لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

دو عکاس ایرانی در میان برندگان «ورلد پرس»


عکسی از مجید سعیدی برنده جایزه دوم مسايل معاصر مسابقات عکاسی بنياد «ورلد پرس»
عکسی از مجید سعیدی برنده جایزه دوم مسايل معاصر مسابقات عکاسی بنياد «ورلد پرس»
دو عکاس ايرانی برنده سه جايزه مسابقات عکاسی بنياد «ورلد پرس» شدند. مجيد سعيدی جايزه دوم بخش مسايل معاصر مسابقات عکاسی بنياد «ورلد پرس» شده است.

بر اساس گزارش سايت بنياد ورلد پرس، ابراهيم نوروزی، يک عکاس ديگر ايرانی،‌ نيز برنده دو جايزه شده است.

مجید سعیدی یکی از برندگان جوایز این بنیاد که در کابل به سر می برد در گفت‌وگو با رادیو فردا ابتدا درباره شرایط اهدای این جایزه می گوید:

«بنیاد ورلد پرس مهمترین مسابقه و فستیوال عکس خبری و مستند جهان را دارا ست . سالیان سال است که این فستیوال از سوی این بنیاد برگزار می شود و تقریبا معتبرترین فستیوال عکس جهان به شمار می رود.

مجید سعیدی
مجید سعیدی

هر سال به بهترین عکاسان خبری مستند جهان در بخش های مختلف و کتی گوریهای متفاوتی ، جوایزی اهدا می شود.

من امسال در بخش مسائل معاصر که یکی از به گفته خود مسئول ورلد پرس، سخت ترین بخش های مسابقه است، مقام دوم را کسب کرده ام و دوست دیگری ایرانی ما به نام ابراهیم نوروزی که از عکاسان خوب ایرانی هستند در بخش پرتره جایزه اول و دوم را کسب نموده اند.»

عکسی که شما امسال برای مسابقه فرستاده بودید و در این فستیوال شرکت کرد و توانست جایزه ورد پرس فتو را توانست به دست بیاورد چه خصوصیاتی داشت و روی چه مسئله ای انگشت گذاشته بودید؟

من معمولا روی مسائل حقوق بشر کار می کنم.چند سالی است که در مورد مسائل حقوق بشر عکاسی می کنم و این مجموعه من هم در مورد زندگی افغانی هایی است که سالیان سال است در کنار جنگ ، دارند زندگی می کنند. شما جنگ خاصی را در عکس ها به طور آشکاری نمی بینید ولی زندگی اینها خیلی قشنگ نمایان است که در کنار جنگ جریان دارد. یک مجموعه عکس از اتفاقاتی است که برای زنان و کودکان رخ می دهد و مسئله خشونت علیه زنان و اعتیاد نیز در این عکس ها به نمایش گذاشته می شود.

آیا در نامه ای که شما از دبیرخانه ورد پرس فتو دریافت کرده اید ، اشاره شده است که به چه دلیل به این مجموعه جایزه این فستیوال تعلق گرفته است؟

فقط تبریک گفته اند و گفته اند که داوری این بخش جزو سخت ترین بخش های فستیوال بوده است . گویا ظاهرا رقابت خیلی فشرده بوده است چون بحث فرهنگ معاصر تمام اتفاقاتی را که در دنیا می افتد را در بر می گیرد و به همین دلیل هم از سراسر دنیا عکاسان بزرگ و به نام و حرفه ای در این بخش شرکت کرده اند و به همین دلیل هم داوری سخت بوده است.
احساس من این است که شاید به دلیل نگاه انسانی من در این مجموعه این جایزه به من تعلق گرفته است ولی در هر صورت باید این سوال را داوران پرسید و آنها بهتر می دانند که چرا این جایزه به من تعلق گرفته است.

شما اشاره کردید که یک عکاس ایرانی دیگر هم یک جایزه دیگری هم در بخش پرتره توانسته است کسب کند. آیا شما اطلاعاتی در مورد عکس این عکاس ایرانی دارید ؟

بله. عکس های ایشان در مورد اسید پاشی در ایران است که یک پدری ظاهرا به صورت فرزند و همسرش اسید پاشیده است و اگر اشتباه نکنم این اتفاق در شهرستان بم رخ داده و در ایران از این پرتره عکاسی شده است که بسیار عکس تکان دهند و قوی و شاید به نوعی بشود گفت که عکس «مشمئزکننده ای» است.

در سال گذشته اتفاقا درباره همین موضوع اسید پاشی جایزه مستند «شید» که در ایران برگزار شد نیز به یک عکاس دیگری به نام آقای نسائی تعلق گرفت که او هم از همین خانواده که قربانی اسید پاشی شده بودند عکاسی کرده بود .
XS
SM
MD
LG