لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

«برای همه دانشجویان ایرانی خارج از کشور جا داریم»


محمود ملاباشی، معاون دانشجويی وزير علوم
محمود ملاباشی، معاون دانشجويی وزير علوم
محمود ملاباشی، معاون دانشجويی وزير علوم ایران، ضمن اعلام وجود ۲۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های ايران گفت: «اگر ۶۰ هزار دانشجويی که در خارج از کشور تحصيل می‌کنند اراده کنند که به داخل بيايند ما برای همه آنها جا داريم و در عرض يک هفته هم به همه آنها جواب مثبت خواهيم داد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ملاباشی در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: «بيشتر دانشجوهای ايرانی خارج از کشور در هند به سر می‌برند که تعداد آنها حدود ۱۰ هزار نفر است و در مالزی هم تقريبا همين تعداد دانشجو وجود دارد.»

ملاباشی ادامه داد: «حدود پنج هزار دانشجوی ايرانی در اوکراين و بقيه دانشجويان هم در ديگر کشورها پراکنده هستند.»

با این حال معاون دانشجويی وزير علوم جمهوری اسلامی خبر داد که «برای برخی رشته‌ها برای تقاضای داخل جا نداريم».

محمود ملاباشی در اين مورد افزود: «ما برای شش رشته مشخص که ۴۰ درصد متقاضيان خواستار ورود به آن هستند حتی به اندازه تقاضای داخل هم جا نداريم. به طور مثال، افراد فارغ‌التحصيل از رشته انسانی دوست دارند در رشته حقوق ادامه تحصيل دهند و يا افرادی که در رشته رياضی تحصيل کرده‌اند علاقه فراوانی دارند تا در رشته معماری تحصيل خود را ادامه دهند. بر اين اساس بايد گفت در خصوص برخی رشته‌ها امکانات برای ورود همه وجود ندارد.»

آقای ملاباشی در حالی از دانشجويان ايرانی خارج از کشور برای ادامه تحصيل در ايران دعوت می‌کند که اخيرا صندوق بين‌المللی پول اعلام کرد از آمار «فرار مغزها» از کشورهای مختلف در گوشه و کنار دنيا ايران با از دست دادن سالانه حدود ۱۸۰ هزار فرد دارای تحصيلات دانشگاهی از نظر فرار مغزها مقام اول را به خود اختصاص داده است.

اين سازمان بين‌المللی خروج رقم ۱۸۰ هزار تحصيل‌کرده را معادل خروج سالانه ۵۰ ميليارد دلار سرمايه از کشور ايران دانسته است.

کامران دانشجو، وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد، در واکنش به این خبر با رد وجود فرار مغزها از ایران این گفته را که دانشگاه‌های کشورهای دیگر بیشتر قدر دانشجویان ایرانی را می‌دانند «توهین به مردم» ایران دانست.
XS
SM
MD
LG