه «تحريم» را به کار برده اند.

البته اين سند پيشنهادی گردهمايی است.
به اين ترتيب نتايج اظهار نظرها در پايان همايش پنجم به صورت سند و يا قطعنامه ای منتشر خواهد شد.

دقيقا يک بيانيه سياسی تحت عنوان همگرايی جمهوری خواهان، به روز کردن منشور سياسی و سند ساختار بعد از به تصويب رسيدن توسط اعضای شرکت کننده در اين گردهمايی، انتشار خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG