لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

«اسرائیل يک دفتر نمايندگی سياسی جديد در خليج فارس گشوده است»


بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل
بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل
روزنامه اسرائيلی هاآرتص می گويد بررسی لايحه بودجه اين کشور نشان می دهد که دولت بنيامين نتانياهو يک دفتر نمايندگی سياسی جديد اسرائيل را در يکی از اميرنشين های خليج فارس گشوده است.

بررسی هاآرتص از روی مفاد لايحه بودجه نشان می دهد که دولت اسرائيل برای اداره اين هيات نمايندگی از سال ۲۰۱۰ بودجه اختصاص داده و دفتر را در نيمه سال ۲۰۱۲ فعال کرده است.

به نوشته هاآرتص در شماره يکشنبه بيست و دوم ارديبهشت، دوازدهم مه، در لايحه دو سالانه بودجه سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نيز برای ادامه کار اين دفتر نمايندگی بودجه درنظرگرفته شده است.

لايحه بودجه اسرائيل با تاخير چند ماهه، در طول اين هفته، به رای گيری هيات دولت گذاشته می شود.

هرچند محل دقيق اين دفتر نمايندگی اسرائيلی در لايحه بودجه اين کشور ذکرنشده است، اما بنوشته هاآرتص به احتمال زياد از امارات متحده عربی فعاليت می کند؛ وزارت خارجه اسرائيل در پاسخ به استعلام هاآرتص گفته است «نمی تواند واکنشی نشان دهد».

هاآرتص يادآور شده است، «مناسبات اسرائيل و اميرنشين های خليج فارس از بالاترين حساسيت برخوردار است و يعکوو هاداس سفير اسرائيل در آلمان و مسئول پيشين نمايندگی اسرائيل در قطر در مقاله ای برای پژوهشکده مطالعات ملی اسرائيل در فوريه ۲۰۱۲ نوشته بود، اسرائيل و اميرنشين های خليج فارس منافع مشترکی، هم در عرصه های اقتصادی و هم در زمينه های سياسی، دارند».

امارات متحده عربی هرگز با اسرائيل رابطه نداشته است و چند سال پيش نيز ترور محمود عبدالرئوف المبحوح يکی از سران شاخه نظامی حماس در هتلی در دوبی، به يک جنجال بزرگ مبدل شد و ضاحی خلفی رييس پليس دوبی، بارها موساد اسرائيل را عامل اين قتل و رخنه دادن فريبکارانه دهها مامور مخفی موساد به دوبی معرفی کرد اما پس از مدتی، آن جنجال خاتمه يافت و امارات ديگر سخنی از پيگيری اين قتل سياسی مطرح نکرد.

اسرائيل در گذشته تنها يک هيات نمايندگی دون پايه به عنوان مرحله نخست از گشايش دفتر بازرگانی در قطر داشت اما در سال ۲۰۰۹ پس از مدتی که اين دفتر به حالت رکود درآمده بود، بطور رسمی نيز بسته شد.

سالهای زيادی پيش از آن، در سال ۱۹۹۶، اسرائيل برای مدتی بسيار کوتاه دفتری مشابه در مسقط پايتخت سلطان نشين عمان داشت اما آن هم با آغاز انتفاضه الاقصی فلسطينی ها در دولت آريئل شارون تعطيل گرديد هرچند که ۱۵ سال قبل از آن، نوعی مروادات محرمانه بين دو کشور برقرار بود.

امير قطر تنها رهبر درميان اميرنشين ها بود که آشکارا با مقاماتی از اسرائيل ديدار کرد؛ شيمون پرز و تسيپی ليونی دو مقام ارشد اسرائيلی بودند که در دوحه قطر و نيز در نيويورک با امير و نخست وزير قطر ديدار کردند.

براساس اسناد ويکی ليکس، ديپلمات های اسرائيلی به مقامات آمريکا گفته بودند که تسيپی ليونی وزيرخارجه وقت اسرائيل مناسبات نزديکی با همتای اماراتی خود برقرار کرده و امارات و اميرنشين ها براين باور بودند که «در برابر ايران، می توانند هميشه روی اسرائيل حساب کنند».

طبق نوشته ويکی ليکس، يک ديپلمات اسرائيلی حتی به همتايان آمريکايی خود گفته بود «اميرنشين ها مطمئن هستند که اسرائيل می تواند جادو کند و آنها را در برابر خطرات ناشی از ايران محافظت کند».

براساس اسناد ويکی ليکس، وزيرخارجه بحرين نيز در سال ۲۰۰۵ درملاقاتی با آمريکايی ها گفته بود «همين ديروز با سفير سيار اسرائيل در منطقه، بروس شاکدون، ديدار کرده ام و می دانيد که اکنون مدتی است که ما مناسبات محرمانه ای با يکديگر داريم».

قبح داشتن مناسبات ميان اميرنشين های خليج فارس با اسرائيل درزمان نخست وزيری اسحاق فقيد ريخته بود زيرا پيمانهای صلح اسرائيل با سازمان آزاديبخش فلسطين و اردن در کنار حفظ روابط کامل ديپلماتيک با مصر، اميرنشين ها را به سوی گشودن درهای خود بروی اسرائيلی ها متقاعد می کرد.

اما تلاطم های سياسی سالهای اخير منطقه، اميرنشين ها را دوباره از افشای تماسهای محرمانه با اسرائيل هراسان کرده است.

گزارش جديد هاآرتص نشان می دهد با وجود کتمان مناسبات محرمانه، دولت اسرائيل از سال ۲۰۱۰ دوباره مجوز رسمی ورود به اميرنشين ها را، دستکم از طريق يکی از شيخ نشين ها که به احتمال زياد امارات متحده عربی است، بدست آورده است.
XS
SM
MD
LG