لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

«مسئولان مانع مرگ جوانان در بازداشتگاه‌ها شوند»


آخرین عکسی که گفته می شود از جوادی فر پس از بازداشت در بیمارستان گرفته شده است.
آخرین عکسی که گفته می شود از جوادی فر پس از بازداشت در بیمارستان گرفته شده است.
کانون مدافعان حقوق بشر در ايران ضمن اعتراض به « اعمال فشار گسترده و طاقت‌فرسا و غير قانونی » و « شکنجه روحی- روانی » بازداشت شدگان پس از انتخابات ، از مقام های جمهوری اسلامی خواست مانع از مرگ جوانان در بازداشتگاه ها شوند.

کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به « جان دادن برخی از بازداشت شدگان در زندان ها » تاکيد کرد « از مسئولان جمهوری اسلامی ايران مجدانه و مصرانه می خواهيم بازداشتگاه های غير قانونی را تعطيل و شرايط نگهداری زندانيان را قانونی و برخوردار از حداقل شرايط انسانی بنمايد و در اسرع وقت تمام زندانيان را آزاد کنند.»

کانون مدافعان حقوق بشر که نهادی غير دولتی است و از سوی تعدادی از وکلا و از جمله شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، تاسيس شده و فعاليت می کند.

کانون مدافعان حقوق بشر در اين بيانيه « محسن روح الامينی » را به عنوان يک نمونه از کسانی معرفی کرد که « در داخل زندان ها و در شرايط دلخراش جان خود را از دست می دهند » و افزود « اين قتل ها جای سؤالات جدی و اساسی از مسئولان کشور دارد که جهت روشن شدن افکار عمومی می ‌بايست در اين رابطه پاسخگو باشند. »

اين بيانيه در حالی منتشر می شود که فرهاد تجری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سه شنبه، به خبرگزاری ايلنا، اعلام کرد که «شواهد امر حاکی از آن است که در درگيری‌های خونين بعد از انتخابات نهايتا ۳۰ نفر کشته شده‌اند.»

مقامات امنيتی ايران در دو ماه گذشته، پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری صدها نفر را بازداشت کردند. برخی از نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر اعلام کردند که طبق گزارش ها رسيده از ايران برخی از اين زندانيان شکنجه شده اند.

در همين حال يک شاهد عينی به راديو فردا گفت که بر جسد امير جوادی فر لنگرودی، جوان ۲۴ ساله ای که روز ۱۸ تير بازداشت شده بود، آثار شکنجه‌های جسمی، از جمله کشيده شدن ناخن‌های پا، شکستگی دندان، و ضرب ديدگی‌های شديد، ديده شده است.
XS
SM
MD
LG