لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

نگرانی مردم ایران از وقوع جنگ


خبرنگار روزنامه «لس آنجلس تايمز» بر مبنای گفتگوهای خود با مردم در کوچه و بازار شهر تهران، در گزارش خود نگرانی ايرانيان از تشديد تنش با غرب بر سر برنامه های هسته ای آن کشور و احتمال وقوع جنگ را منعکس کرده است.

خلاصه ای این مطلب به شرح زیر است:

در يکی از سوپر مارکت های تهران علی و همسراش که چهل و چند ساله و از خانواده ای مرفه به نظر می رسند هر چه که به دست شان می رسد می خرند . وقتی ديگران از وی می پرسند چرا اين همه خريد می کند علی در جواب می گويد:« به خاطر احتمال وقوع جنگ و قحطی دارد مواد خوراکی ذخيره می کند» وی اين احتمال را بسيار جدی می داند و می گويد:« به صورت بقيه مردم نگاه کنيد، همه نگران اند.»

آمريکا و متحدان غربی آن کشور سوء ظن دارند که ايران در حال تهيه مقدمات برای توليد سلاح هسته ای است . اعلام خبر آغاز غنی سازی در تاسيسات زير زمينی فردو طی هفته های گذشته بر نگرانی های غرب افزوده است. روز يازدهم ماه ژانويه يکی از مديران برنامه های هسته ای ايران بر اثر انفجار بمبی که به اتومبيل وی چسبانده شد به قتل رسيد. مقامات امنيتی اسرائيل هشدار داده اند که در سال جديد ميلادی حوادث «غيرعادی» ديگری در ايران اتفاق خواهد افتاد.

برخی از فرماندهان نظامی ايران طی هفته های گذشته تهديد کردند که آن کشور ممکن است تنگه هرمز ، محل عبور حدود يک چهارم از نفت خام جهان از مسدود کند. هر چند در روزهای بعد وزارت خارجه ايران سعی کرد نگرانی های ناشی از اين اظهارات را کاهش دهد ولی دولت آمريکا به صراحت هشدار داده که چنين اقدامی را تحمل نخواهد کرد.
خبرنگار « لس آنجلس تايمز» از قول فرخنده شهروند ديگر تهران می نويسد :« دشمنی و تنش بين حکومت ايران وغرب روز به افزايش است و به نظر نمی رسد که هيچيک حاضر به عقب نشينی باشند. به همين خاطر طبيعی است که ما نگران باشيم.»

محمد که در يک قصابی در تهران کار می کند می گويد که در مورد تهديد های اخير به حمله نظامی به ايران نگران است ولی با وجود پارازيت های موجود روی برنامه هايی که تلويزيون های خارج از ايران پخش می کنند، نمی تواند به درستی از اخبار مربوط به اين بحران با خبر شود. وی می افزايد:« ما نمی توانيم تلويزيون فارسی بی بی سی را ببينيم به همين خاطر نمی دانيم که واقعا بايد نگران بود و يا نه.»

به نظر می رسد که در حال حاضر سياست دولت آمريکا در قبال ايران ترکيبی از اعمال تحريم های شديد تر و فشار ديپلماتيک برای تضعيف و انزوای ايران است . ولی دولت های آمريکا و اسرائيل احتمال کاربست گزينه نظامی را به طور کامل رد نکرده اند. باراک اوباما در ماه دسامبر باری ديگر تاکيد کرد:« در برخورد با ايران ما هيچ گزينه ای را کنار نگذاشته ايم.»

اوايل هفته جاری « اهود باراک» وزير دفاع اسرائيل با هدف کاستن از حدس و گمان ها در مورد حمله نظامی به ايران گفت که با تصميم دولت اسرائيل به حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران هنوز فاصله زيادی داريم.

در يک چنين شرايطی بسياری از مغازه ها و فروشندگان در خيابانهای تهران از بد بودن وضعيت تجارت و نامعلوم بودن آينده شکايت دارند. ارزش برابری ريال در برابر دلار آمريکا به شدت کاهش يافته است. دولت در هفته های اخير معاملات ارز در بازار سياه را ممنوع کرده است.

يک ميوه فروش که خود را اکبر معرفی کرد می گويد که هر روز از تعداد مشتريان وی کاسته می شود و دليل آن کاهش شديد در قدرت خريد مردم است. او می گويد:« بيست و چند سال پيش پس از پايان جنگ با عراق حداقل يک آينده ای وجود داشت و ما می توانستيم برای آينده خود برنامه ريزی کنيم»

فريبرز رييس دانا يکی از اقتصاد دانان منتقد در تهران شعارها و تهديدهای جنگ طلبانه هفته های اخير را جدی نمی داند . وی می افزيد:« من در مورد وقوع جنگ نگران نيستم به نظر نمی رسد که هيچيک از دو حکومت واقعا طرفدار شروع جنگ باشند. شعارها و تهديدهای فراوانی مطرح می شوند ولی هيچکدام را نبايد جدی گرفت.
XS
SM
MD
LG