لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

«مسیح جمهوری اسلامی» در لبنان جنجال آفرین شد


تصویری از فیلم بشارت منجی.
تصویری از فیلم بشارت منجی.
پخش سريال ايرانی «بشارت منجی» در باره زندگی عيسی مسيح از دو شبکه لبنانی «المنار» وابسته به حزب الله و «ان بی ان» وابسته به جنبش امل، می رفت تا باعث شعله ور شدن بحرانی مذهبی- سياسی در لبنان شود، اما اين دو شبکه پس از پخش قسمت اول اين سريال که آن را نادر طالب زاده ساخته است، تصميم به توقف پخش آن گرفتند.

پس از آن که «المنار» و«ان بی ان» قسمت اول سريال بشارت منجی را اول ماه رمضان به نمايش گذاشتند، «شاره الراعی» رئيس هیأت اسقف های کاتوليک لبنان روز پنجشنبه ۱۲ آگوست در کنفرانسی خبری در بيروت، اعتراض خود به اين سريال را اعلام کرد و گفت: «سريال ايرانی بر پايه انجيل برنابا که انجيلی جعلی است و کليسا آن را به رسميت نمی شناسد، ساخته شده است. از همين رو اين سريال اعتقادهای مسيحيان را تحريف کرده است و به صليب کشيده شدن مسيح را رد می کند. همچنين به قيامت مسيح نپرداخته که ما اين را بزرگترين اهانت به حضرت مسيح و کليسا می دانيم که پايه های دين و معنای آن را زير سوال برده است.»

پس از اين اعلام نظر، اعتراض های دينی در لبنان بالا گرفت تا جايی که برخی از شخصيت های مسيحی تهديد به به راه انداختن راهپيمايی در اعتراض به پخش سريال کردند.

برای فرو نشاندن اين جنجال که در حال بالا گرفتن بود، رهبران سياسی لبنان ناچار به مداخله شدند. «ميشل سليمان»، رئيس جمهور لبنان از «زياد بارود» وزير کشور خواست تا برای ايجاد راه حلی برای اين مناقشه دخالت کند کند.

البته «قاسم السويد» رئيس شبکه «ان بی ان» در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شده است که اين شبکه تلويزونی بنا به در خواست مرکز رسانه ای کاتوليک لبنان خلاصه اين سريال را ۴ روز پيش از آغاز پخش آن به اين مرکز فرستاده است اما هيچ پاسخی نداده است ولی ناگهان جنجال راسانه ای برپا شد. اوب با اشاره به اين که سريال پيش از اين در اختيار اداره امنيت عمومی لبنان قرار داشت اما اين اداره مخالفتی با پخش آن نکرد گفت: «اميدوار بوديم که اوضاع اين گونه پيش نرود و شاهد تهديد به انجام تحرکاتی در خيابان ها نباشيم. می توانستيم بنشيم و برای رسيدن به راه حلی ميانه گفت و گو کنيم نه اين که ناچار شويم پخش سريال را که بهای آن را پرداخت کرده ايم متوقف کنيم.»

از سويی «نديم الجميل» نماينده مسيحی عضو فراکسيون الکتائب، در همان کنفرانس خبری بشاره الراعی به خبرنگاران گفت که کسب اجازه از تهران به معنی اين نيست که نبايد اجازه سازمان امنيت عموی گرفته شود و اين ديگر مساله ای مربوط به مقاومت يا سياست های حزب الله نيست.

الجميل همچنين وزير کشور و اداره امنيت عمومی لبنان را مسئول جنجال پيش آمده دانست چرا که به گفته او پوسترهای پخش سريال پيش از اين در سراسر لبنان به ديورا آويخته شده سود.

طارق المتری وزير اطلاع رسانی لبنان هم که نقش ميانجی را در اين جنجال ايفا کرد، گفت و گوهايش با روسای دو شبکه تلويزيونی شيعی را مثبت خواند.

توقف پخش سريال در لبنان، مورد استقبال روحانيون مسيحی لبنانی قرار گرفته است.

البته نارضايتی از سريال های دينی ايرانی به تونس هم رسيده است. شماری از حقوقدان های تونسی در پيامی از "شيخ عثمان بطيخ" مفتی تونس خواستند تا با دخالت سريع مانع از ادامه پخش سريالهای دينی ايرانی شود که در آن ها پيامبران به نمايش گذاشته می شوند. به گفته اين حقوقدانان ها، به تصوير کشيدن پيامبران توسط يک بازيگر بی حرمتی به مقام آن ها است.

شبکه های تلويزيونی تونسی «نسمه تی وی» و «حنبعل» که مديريت هر دوی آن ها خصوصی است، پخش سريال های ايرانی «يوسف صديق»، «بشارت مسيح» و «مريم مقدس» را از ابتدای ماه رمضان آغاز کرده اند.
XS
SM
MD
LG