لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

نتانياهو: ايران قصد ساخت ۲۰۰ بمب اتمی را دارد


 بنیامین نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل
نخست وزير اسرائيل در مصاحبه ای با واشینگتن پست، که جمعه سی و يکم خرداد منتشر شد، گفت که ايران ساخت دويست بمب اتمی را در دستور کار دارد و همزمان ساخت موشکهای قاره پيما را ادامه می دهد.

به گفته بنیامین نتانياهو، موشک هايی که ايران می سازد شش تا هشت سال ديگر نيز می تواند به خاک آمريکا هم برسد.

نخست وزیر اسرائیل توضیح بیشتری در مورد ادعای خود ارائه نداد.

اسرائيل و غرب ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.

نخست وزير اسرائيل مدعی است که حسن روحانی، رييس جمهوری منتخب ايران، مبتکر دکترين «مذاکره کن ولی اورانيوم را هم غنی کن» بوده است.

نتانياهو در مصاحبه با روزنامه واشينگتن پست، نظرات خود را در مورد «بی اثر بودن انتخاب حسن روحانی در پرونده هسته ای» تکرار کرده و آقای روحانی را «خالق دکترين مذاکره کن ولی غنی هم بکن» ناميده است.

به گفته نتانياهو، کتابی نيز که حسن روحانی نوشته، «همين پيام» را دارد؛ نتانياهو جملاتی از اين کتاب را برای خبرنگار واشينگتن پست نقل نموده است.

يکی از اين جملات اين است: «با مذاکراتی که (در نيمه اول دهه گذشته) ايران با غربی ها داشت، فضای بهتری برای تکميل تاسيسات اتمی اصفهان بوجود آورديم».

اشاره نتانياهو به کتاب خاطراتی است که حسن روحانی درپايان دوران دبيری شورای عالی امنيت ملی ايران در باره مذاکرات هسته ای با کشورهای اروپايی در دهه گذشته، نگاشت.

سران اسرائيل با نگرانی از احتمال کاهش تحريم ها عليه ايران پس از آغاز به کار حسن روحانی و سخت ترشدن کار اسرائيل در قانع کردن جامعه بين المللی به تداوم تحريم ها عليه ايران، در روزهای گذشته گفته اند، غرب «ساده لوح» است و «زود فريب لبخند مهره های ميانه روی ايران را می خورد».

نتانياهو سه بار در روزهای گذشته نظرات خود را تکرار کرد و بنظر می رسد که برای تاکيد دوباره بر ديدگاههايش، اين مصاحبه با واشينگتن پست را انجام داده است.

نتانياهو به واشينگتن پست گفت ايران بايد غنی سازی اورانيوم را قطع کند و تاسيسات «فردو» را برچيند و «اينها درخواستهای اسرائيل نيست بلکه خواسته های مصرح در قطعنامه های شورای امنيت است».

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سازمان ملل سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

نتانياهو می گويد: «نبايد به ايران هيچ امتيازی داده شود وتحريم ها تا تغيير هدف برنامه هسته ای ايران بايد ادامه يابد» و می افزايد اسرائيل «حق رفع تهديد» را برای خود محفوظ می داند.

نتانياهو از سالها پيش برنامه هسته ای ايران را «خطری حياتی» برای کشورش دانسته است.
XS
SM
MD
LG