لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

«ما هرگز کشور شما را بمباران نمی کنيم. ما شما را دوست داريم»


طرح از صفحه فیس بوک پوش پین مهینا
طرح از صفحه فیس بوک پوش پین مهینا

يک زوج جوان اسرائيلی با گشودن صفحه ای در فيس بوک (۱) با ابراز همبستگی با ملت ايران از احتمال وقوع جنگ ميان اسرائيل و ايران ابراز انزجار کرده و تأکيد کرده اند که ملت اسرائيل خواهان جنگ با ايران و بمباران ملت ايران نيست.

رونی ادری و ميخال تامير که هر دو اهل شهر تل آويو هستند، افزون بر صفحه فيس بوک در مخالفت با يک جنگ احتمالی، پوسترهايی نيز تهيه کرده اند که به زبان انگليسی بروی آنها نوشته شده است «ايرانی ها ما هرگز کشور شما را بمباران نمی کنيم. ما شما را دوست داريم.»

در پوسترهای ديگری نيز برای افکار عمومی اسرائيل که نبايد ملت ايران را دشمن خود بپندارد، رونی ادری و ميخائيل تامير نوشته اند که «ايرانی ها نيز مانند ما انسان هستند؛ با پوست و خون؛ انسان هايی با زندگی عادی.»

اقدام رونی ادری و ميخال تامير در چند روزی که از گشايش صفحه آنها در فيس بوک سپری شده است، مورد حمايت صدها نفر از مردم اسرائيل و کشورهای ديگر جهان قرار گرفته است و حتی ايرانيانی نيز از درون ايران به آن «لايک» زده اند.

رونی ادری و ميخال تامير در حالی که شديداً هيجان زده هستند با بغض در گلو به راديوی ارتش اسرائيل می گويند که از استقبال گسترده مردمی از فکر خود خشنودند.

اين زوج جوان تأکيد دارد که می خواست که ديوارهای نفرت و خصومت را فرو بريزد و با زبان ساده با ملت ايران حرف بزند و موفق نيز بوده است.

رونی در صفحه فيس بوک نوشته است «هر وقت از تلويزيون ترجمه سخنان يک مقام جمهوری اسلامی ايران را می شنوم که از نابودی اسرائيل در يک جنگ سخن می گويد، با خود می گويم ترديدی نيست که اين فرد اصلاً نماينده همه ملت ايران نيست. بنا بر اين هر وقت شما ملت ايران نيز در تلويزيون خود سخنان يک اسرائيلی را شنيديد که از بمباران ايران حرف می زند، بدانيد که او نماينده همه ملت اسرائيل نيست.»


رونی ادری می گويد که من البته نماينده همه ملت اسرائيل نيستم اما می توانم بگويم که فکر من که يک پدر نگران و يک معلم هستم، انديشه بسياری از شهروندان معمولی اسرائيل است.

رونی به راديوی ارتش اسرائيل می گويد که هنگامی که نخستين پوستر خود را در مورد عشق به ملت ايران منتشر کرد، برخی به او مظنون شدند که «شريک و همکار دشمن» شده است اما در پاسخ تأکيد داشت که رساندن پيامی ساده به طرف مقابل که ما شما را انسانی لايق عشق و محبت و همانند خود می دانيم، می تواند اثرات خاص خود را داشته باشد.

به گفته رونی که مربی گرافيک نيز هست، دانشجويان او بر سر اين موضوع با ايرانيانی در ايران و جهان از راه اينترنت گفت و گو کرده اند، و بدين ترتيب «ديوارهای سنگينی فرو افتاده است و نام ايران يک باره برای اين اسرائيلی ها مفهوم ديگری غير از بمب اتمی و احمدی نژاد گرفته است.»

ميخال تامير که يار زندگی رونی ادری است، نيز می گويد که هدف ما اين است که بگوييم که ما نبايد بگذاريم که کار تنش ميان اسرائيل و ايران به مرحله بمباران برسد؛ ما نبايد بگذاريم اين اتفاق بيفتد.

ميخال می افزايد که او و يار زندگی اش که هر دو گرافيست هستند، فکرهای ديگری هم برای طرح بروی پوستر دارند و گرافيست های ديگر نيز بايد به آنها کمک کنند.

ميخال می گويد که از واکنش مثبت ايرانی ها «اشکش در آمده است» و به اين فعاليت ادامه خواهد داد. به گفته او، صدها پيام از ايرانی ها دريافت کرده است که از او و رونی تشکر کرده اند.

رونی ادری و ميخال تامير از حاميان اين انديشه خواسته اند که هر يک عکس خود را بالای اين پوستر بگذارند و آن را برای اين کمپين بفرستند.

در صفحه فيس بوک اين زوج نيز از هم اينک عکس های بسياری از مردم اسرائيل در بالای پوستر يکسان «ايرانی ها ما هرگز شما را بمباران نمی کنيم، ما شما را دوست داريم» قرار گرفته است؛ اکثر اين افراد جوانان اسرائيلی هستند. اما در يک عکس نيز بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با خنده بر لب بر بالای همان شعار ديده می شود.

در عکسی نيز آرامگاه باستانی و ساده کوروش کبير در پرسپوليس در جنوب ايران بالای همان پوستر و همان شعارها قرار گرفته است؛ يهوديان بقای قوم خود را در سرزمين بابِل به کوروش کبير مديون می دانند و همين روزها در جشن پوريم اين مناسبت را دوباره يادآوری کردند.

افزون بر اقدام اين زوج اسرائيلی که ريشه و تبار ايرانی نيز ندارند، در روزهای اخير افرادی از ميان ايرانی زادگان در اسرائيل اعلام کرده اند که در تدارک تظاهراتی در تل آويو هستند تا با احتمال وقوع جنگ مخالفت کنند.

بابک اسحاقی يک شاعر فارسی گو در اسرائيل می گويد که ايران مادر ما و اسرائيل پدر ماست و ما هرگز جنگ ميان اين دو را نمی خواهيم.

کمال پينحاسی، سردبير نشريه ديرپای «شهياد» که سال های طولانی است به زبان فارسی دراسرائيل منتشر می شود، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که اسرائيلی ها خواهان ستيز و عدوات با کشور و ملت ايران نيستند.

دولت اسرائيل از برنامه هسته ای ايران در حالی که سران جمهوری اسلامی ايران از «لزوم محو اسرائيل از نقشه جغرافيا» سخن گفته اند، ابراز نگرانی می کند و در برابر، ايران نيز تأکيد کرده است که در صورت روبرو شدن با حمله از سوی هر عاملی – حتی اگر اسرائيل نباشد- ايران به اسرائيل حمله خواهد کرد.

(۱) http://www.facebook.com/pushpin

XS
SM
MD
LG