لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

«گروه مالکی و گروه علاوی هيچ وقت شريک و دوست نبودند»


بحران سياسی در عراق، پس از خروج نيروهای آمريکايی و با شرکت نکردن ائتلاف العراقيه، در جلسات پارلمان، بالا گرفته است.

حدود يک سال است که به‌دليل اختلاف بين گروه نوری مالکی، نخست‌وزير عراق و ائتلاف العراقيه، برخی از وزارت‌خانه‌های حساس دفاعی و امنيتی، همچنان بدون وزير مانده‌اند.

در گفت‌وگو با محمود عثمان، نماينده کردستان عراق در پارلمان، با راديو فردا ، می گويد؟


ايشان در جلسه امروز –دوشنبه- شرکت نکردند و در جلسه پريروز هم شرکت نکردند. از امروز هم برای کريسمس و سال نو تعطيل شد و تقريبا ۱۰-۱۲ روز تعطيل هستيم.

به هر حال اينها با هم مشکل دارند و هميشه مشکل داشتند و هيچ وقت گروه مالکی و گروه علاوی شريک، دوست و صميمی نبودند.

آقای محمودعثمان! اعتراض ائتلاف سکولار «العراقيه» به رهبری اياد علاوی اين است که می‌گويد نوری‌المالکی، نخست وزير عراق، عمدا سعی می‌کند پست‌های حساس وزارت خانه‌های امنيتی خالی بماند و اختلاف برای تعيين وزيران اين وزارتخانه‌ها همچنان باقی است. چرا اعتراض نهايی آقای علاوی و اعتراض العراقيه هم‌زمان شده با خروج کامل نيروهای آمريکايی از عراق؟

اين اختلافات هميشه وجود داشت. سالی که گذشت و حکومتی که با يکديگر جور نبودند، علت بروز مشکلاتی چون نامزد نکردن وزير دفاع و وزير داخلی و ديگر مشکلات موجود اين بوده که آنها با يکديگر توافق ندارند.
حالا چرا در اين زمان اختلافات بيشتر شده، شايد علتش اين باشد که وقتی آمريکايی‌ها بودند و اين نوع مشکلات پيدا می‌شد تا حدودی ميانجی‌گری می‌کردند و کمی از اين مشکلات به شکل موقت حل می‌شد.

می‌توان اين طور تعبير کرد که آنها نگران هستند که با خروج نيروهای آمريکايی مشکلاتشان با دولت نوری‌المالکی برای هميشه حل نشده باقی بماند؟

برخی از آنها نگرانند نه همه آنها. گروه علاوی که حالا اين طور می‌گويند خودشان بيشتر از گروه شيعه‌ها می‌خواهند آمريکا در عراق نماند و بيرون برود. کردها البته کمی اظهار نگرانی کردند ولی گروه علاوی هيچ ابراز نگرانی نکردند.

ميدانيم ائتلاف سکولار العراقيه به رهبری اياد علاوی ۹۱ کرسی در پارلمان عراق دارد، يعنی حتی بيشتر از کرسی‌های گروه نوری‌المالکی. اگر پس از پايان تعطيلات چند روزه مجلس، ائتلاف آقای علاوی باز هم در جلسات مجلس شرکت نکند اوضاع چگونه خواهد شد؟

اين مسئله اثر دارد از اين جهت که بيشتر عرب‌های سنی با آنها هستند، يعنی آنها يکی‌ از گروه‌های عمده عراق هستند بين کرد و شيعه و سنی که اگر شرکت نکنند البته اوضاع بد می‌شود.

يعنی حتی ممکن است دولت نوری‌المالکی سقوط کند؟

در اين دو هفته که در تعطيلات هستيم تلاش‌های برای ميانجی‌گری صورت می‌گيرد از طرف پارلمان، از طرف بارزانی و مقتدا صدر و حکيم. اگر همه تلاش‌ها با هم باشد ممکن است بتوانند کاری انجام دهند و ديالوگ جدی بين آنها به وجود آيد، اما اگر اين تلاش‌ها نتيجه ندهد ممکن است بعد از تعطيلات اوضاع پيچيده‌تر شود.
XS
SM
MD
LG