لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

«رژيم جمهوری اسلامی به دردسر افتاده است»


«تَرَک‌هایی در سنگ ايران» نام مقاله‌ای است که روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال امروز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، به قلم مايکل لدين منتشر کرده است. آقای لدين که از راست‌گرايان سرشناس و عضو «بنياد دفاع از دمکراسی‌ها» در آمريکاست در اين مقاله می‌نويسد که رژيم جمهوری اسلامی به دردسر افتاده است.

وی در تاييد اين گفته به برخی رويدادهای کم‌سابقه در ايران اشاره می‌کند که از چندی پيش در کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وال استريت جورنال می‌نويسد: «ايران دوست دارد تظاهر کند که دارای قدرت نظامی پيشرفته است، در جامعه جهانی پشتيبان دارد و بر اوضاع داخلی مسلط است.»

اين روزنامه می‌نويسد: «شايد برخی کارشناسان خارجی اين اظهارات ايران را قبول کنند، اما واقعيت اين است که ايران به دردسر افتاده است. رهبران ايران ديگر در انظار عمومی مشروعيت ندارند و نمی‌توانند مشکلات کشور را حل کنند.»

به نوشته اين روزنامه، دولتمردان جمهوری اسلامی امروز بيش از پيش با مخالفت‌های معترضين روبه‌رو هستند و علنا به جان هم افتاده‌اند.

چند هفته پيش، گزارش‌های رسمی و غير‌رسمی حاکی از آن بود که نيروی هوايی ايران سه فروند هواپيمای بدون سرنشين را در نزديکی بوشهر سرنگون کرده است. وقتی سپاه پاسداران لاشه هواپيماها را برای يافتن اثری از دشمن بررسی کرد متوجه شد که اين هواپيماها خودی هستند.

نويسنده به نقل از نشريات داخل ايران می‌نويسد که ايران بدون آن که نيروی هوايی خود را در جريان بگذارد واحد ويژه‌ای را برای به کارگيری هواپيماهای بدون سرنشين راه‌اندازی کرده بود. ظاهرا عدم هماهنگی بين اين نيروها عامل سقوط این هواپیماها شده است.

در اواخر ماه ميلادی گذشته، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت که خيلی از افسران ارشد سپاه از حاميان جنبش سبز هستند. کمی پس از آن اعلام شد که ۲۵۰ تن از افسران سپاه پاسداران به طور ناگهانی از مقام‌شان استعفا کرده‌اند.

طی چند هفته اخير، شمار زيادی از روزنامه‌نگاران خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شغل‌شان را از دست داده‌اند، و تعدادی از اين افراد به فرانسه و آمريکا مهاجرت کرده‌اند.

مايکل لدين در وال استريت جورنال همزمان به وقايع ديگری در ایران اشاره می‌کند و می‌نويسد که چندی است در صنعت نفت و گاز ايران هم انفجارهايی روی می‌دهد. او،‌برای مثال، به خط لوله گاز ايران به ترکيه، لوله‌های گاز طبيعی نزديک تبريز، و همچنين آتش‌سوزی در نيروگاه پتروشيمی پرديس در عسلويه اشاره می‌کند که اين آخری شش ماه پيش از آن نيز دچار سانحه شده بود.

ترک ديگری که وال استريت جورنال معتقد است بر پيکر جمهوری اسلامی وارد آمده بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در ايران است.

نرخ بيکاری در ماه گذشته ۱۵ درصد و در برخی مناطق ۴۵ درصد گزارش شد. در تهران، مقامات بهداشتی نسبت به ناسالم بودن آب آشاميدنی اين شهر به مردم هشدار دادند. قطع برق در اين کشور خيلی شايع است. رانندگان تاکسی به خاطر کمبود گاز و صف‌های طولانی در طول تابستان دست به اعتراض زده‌اند.

به اعتقاد مايکل لدين، همه اين‌ها نشان می‌دهد که تحريم‌های جهانی کار خودش را کرده است.

او در ادامه به رهبر جمهوری اسلامی اشاره می‌کند و می‌گويد وقتی ماه گذشته آقای خامنه‌ای در تلاش برای تثبيت عظمت بر باد رفته اعلام کرد که «جانشين خدا بر زمين است» نيروهای مخالف آن چنان با اين اظهارات مخالفت کردند که اين فتوا بعد از چند روز از وب‌سايت رهبری برداشته شد.

وال استريت جورنال همچنين به دخالت‌های رهبر جمهوری اسلامی در عرصه‌هايی نظير موسيقی اشاره می‌کند که مخالفت‌ها و نگرانی‌هايی را به همراه داشته است. آقای خامنه‌ای فتوا داده بود که موسيقی با اهداف نظام سازگار نيست و جوانان بهتر است به يادگيری علوم و فنون بپردازند.

به نوشته وال استريت جورنال، حملات شديد لفظی سران جنبش سبز به سياست‌های دولت نيز از ديگر ترک‌هايی است که بر پيکر نظام جمهوری اسلامی پيدا شده است. اظهارات تند مهدی کروبی و گفته‌های ميرحسين موسوی مبنی بر این که «استبداد دينی بدترين نوع استبداد است» از نظر نويسنده اين مقاله حکايت از آن دارد که شکاف در نظام جمهوری اسلامی بسيار جدی است.
XS
SM
MD
LG