لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

«در صورت لزوم اسرائیل آماده عملیات در ایران است»


بنی گنتز، رئیس ستاد مشترک اسرائیل
بنی گنتز، رئیس ستاد مشترک اسرائیل
ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، ‌منتشر شد، گفت: «اگر لازم باشد، ارتش این کشور آماده انجام عملیات در ایران است.»

بنی گانتس در گفتگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت گفت: «اسرائیل معتقد است که ایران هسته‌ای واقعه بسیار بدی خواهد بود. جهان و اسرائیل باید این امر را متوقف کنند و ما طرح خود را برای این کار آماده می‌کنیم.»

وی در عین اظهار این که اسرائیل تنها کشوری است که کسانی که آن را تهدید به نابودی کرده‌اند در حال ساختن لوازمی برای این منظور هستند، افزود: «این امر به این معنی نیست که ایدو (فرمانده نیروی هوایی اسرائیل) را همین الان به ایران می‌فرستم.»

غرب و اسرائیل ایران را متهم به ساخت بمب اتمی می‌کنند و این در حالی است که تهران همواره این امر را تکذیب کرده و برنامه هسته‌ای خود را صلح آمیز می‌خواند.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

ژنرال بنی گانتس در پاسخ به این پرسش که آیا ایران خطری برای موجودیت اسرائیل است، پاسخ داد: «در حال حاضر خیر ولی پتانسیل این امر وجود دارد.»

وی همچنین افزود در صورت وقوع جنگ، اسرائیل قادر به مقابله با حمله موشکی لبنان و غزه خواهد بود و به حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هشدار داد که حمله موشکی به اسرائیل، هزینه زیادی برای حزب‌الله در بر خواهد داشت.

بنی گنتز همچنین گفت عملیات مخفی اسرائیل علیه دشمنانش در جهان «ده‌ها درصد، حتی بیشتر» افزایش یافته است و تقریبا لحظه‌ای وجود ندارد که اسرائیل در مکانی در جهان دست به عملیات نزند.

وی همچنین سال جاری را سال حساسی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران دانست.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نیز پیشتر گفته بود که ۲۰۱۲ سالی «بسیار مهم» در زمينه حمله احتمالی به تاسيسات هسته‌ای ايران است و تاکيد کرده بود که «تهديد به حمله عليه ايران کارساز است».

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به تهديدهای نظامی اسرائيل بارها هشدار داده‌اند که به هرگونه حمله احتمالی اين کشور پاسخی قاطع و کوبنده خواهند داد.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، اواخر اسفندماه در اين زمينه پا را فراتر گذاشت و گفت که در صورت بروز يک جنگ احتمالی، اسرائيل يک هفته بيشتر دوام نخواهد آورد.
XS
SM
MD
LG