لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

«تحریم ها بازار اصفهان را نابود کرده است»



بازار اصفهان با قدمتی بیش از چهار قرن یکی از قدیمی ترین و در عین حال مهمترین مراکز تجارت سنتی در ایران است.
بازار اصفهان با قدمتی بیش از چهار قرن یکی از قدیمی ترین و در عین حال مهمترین مراکز تجارت سنتی در ایران است.
خبرنگار روزنامه کانادایی «تورنتو استار» در گزارشی از اصفهان و از خلال گفتگو با کسبه این بازار می نویسد که بازاریان از فشار شدید تحریم های بین المللی می نالند و می گویند که این تحریم ها بازار اصفهان را نابود کرده است.

خلاصه ای از این گزارش به شرح زیر است:

بازار اصفهان با قدمتی بیش از چهار قرن یکی از قدیمی ترین و در عین حال مهمترین مراکز تجارت سنتی در ایران است. ساختمان این بازار در دوران سلسله پادشاهان صفوی بنا شده که در بخش قدیمی شهر و با فاصله کمی از میدان نقش جهان قرار دارد.

در گذرگاههای سرپوشیده این بازار هر بخش یا راستایی به عرضه و فروش یک دسته از محصولات بومی و گاه وارداتی اختصاص دارد. از ادویه و خشکبار گرفته و فرش و صنایع دستی تا خواربار و سایر اقلام مصرفی که برای خانواده های ایرانی جزو کالاهای اساسی است.
جواهر فروشی که با خبرنگار وب سایت «تورنتو استار» صحبت کرده می گوید اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد شاید مجبور شود کاسبی خود را تعطیل کند. به گفته وی میزان فروش وی نسبت به یک سال پیش دو تا سه برابر کمتر شده است.


بازار اصفهان و به خصوص صنعتگران آن در طول تاریخ جایگاه مهم و شهرت فراوانی داشته اند و این بازار و شبکه تجارتی که به آن تکیه دارد در طول تاریخ معاصر ایران عامل اصلی هویت این شهر و یکی از منابع مهم فعالیت های اقتصادی در این بخش از ایران بوده است.

یک جواهر فروش بیست و چند ساله در حجره کوچک خود جواهراتی را که صنعتگران محلی از طلا و نقره ساخته اند، نشان می دهد. در نحوه گفتار و صدای او می توان یک احساس قوی از افتخار را دید. او از اهمیت این بازار می گوید و از کار صنعتگرانی که طی قرنهای متمادی چنین اعتبار و جایگاهی را برای بازار اصفهان خلق کرده اند.

اما وقتی به شرایط امروز بازار اصفهان اشاره می کند لحن و صدای او تغییر می کند. وی با حالت اعتراض و تاسف می گوید که تحریم های غرب بازار اصفهان را نابود کرده است. وی تنها کاسبی نیست که چنین اعتقادی دارد.

هر چند هدف اصلی تحریم های غرب اعمال فشار به حکومت ایران برای تجدید نظر در برنامه های هسته ای این کشور است اما محدودیتی که در مورد معاملات بانکی و انتقال ارز به اجرا گذاشته شده صادرات و واردات کالاهای غیر نفتی را نیز بسیار دشوار و پر هزینه کرده است.

در چنین شرایطی اکثر مردم ایران از خرید کالاهای غیرضروری پرهیز می کنند قمیت کالاهای اساسی و انرژی طی یکسال گذشته به شدت افزایش یافته است و دیگر کسی رغبت و یا توان مالی آن را ندارد که کالاهایی نظیر فرش، جواهر آلات و یا وسایل الکترونیکی خریداری کند.

جواهر فروشی که با خبرنگار وب سایت «تورنتو استار » صحبت کرده می گوید اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد شاید مجبور شود کاسبی خود را تعطیل کند. به گفته وی میزان فروش وی نسبت به یک سال پیش دو تا سه برابر کمتر شده است.

هر چند حکومت ایران در ماههای اخیر سعی کرده تسهیلات بیشتری برای خرید ارز صادراتی و نقل و انتقال پول به خارج فراهم کند ولی این اقدامات در حدی نبوده که به نیازهای صادرات و واردات ایران پاسخ گوید. در عین حال مصرف کنندگان ایرانی هنوز هم در میزان خرید کالاهای غیر اساسی به شدت احتیاط می کنند.

تحت تاثیر این وضعیت سفر گردشگران ایرانی و توریست های خارجی به شهر اصفهان نیز کاهش یافته است. با سرکشی به هتلها و رستورانهای اطراف مرکز شهر می توان دید که بسیاری از آنها مشتری چندانی ندارند. به نظر می رسد که اکثر کسبه و بازاریان اصفهان از وضعیت موجود به شدت ناراضی هستند و همه متنظر هستند ببینند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
XS
SM
MD
LG