لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

بمبگذاری در مناطق شیعه‌نشین عراق بیش از ۳۰ کشته برجای گذاشت


روز جمعه بر اثر انفجار چهار بمب در دو بازار در شهر بغداد و شهرک «شمالی» در استان حله عراق حداقل ۳۰ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

اين چهار مورد بمب‌گذاری تازه‌ترين موارد از مجموعه حملات گروه‌های شورشی است که سعی می‌کنند با تضعيف دولت مرکزی و به هم زدن وضعيت امنيتی کشور زمينه را برای درگيری‌های قومی و مذهبی فراهم کنند.

شبکه خبری «ای بی سی» می‌نويسد که يک مورد از اين بمب‌گذاری‌ها در يک بازار حيوانات خانگی در محله کاظميه شهر بغداد و بمب‌گذاری ديگر در يک بازار تره‌بار در شهرک «شمالی» در استان حله روی داده است.

روزهای جمعه شلوغ‌ترين روز رفت و آمد مردم به بازارهای محلی است و به همين خاطر گروه‌های شورشی برای افزايش تلفات سعی می‌کنند بمب‌گذاری‌ها را در روزهای جمعه و در محوطه بازارها انجام دهند.

به گفته مأموران پليس اولين مورد از اين بمب‌ها که همه در اتومبيل جاسازی شده بودند اواسط صبح در ورودی بازار محله کاظمين منفجر شد. درست درلحظاتی که مردم هراسان سعی داشتند از منطقه بگريزند بمب بعدی نيز منجر شد.

بر اثر اين انفجارها حداقل ۱۷ نفر کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند که تمامی آنها افراد غيرنظامی هستند.

يک ساعت بعد دو بمب ديگر که باز در اتومبيل کار گذاشته شده بود به طور همزمان در بازار شهرک «شمالی» واقع در استان حله منفجر شد که به گفته مقامات مسئول حداقل ۱۳ نفر بر اثر آن کشته و ده‌ها تن نيز مجروح شده‌اند.

شبکه خبری «ای بی سی» می‌افزايد که مقامات بهداشت عراق رقم تلفاتی را که توسط مأموران پليس اعلام شده تأييد کرده‌اند.

با وجودی که از سال ۲۰۱۰ به اين سو از ميزان حملات خشونت‌آميز در عراق کاسته شده است هنوز هم گروه‌های شورشی و يا گروه‌های مرتبط با شبکه القاعده، تقريباً هر روز حملاتی را عليه اهداف نظامی و غيرنظامی انجام می‌دهند. هدف اين بمب‌گذاری‌ها تضعيف دولت عراق است که شيعيان رهبری آن را در دست دارند.
XS
SM
MD
LG